Opinnollistaminen nuorten työpajan ekspansiivisena toimintakonseptina ja yhteistyöverkoston haasteena
Ylimaula, Sirpa; Toiviainen, Hanna (2022-09-29)
Ylimaula, S., & Toiviainen, H. (2022). Opinnollistaminen nuorten työpajan ekspansiivisena toimintakonseptina ja yhteistyöverkoston haasteena. Aikuiskasvatus, 42(3), 213–229. https://doi.org/10.33336/aik.122027
© 2022 kirjoittajat. Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050541421
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnollistaminen nuorten työpajan ekspansiivisena toimintakonseptina ja yhteistyöverkoston haasteena Artikkelissa tutkitaan opinnollistamista nuorten työpajan uutena toimintakonseptina perinteisen työ- ja kuntoutustoiminnan rinnalla. Kysymme, miksi hanketoiminnassa kehitetty, osapuolten hyväksi havaitsema malli on vakiintunut hitaasti työpajakäytäntöön. Aineiston muodostavat työpajan, oppilaitoksen ja muun palveluverkoston edustajien haastattelut. Kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian viitekehyksessä analysoimme ensin haastateltujen esille tuomia ekspansiivisia ratkaisuja. Toiseksi tutkimme opinnollistamistoiminnan vakiinnuttamisen ongelmatyyppejä. Tuloksissa mallinsimme opinnollistamisen ekspansiivisena toimintakonseptina ja osoitimme, että sen vakiinnuttaminen osaksi työpajojen toimintaa edellyttää monenlaisten yhteiskunnallisten ja koulutuspoliittisten reunaehtojen eli ongelmatyyppien käsittelyä. Lisäksi kestävä ekspansiivinen toiminta edellyttää toiminnan jatkuvaa uudelleenluomista yli projektilähtöisen kehittämisen.
Kokoelmat
- Avoin saatavuus [31657]