Suuntaa näyttämässä : InnoMajakka 2008 - 2012
Oja, Sanna; Säkkinen, Eveliina; Muoniovaara, Katariina; Kontio, Lissu; Åman-Toivio, Minna (2012)
Oja, Sanna
Säkkinen, Eveliina
Muoniovaara, Katariina
Kontio, Lissu
Åman-Toivio, Minna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-082-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-082-4
Tiivistelmä
InnoMajakka-hankkeen tavoitteena oli vahvistaa Oulun korkeakoulujen ja alueen muiden toimijoiden yhteisiä painoalakohtaisia tutkimus- ja kehitystyön kansallisia ja kansainvälisiä kehittämisympäristöjä ja kehittäjäverkostoja. Tavoitteena oli myös tukea alueen julkisten organisaatioiden ja yritysten innovaatiotoimintaa ja tuottaa siitä malli. Hankkeen aikana käynnistyi 18 Oulun alueen työelämää palvelevaa kansallista tai kansainvälistä yrityksissä käynnistettyä kehitysprosessia, syntyi yksi uusi yritys ja yhdeksän uutta tuotetta tai palvelua. Hankkeen tavoitteeseen tuottaa malli korkeakoulujen yhteiseen innovaatio- ja hanketoiminnan koordinointiin vastattiin tuottamalla esitys strategisen päätöksenteon tueksi. Hankkeessa kehitettiin myös malleja opetuksen ja tutkimus- ja kehitystyön integrointiin. Innovaatio- ja hankevalmisteluun liittyvistä hyvistä käytänteistä koostettiin tietoa ja hankkeen vaikuttavuutta arvioitiin artikkeleissa, raporteissa ja case-tutkimuksissa.
Asetettujen tavoitteiden valossa InnoMajakka näyttääkin onnistuneen erityisesti opettajien oman ammatillisen kehittymisen suhteen ja myös opiskelijoiden ja työelämän yhteisissä kehitysprosesseissa. Opettajat kertovat asiantuntijuuden ja opetuksen kehittymisestä sekä toiminnastaan kansallisissa ja kansainvälisissä asiantuntijaverkostoissa. Opiskelijoille toiminta antoi tietoa siitä, millaisiin asioihin työelämäläheisen opetuksen kehittäminen liittyy ja mitä se vaatii käytännössä.
Kokonaisuutena hankkeen toimenpiteet näyttävät tuottaneen käytännön tasolla aitoa aluevaikuttavuutta. Toimeksiantajina toimineet organisaatiot kertovat saaneensa hyödyllistä tietoa, tarvittavaa osaamista ja uusia näkökulmia kehittämiseen. Useat toimeksiantajat kertovat, että kokemus yhteistyöstä Oulun korkeakoulujen kanssa on ollut erittäin positiivinen, ja monet haluavat myös jatkaa yhteistyötä. Tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa korkeakoulut voivat kouluttaa osaajia, joilla on tarvittavaa korkeatasoista asiantuntemusta ja hyvät työelämätaidot.
Asetettujen tavoitteiden valossa InnoMajakka näyttääkin onnistuneen erityisesti opettajien oman ammatillisen kehittymisen suhteen ja myös opiskelijoiden ja työelämän yhteisissä kehitysprosesseissa. Opettajat kertovat asiantuntijuuden ja opetuksen kehittymisestä sekä toiminnastaan kansallisissa ja kansainvälisissä asiantuntijaverkostoissa. Opiskelijoille toiminta antoi tietoa siitä, millaisiin asioihin työelämäläheisen opetuksen kehittäminen liittyy ja mitä se vaatii käytännössä.
Kokonaisuutena hankkeen toimenpiteet näyttävät tuottaneen käytännön tasolla aitoa aluevaikuttavuutta. Toimeksiantajina toimineet organisaatiot kertovat saaneensa hyödyllistä tietoa, tarvittavaa osaamista ja uusia näkökulmia kehittämiseen. Useat toimeksiantajat kertovat, että kokemus yhteistyöstä Oulun korkeakoulujen kanssa on ollut erittäin positiivinen, ja monet haluavat myös jatkaa yhteistyötä. Tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa korkeakoulut voivat kouluttaa osaajia, joilla on tarvittavaa korkeatasoista asiantuntemusta ja hyvät työelämätaidot.