Vaikutustapojen monimuotoisuus B-to-B-markkinoinnissa Venäjällä - lahjukset osana liiketoimintakulttuuria
Larjavaara, Ilmari (2011)
Larjavaara, Ilmari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219157
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan lahjonnan ja muun korruption muotoja yritysten välisessä kaupassa Venäjällä. Raportissa kuvataan lahjonnan käytäntöjä, lahjontaan valmistautumista sekä lahjonnan taloudellisia muotoja ja seurauksia yrityksille. Keskeisiä tarkastelukohteita ovat, miksi lahjontaa käytetään ja miten lahjonta muuttaa B-to-B-kaupan luonnetta.
Tutkimuksen tarkastelu ja B-to-B-markkinoinnin toimintaympäristö kytketään Venäjälle laajemmin ominaisiin yhteiskunnan rakenteisiin. Samoin yleisemmin tarkastellaan B-to-B-markkinoinnissa menestymisen edellytyksiä Venäjällä.
Tutkimus ei kehota ketään käyttämään lahjontaa tai muita korruptiivisia menetelmiä. Lahjonta on Venäjällä rikoslaissa kiellettyä. Tutkimuksen lähdeaineiston antaman kuvan mukaan monilla toimialoilla Venäjällä lahjonta olisi kuitenkin melko yleistä.
Tutkimus ei tarkastele tutkimusaluetta ensisijassa moraalisesta tai oikeudellisesta näkökulmasta. Mielenkiinnon kohteena ovat korruptiossa tosiasiallisesti Venäjällä toteutuvat toimintatavat sekä näiden syyt ja taustat.
Tutkimuksessa esitellään lahjontaa yrityskaupassa ehkäisevä lainsäädäntö Venäjällä. Samoin tarkastellaan, miten työntekijätason harjoittamaa lahjontaa on mahdollista ehkäistä ja korruption tuottamia haittoja arvioida. Raportti tarjoaa ohjeita lahjonnan paljastamiseksi ja torjumiseksi.
Lahjonnan tosiasiallisen yleisyyden tarkastelu Venäjällä on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle kysymyksen vaikean selvitettävyyden ja tämän vaatiman erillisen tutkimustyön vuoksi. Tutkimus ei samoin suoraan tarkastele suomalaisten yritysten Venäjällä kohtaaman tai käyttämän lahjonnan muotoja ja yleisyyttä alueen arkaluontoisuuden vuoksi.
Tutkimuksen tarkastelu ja B-to-B-markkinoinnin toimintaympäristö kytketään Venäjälle laajemmin ominaisiin yhteiskunnan rakenteisiin. Samoin yleisemmin tarkastellaan B-to-B-markkinoinnissa menestymisen edellytyksiä Venäjällä.
Tutkimus ei kehota ketään käyttämään lahjontaa tai muita korruptiivisia menetelmiä. Lahjonta on Venäjällä rikoslaissa kiellettyä. Tutkimuksen lähdeaineiston antaman kuvan mukaan monilla toimialoilla Venäjällä lahjonta olisi kuitenkin melko yleistä.
Tutkimus ei tarkastele tutkimusaluetta ensisijassa moraalisesta tai oikeudellisesta näkökulmasta. Mielenkiinnon kohteena ovat korruptiossa tosiasiallisesti Venäjällä toteutuvat toimintatavat sekä näiden syyt ja taustat.
Tutkimuksessa esitellään lahjontaa yrityskaupassa ehkäisevä lainsäädäntö Venäjällä. Samoin tarkastellaan, miten työntekijätason harjoittamaa lahjontaa on mahdollista ehkäistä ja korruption tuottamia haittoja arvioida. Raportti tarjoaa ohjeita lahjonnan paljastamiseksi ja torjumiseksi.
Lahjonnan tosiasiallisen yleisyyden tarkastelu Venäjällä on rajattu tutkimuksen ulkopuolelle kysymyksen vaikean selvitettävyyden ja tämän vaatiman erillisen tutkimustyön vuoksi. Tutkimus ei samoin suoraan tarkastele suomalaisten yritysten Venäjällä kohtaaman tai käyttämän lahjonnan muotoja ja yleisyyttä alueen arkaluontoisuuden vuoksi.