Muotoilun hallinnan palvelukonsepti : Käytännön muotoilustrategiaa pienille yrityksille
Rönn, Marko (2015)
Rönn, Marko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-201604043838
https://urn.fi/urn:nbn:fi:amk-201604043838
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli muotoilun hallinnan tarjoaminen palveluna pienille yrityksille. Työ toteutettiin toimeksiantona muotoilun ja markkinointiviestinnän palveluja tarjoavalle yritykselle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka muotoilun palvelut tulisi tarjota pienille yrityksille arvoa tuottavasti. Tavoitteena oli myös kehittää palvelukonsepti toimeksiantajalle. Palvelukonseptin kehittämisessä hyödynnettiin palvelumuotoilun yleistä prosessia ja näin muodostettiin muotoilun hallinnan palvelupolku.
Tutkimuksellisena näkökulmana käytettiin kvalitatiivista eli laadullista otetta. Teoriaosuudessa käsiteltiin muotoilustrategiaa, muotoiluinvestoinnin takaisintuottoa sekä brändin hallintaa. Palvelumuotoilun teoria ja keskeiset käsitteet selvitettiin myös. Palvelumuotoiluprosessin omaksuminen tukee opinnäytetyön tavoitteita, sillä palvelumuotoilun menetelmät tulevat olemaan osa toimeksiantajan palvelutarjontaa.
Käytännön osassa asiakkaalle tuotettiin palveluna tuotesuunnitteluprojekti. Esimerkkitapauksesta havainnoitiin muotoilun käytön eri tasoja. Havaintoja täydennettiin haastatteluilla. Näin palvelukehittämisen kohteesta luotiin asiantunteva ja kokemuksellinen kuva.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin palvelukonsepti, joka toimii työkaluna asiakkuuden hallintaan ja kehittämiseen. Konseptin systemaattinen hyödyntämien kohentaa asiakasyrityksen imagoa, jäsentää brändin mielikuvaa ja pitkällä aikavälillä toteutettuna kasvattaa arvoa ja kilpailukykyä. Samalla se avaa palveluntuottajalle mahdollisuuden pitkäjänteisiin asiakassuhteisiin.
Tutkimuksellisena näkökulmana käytettiin kvalitatiivista eli laadullista otetta. Teoriaosuudessa käsiteltiin muotoilustrategiaa, muotoiluinvestoinnin takaisintuottoa sekä brändin hallintaa. Palvelumuotoilun teoria ja keskeiset käsitteet selvitettiin myös. Palvelumuotoiluprosessin omaksuminen tukee opinnäytetyön tavoitteita, sillä palvelumuotoilun menetelmät tulevat olemaan osa toimeksiantajan palvelutarjontaa.
Käytännön osassa asiakkaalle tuotettiin palveluna tuotesuunnitteluprojekti. Esimerkkitapauksesta havainnoitiin muotoilun käytön eri tasoja. Havaintoja täydennettiin haastatteluilla. Näin palvelukehittämisen kohteesta luotiin asiantunteva ja kokemuksellinen kuva.
Opinnäytetyön tuloksena luotiin palvelukonsepti, joka toimii työkaluna asiakkuuden hallintaan ja kehittämiseen. Konseptin systemaattinen hyödyntämien kohentaa asiakasyrityksen imagoa, jäsentää brändin mielikuvaa ja pitkällä aikavälillä toteutettuna kasvattaa arvoa ja kilpailukykyä. Samalla se avaa palveluntuottajalle mahdollisuuden pitkäjänteisiin asiakassuhteisiin.