Kohtaamisia elämänpolulla - Oppilaan ja opettajan kohtaaminen lukiossa Martin Buberin dialogisuusfilosofian valossa.
LUNDAN, ARJA (2002)
LUNDAN, ARJA
2002
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2002
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10966
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-10966
Tiivistelmä
Lisensiaattitutkimuksen aiheena oli kasvatusfilosofisesta näkökulmasta tarkastella lukion opetustilanteiden dialogisuutta, jota lukionuoret kuvasivat vastaustensa ja elämäntarinoidensa kautta. Tarkoituksenani oli tuoda esille dialogisuusfilosofisen ajattelun merkittävyys ymmärrystä syventävänä ja vastuuta korostavana lähtökohtana. Dialogisen opetustilanteen tarkastelussa korostui oppilaan ja opettajan välisen kohtaamisen tärkeys ja luonne. Ensiarvoisen tärkeää on oivaltaa oppilaan kohtaaminen persoonana eikä opetuksen objektina. Tutkimuksen kohteena ovat olleet lukionuoret (113). Kolmiosaisen tutkimukseni I-osassa lähestyin aihetta teoreettisen esiymmärrykseni valossa. Teoreettinen esiymmärrykseni rakentui dialogisuusfilosofian, opetusfilosofian, hermeneutiikan, heuristisen ajattelun sekä pro gradu -tutkielmani kautta. Tutkimukseni II-osassa, empiirisessä osassa, tulkitsin vastauksia heuristisen tulkinnan, diskurssianalyysin sekä metafora-analyysin avulla. Heuristisen ymmärtämisen kautta pyrin tavoittamaan dialogisuuden periaatteita oppilaiden vastauksista (48)ja elämäntarinoista (65). Lopuksi kokosin tutkimukseni III-osassa keskeiset tulokset ja johtopäätökset. Määrittelin opetustilanteen dialogisuuden läsnäolevuudeksi, jossa oppilaan ja opettajan maailmat - vaikkakin vain ohimenevästi - voivat kohdata. Avainsanat: dialogi,opetusfilosofia, oppimistilanne