Oulun ammattikorkeakoulu
ePooki 39/2017

Ei kannata etsiä syyllistä, vaan hyvä syy – Risto Järvenpään juhlajulkaisu

24.11.2017 ::

Metatiedot

Nimeke: Ei kannata etsiä syyllistä, vaan hyvä syy – Risto Järvenpään juhlajulkaisu

Tekijä: Pietiläinen Hannu; Peltola Anne (toim.)

Aihe, asiasanat: korkeakouluopetus, koulutus, lastenkasvatus, lastenkulttuuri, lastenmusiikki, lastenperinne, luovuus, musiikki, nuorisotyö, opetus, pedagogiikka, sosiaaliala, varhaiskasvatus

Tiivistelmä: Risto Järvenpään juhlajulkaisu käsittelee taidekasvatuksen merkitystä ihmisen elinkaaren eri vaiheissa. Julkaisun tavoitteena on koota yhteen Riston näkemyksiä ja ammattitaitoa pedagogina sekä hänen merkitystään suomalaiseen lastenmusiikkikulttuuriin. Julkaisu on koostettu haastattelemalla Ristoa, hänen oppilaitaan, kollegoitaan ja musiikin ammattilaisia.

Julkaisija: Oulun ammattikorkeakoulu, Oamk

Aikamääre: Julkaistu 2017-11-24

Pysyvä osoite: http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-154-8

Kieli: suomi

ISBN: 978-951-597-154-8

Suhde: http://urn.fi/URN:ISSN:1798-2022, ePooki - Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut

Oikeudet: Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

Näin viittaat tähän julkaisuun

Pietiläinen, H. & Peltola, A. (toim.) 2017. Ei kannata etsiä syyllistä, vaan hyvä syy – Risto Järvenpään juhlajulkaisu. ePooki. Oulun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehitystyön julkaisut 39. Hakupäivä 24.4.2024. http://urn.fi/urn:isbn:978-951-597-154-8.

Risto Järvenpään juhlajulkaisu käsittelee taidekasvatuksen merkitystä ihmisen elinkaaren eri vaiheissa. Julkaisun tavoitteena on koota yhteen Riston näkemyksiä ja ammattitaitoa pedagogina sekä hänen merkitystään suomalaiseen lastenmusiikkikulttuuriin. Julkaisu on koostettu haastattelemalla Ristoa, hänen oppilaitaan, kollegoitaan ja musiikin ammattilaisia. 

Risto Järvenpää. Kuvaaja: Pertti Sillanpää

Alkusanat

Järvenpää Risto ja Peltola Anne

Olen Risto Tapio Järvenpää ja toimin taideaineiden lehtorina sosiaali- ja terveysalalla Oulun ammattikorkeakoulussa. Työskentele lähinnä sosionomien koulutuksen parissa. Valmistuin ensin lastentarhanopettajaksi Oulusta, jonka jälkeen suoritin Sibelius-Akatemiassa musiikkileikkikoulun opettajan tutkinnon. Tämän jälkeen olen valmistunut ammatillisesta opettajakorkeakoulusta Jyväskylästa...

Risto Järvenpää. Kuvaaja: Pertti Sillanpää

Music and Other Creative Arts in Social Services – Connection and Communication

Pietiläinen Hannu

There's no human endeavor that can't be improved with a little creativity, and social work and social services are no exception says Kate Jackson. According to Jackson all the spectrum of arts may be used as a form of therapy or as a tool to promote healing process.

Music

Musiikki luovuuden lähteenä

Järvenpää Risto

Luovuutta voi opiskella ja oppia. Taiteet antavat mahdollisuuden ymmärtää elämää ja ihmisiä. Ilmaisutaito ja vuorovaikutus ovat välttämättömiä sosiaalialan työntekijälle. Olen opettanut musiikin lisäksi paljon muuta: ohjannut käytännön opiskelua päivähoitopaikoissa, viritellyt videoita, järjestänyt juhlia ja projekteja, tehnyt demonstraatio-opetusta lasten kanssa, kirjoittanut runoja ja loruja, räppejä. 

Risto Järvenpää. Kuvaaja: Pertti Sillanpää

Musiikin ja äänen merkitys ihmisen kasvulle ja kehitykselle. Luento Oulun ammattikorkeakoulun sosionomiopiskelijoille

Järvenpää Risto

Mitä haluamme saavuttaa silloin, kun pidämme toisesta ihmisestä huolta? Haluammeko opettaa heitä, kasvaa itse, parantaa asiakkaidemme tulevaisuutta tai ehkä korjata syntyneitä vahinkoja? Kuinka paljon työskentelemme myös asiakkaitamme lähellä olevien ihmisten ja lähiympäristön kanssa? Miten arvot, uskonto, poliittiset näkemykset tai kotikasvatus vaikuttavat työskentelyymme?

Tatsia ja janssia suurkaupungissa

Iloa ja heittäytymistä – ei tylsää suorittamista

Huttunen Riikka

Olen opettanut yhdessä Riston kanssa sosionomiopiskelijoita vuodesta 2011 lähtien. Kollegana Risto on fiksu ja omaperäinen taiteilija, joka puhuu suoraan ja esittää näkemyksensä rohkeasti. Ristolla on myös hieno kyky keventää tilanteita tarvittaessa. 

Tatsia ja janssia suurkaupungissa

Merkityksellistä vaikuttamista

Vahtola Niina Susan

Tanssinopettajakoulutuksen ja Risto Järvenpään yhteistyöllä on pitkät perinteet. Yhteiset produktiomme alkoivat jo vuonna 1993. Tuolloin alkuaikoina järjestimme paikallisten päiväkotien lapsille tanssikonsertteja. Vuonna 2005 järjestämässämme Tatsia ja Janssia suurkaupungissa -teoksessa testasimme ensimmäisen kerran Kotkantien kampuksemme konserttisalin tekniikkaa. 

Vapaus toteuttaa itseään

Ontero Jussi

Opiskelen Oulun ammattikorkeakoulussa sosionomiksi monimuoto-opiskelijoiden ryhmässä. Työskentelen opintojen ohessa Oulun kaupungilla Maikkulan nuorisotalossa harrastusohjaajana. Mielestäni Riston ote opetukseen on erityisen sopiva taideaineisiin. Hän luottaa opiskelijoihin ja antaa meille enemmän vastuuta ja vapauksia toteuttaa omia näkemyksiämme. Joillekin opiskelijoille tällainen tyyli saattaa olla stressaavaa, mutta Risto osaa kannustaa ja innostaa jokaista löytämään omat luovuuden keinonsa. 

Risto Järvenpää

Yhteinen näkemys helpottaa työskentelyä

Turpeinen Tapio

Yhteistyö Riston kanssa on helppoa. Risto tietää, mitä haluaa ja yleensä meillä on ollut yhteinen näkemys siitä, mikä on hyvää ja mikä ei. Risto ymmärtää niin kuvaa, ääntä kuin dramaturgiaa, joten hänen kanssaan ei ole koskaan tarvinnut väitellä.

Risto Järvenpää

Merkittävä rooli lastenkulttuurissa

Riihimäki Paula

Olen tehnyt musiikkikasvatuksen opinnäytetyöni Riston lastenlauluista, koska ne edustavat hyvää ja laadukasta lastenmusiikkia. Riston lauluilla on mielestäni ollut jo vuosikymmenien ajan merkittävä rooli oululaisessa lastenkulttuurissa. Tutkin opinnäytetyössäni Tatsia ja janssia -kappaleita sekä niiden musiikillisen tyyylin että toiminnallisuuden näkökulmasta. Käytin työssäni Tatsia ja äänitteitä ja nuottijulkaisuja. 

JaSeSoilaisten tapaaminen

Pieni on se, joka onnistuu ja joka uskaltaa

Perkiö Soili

Tutustuin Ristoon 1980-luvun alussa, kun Sibelius-Akatemian musiikkileikkikoulun erikoistumiskurssin pääsykokeisiin asteli nuori mies kitaran kanssa. Olin opiskelijajäsenenä mukana lautakunnassa, pyysimme hakijaa laulamaan. Risto otti kitaran esille kotelosta ja kertoili samalla juttua junamatkastaan Oulu–Helsinki. 

Lapselle vain paras on kyllin hyvää

Lampela Markus

Olen valmistunut sosionomiksi Oulun ammattikorkeakoulusta vuonna 1998. Olen työskennellyt lastentarhanopettajana sekä päiväkodin johtajana. Vuodesta 2005 olen ollut päätoiminen Soiva Siili -lastenmuusikko. Soivassa Siilissä pääsen tekemään varhaiskasvatustyötä. Esiinnymme ja pidämme työpajoja päiväkodeissa. Päiväkodeissa tarvitaan musiikkia, sillä se on hyvä väline tulkitsemaan tunteita. Pienikin ihminen tarvitsee kulttuuria ja musiikkia.

JaSeSoilaisten tapaaminen

Co-operation across the borders

Link Elisabeth

Looking back on countless IGMF courses and workshops in music education and therapy, numerous international music projects and unforgettable musical events in many countries, I would like to emphasise herewith the intense good co-operation with music pedagogues from and in Finland.

Learning to play

Creating a life story through music – An interview with Karen Foley

Foley Karen

Karen Foley taught school music to primary school students for 35 years in the suburbs of Chicago, Illinois.  She retired in 2012, but is still active in music activities here in the USA, as well as continuing to attend music courses in Europe.