FSD3547 Videopelaaminen koronapandemian aikana: kysely 2020

Aineisto on käytettävissä (C) vain tutkimukseen ja ylempiin opinnäytteisiin (esim. väitöstutkimukseen, pro graduun ja ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyöhön). Aineistoa ei saa käyttää opetukseen, opiskeluun (esim. harjoitustöihin) tai alempiin opinnäytteisiin.

Lataa aineisto täältä

Muunkieliset kuvailuversiot

Aineistoon liittyvät tiedostot

Tekijät

Asiasanat

COVID-19, ajankäyttö, digitaaliset pelit, elektroninen urheilu, harrastukset, koronavirukset, pelaajat, pelaaminen, pelit, poikkeusolot

Sisällön kuvaus

Kyselyllä kartoitettiin erilaisia pelikulttuureita. Kysymykset koskivat digitaalisten pelien pelaamista ja siihen liittyviä ilmiöitä, kuten pelien striimausta ja e-urheilun sekä urheilun seuraamista koronapandemian aikana Suomessa ja Kiinassa.

Kyselyn alussa selvitetään, kuinka usein ja mitä pelejä vastaaja pelaa. Seuraavaksi käsitellään e-urheilua ja sen seuraamista, kuten kilpaileeko vastaaja itse sekä mikä vastaajan suosikkijoukkue e-urheilussa on. Lisäksi selvitetään vastaajan omaa sisällöntuotantoa peleihin liittyen. Lopuksi kysytään koronapandemiaan liittyvistä liikkumis- ja kokoontumisrajoituksista sekä niiden vaikutuksista esimerkiksi pelaamiseen, liikkumiseen ja e-urheilun seuraamiseen.

Taustamuuttujina ovat ikä, sukupuoli ja vastaajan kieli (suomi tai kiina).

Aineiston kuvailu koneluettavassa DDI-C 2.5 -formaatissa

Creative Commons License
Aineiston kuvailu on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssin mukaisesti.