FSD3522 Rahapelitutkimus 2019

Aineisto on käytettävissä (B) tutkimukseen, opetukseen ja opiskeluun.

Lataa aineisto täältä

Muunkieliset kuvailuversiot

Aineistoon liittyvät tiedostot

Tekijät

  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
  • Salonen, Anne (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen -yksikkö)

Asiasanat

alkoholinkäyttö, digitaaliset pelit, hyvinvointi, kasinot, korttipelit, läheiset, nettipokeri, ongelmapelaaminen, pelaaminen, peliautomaatit, pelihimo, rahapelaaminen, rahapeliongelma, rahapelit, riippuvuus, toto, vedonlyönti, veikkaus, väestökysely

Sisällön kuvaus

Aineistossa kartoitetaan 15 - 74-vuotiaiden suomalaisten rahapelaamiseen liittyviä mielipiteitä ja rahapelaamista. Aineistossa käsiteltäviä teemoja ovat mielipiteet rahapelaamisesta ja rahapelipolitiikasta, mitä rahapelejä pelataan ja kuinka usein, pelaamisen toimintaympäristö ja motivaatiotekijät, suhde rahapelaamiseen, läheisten rahapelaaminen, digitaalinen pelaaminen sekä hyvinvointi. Tutkimuksen toimeksiantaja ja rahoittaja oli sosiaali- ja terveysministeriö.

Aluksi esitettiin rahapelaamista koskevia väitteitä, joilla kartoitettiin rahapelaamiseen liittyviä asenteita yleensä. Seuraavat mielipidekysymykset käsittelivät rahapelien mainontaa, rahapeliautomaattien sijoittelua, valtion ohjausta rahapelaamisessa sekä pelaamisen aiheuttamia sosiaalisia, terveydellisiä ja taloudellisia ongelmia.

Seuraavaksi kysyttiin, mitä rahapelejä ja kuinka usein vastaajilla oli tapana pelata. Tutkittavat kertoivat, kuinka paljon vastaajat keskimäärin käyttivät rahaa rahapeleihin. Kysyttiin myös, missä vastaajat pelasivat rahapelejä, ja mitkä olivat syitä pelaamiseen. Seuraavat kysymykset koskivat rahankäyttöä ja suhdetta rahapelaamiseen. Esimerkiksi kysyttiin, oliko vastaaja joutunut lainaamaan rahaa maksaakseen pelivelkojaan. Kysymykset käsittelivät myös rahapeliongelmia. Tämän jälkeen kysymykset käsittelivät vastaajan läheisten rahapelaamista sekä heille pelaamisesta mahdollisesti aiheutuneita haittoja.

Vastaajilta kysyttiin, ovatko he pelanneet video-, konsoli-, tietokone- tai mobiilipelejä, siis pelejä, joita pelataan tietokoneella, pelikonsolilla, älypuhelimella tai tabletilla ilman rahapanosta. Lisäksi vastaajilta tiedusteltiin em. pelien pelaamisen ongelmallisuutta. Kysymykset käsittelivät myös vastaajan hyvinvointia ja elämäntapoja. Hyvinvointikysymykset tarkastelivat yleistä terveydentilaa, mielialaa ja alkoholin käyttöä.

Tutkimuksessa on käytetty seuraavia mittareita: Attitudes Towards Gambling Scale (ATGS-8), South Oaks Gambling Screen (SOGS), Problem Gambling Severity Index (PGSI), Mental Health Inventory (MHI-5), Alcohol Use Disorders Identification Test (AUDIT-C) ja Gaming Addiction Scale (GAS-7).

Taustamuuttujia aineistossa ovat sukupuoli, syntymävuosi, siviilisääty, koulutus, tulot, elämäntilanne, maakunta, suuralue ja kaupunki-maaseutu-luokittelu.

Aineiston kuvailu koneluettavassa DDI-C 2.5 -formaatissa

Creative Commons License
Aineiston kuvailu on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen -lisenssin mukaisesti.