Ei kannata etsiä syyllistä, vaan hyvä syy – Risto Järvenpään juhlajulkaisu
Metatiedot
Nimeke: Ei kannata etsiä syyllistä, vaan hyvä syy – Risto Järvenpään juhlajulkaisu
Tekijä: Pietiläinen Hannu; Peltola Anne (toim.)
Aihe, asiasanat: korkeakouluopetus, koulutus, lastenkasvatus, lastenkulttuuri, lastenmusiikki, lastenperinne, luovuus, musiikki, nuorisotyö, opetus, pedagogiikka, sosiaaliala, varhaiskasvatus
Tiivistelmä: Risto Järvenpään juhlajulkaisu käsittelee taidekasvatuksen merkitystä ihmisen elinkaaren eri vaiheissa. Julkaisun tavoitteena on koota yhteen Riston näkemyksiä ja ammattitaitoa pedagogina sekä hänen merkitystään suomalaiseen lastenmusiikkikulttuuriin. Julkaisu on koostettu haastattelemalla Ristoa, hänen oppilaitaan, kollegoitaan ja musiikin ammattilaisia.
Julkaisija: Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk
Aikamääre: Julkaistu 2017-11-24
Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-154-8
Kieli: suomi
ISBN: 978-951-597-154-8
Suhde: http://urn.fi/URN:ISSN:1798-2022, ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut
Oikeudet: Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näin viittaat tähän julkaisuun
Pietiläinen, H. & Peltola, A. (toim.) 2017. Ei kannata etsiä syyllistä, vaan hyvä syy – Risto Järvenpään juhlajulkaisu. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 39. Hakupäivä 24.4.2024. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-154-8.
Risto Järvenpään juhlajulkaisu käsittelee taidekasvatuksen merkitystä ihmisen elinkaaren eri vaiheissa. Julkaisun tavoitteena on koota yhteen Riston näkemyksiä ja ammattitaitoa pedagogina sekä hänen merkitystään suomalaiseen lastenmusiikkikulttuuriin. Julkaisu on koostettu haastattelemalla Ristoa, hänen oppilaitaan, kollegoitaan ja musiikin ammattilaisia.
Alkusanat
Järvenpää Risto ja Peltola Anne
Olen Risto Tapio Järvenpää ja toimin taideaineiden lehtorina sosiaali- ja terveysalalla Oulun ammattikorkeakoulussa. Työskentele lähinnä sosionomien koulutuksen parissa. Valmistuin ensin lastentarhanopettajaksi Oulusta, jonka jälkeen suoritin Sibelius-Akatemiassa musiikkileikkikoulun opettajan tutkinnon. Tämän jälkeen olen valmistunut ammatillisesta opettajakorkeakoulusta Jyväskylästa...
Music and Other Creative Arts in Social Services – Connection and Communication
Pietiläinen Hannu
There's no human endeavor that can't be improved with a little creativity, and social work and social services are no exception says Kate Jackson. According to Jackson all the spectrum of arts may be used as a form of therapy or as a tool to promote healing process.
Musiikki luovuuden lähteenä
Järvenpää Risto
Luovuutta voi opiskella ja oppia. Taiteet antavat mahdollisuuden ymmärtää elämää ja ihmisiä. Ilmaisutaito ja vuorovaikutus ovat välttämättömiä sosiaalialan työntekijälle. Olen opettanut musiikin lisäksi paljon muuta: ohjannut käytännön opiskelua päivähoitopaikoissa, viritellyt videoita, järjestänyt juhlia ja projekteja, tehnyt demonstraatio-opetusta lasten kanssa, kirjoittanut runoja ja loruja, räppejä.
Musiikin ja äänen merkitys ihmisen kasvulle ja kehitykselle. Luento Oulun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille
Järvenpää Risto
Mitä haluamme saavuttaa silloin, kun pidämme toisesta ihmisestä huolta? Haluammeko opettaa heitä, kasvaa itse, parantaa asiakkaidemme tulevaisuutta tai ehkä korjata syntyneitä vahinkoja? Kuinka paljon työskentelemme myös asiakkaitamme lähellä olevien ihmisten ja lähiympäristön kanssa? Miten arvot, uskonto, poliittiset näkemykset tai kotikasvatus vaikuttavat työskentelyymme?
Iloa ja heittäytymistä – ei tylsää suorittamista
Huttunen Riikka
Olen opettanut yhdessä Riston kanssa sosionomiopiskelijoita vuodesta 2011 lähtien. Kollegana Risto on fiksu ja omaperäinen taiteilija, joka puhuu suoraan ja esittää näkemyksensä rohkeasti. Ristolla on myös hieno kyky keventää tilanteita tarvittaessa.
Merkityksellistä vaikuttamista
Vahtola Niina Susan
Tanssinopettajakoulutuksen ja Risto Järvenpään yhteistyöllä on pitkät perinteet. Yhteiset produktiomme alkoivat jo vuonna 1993. Tuolloin alkuaikoina järjestimme paikallisten päiväkotien lapsille tanssikonsertteja. Vuonna 2005 järjestämässämme Tatsia ja Janssia suurkaupungissa -teoksessa testasimme ensimmäisen kerran Kotkantien kampuksemme konserttisalin tekniikkaa.
Vapaus toteuttaa itseään
Ontero Jussi
Opiskelen Oulun ammattikorkeakoulussa sosionomiksi monimuoto-opiskelijoiden ryhmässä. Työskentelen opintojen ohessa Oulun kaupungilla Maikkulan nuorisotalossa harrastusohjaajana. Mielestäni Riston ote opetukseen on erityisen sopiva taideaineisiin. Hän luottaa opiskelijoihin ja antaa meille enemmän vastuuta ja vapauksia toteuttaa omia näkemyksiämme. Joillekin opiskelijoille tällainen tyyli saattaa olla stressaavaa, mutta Risto osaa kannustaa ja innostaa jokaista löytämään omat luovuuden keinonsa.
Yhteinen näkemys helpottaa työskentelyä
Turpeinen Tapio
Yhteistyö Riston kanssa on helppoa. Risto tietää, mitä haluaa ja yleensä meillä on ollut yhteinen näkemys siitä, mikä on hyvää ja mikä ei. Risto ymmärtää niin kuvaa, ääntä kuin dramaturgiaa, joten hänen kanssaan ei ole koskaan tarvinnut väitellä.
Merkittävä rooli lastenkulttuurissa
Riihimäki Paula
Olen tehnyt musiikkikasvatuksen opinnäytetyöni Riston lastenlauluista, koska ne edustavat hyvää ja laadukasta lastenmusiikkia. Riston lauluilla on mielestäni ollut jo vuosikymmenien ajan merkittävä rooli oululaisessa lastenkulttuurissa. Tutkin opinnäytetyössäni Tatsia ja janssia -kappaleita sekä niiden musiikillisen tyyylin että toiminnallisuuden näkökulmasta. Käytin työssäni Tatsia ja äänitteitä ja nuottijulkaisuja.
Pieni on se, joka onnistuu ja joka uskaltaa
Perkiö Soili
Tutustuin Ristoon 1980-luvun alussa, kun Sibelius-Akatemian musiikkileikkikoulun erikoistumiskurssin pääsykokeisiin asteli nuori mies kitaran kanssa. Olin opiskelijajäsenenä mukana lautakunnassa, pyysimme hakijaa laulamaan. Risto otti kitaran esille kotelosta ja kertoili samalla juttua junamatkastaan Oulu–Helsinki.
Lapselle vain paras on kyllin hyvää
Lampela Markus
Olen valmistunut sosionomiksi Oulun ammattikorkeakoulusta vuonna 1998. Olen työskennellyt lastentarhanopettajana sekä päiväkodin johtajana. Vuodesta 2005 olen ollut päätoiminen Soiva Siili -lastenmuusikko. Soivassa Siilissä pääsen tekemään varhaiskasvatustyötä. Esiinnymme ja pidämme työpajoja päiväkodeissa. Päiväkodeissa tarvitaan musiikkia, sillä se on hyvä väline tulkitsemaan tunteita. Pienikin ihminen tarvitsee kulttuuria ja musiikkia.
Co-operation across the borders
Link Elisabeth
Looking back on countless IGMF courses and workshops in music education and therapy, numerous international music projects and unforgettable musical events in many countries, I would like to emphasise herewith the intense good co-operation with music pedagogues from and in Finland.
Creating a life story through music – An interview with Karen Foley
Foley Karen
Karen Foley taught school music to primary school students for 35 years in the suburbs of Chicago, Illinois. She retired in 2012, but is still active in music activities here in the USA, as well as continuing to attend music courses in Europe.