Ammattikorkeakoulun verkko-opettajan kompetenssi ja kehittyminen
Kullaslahti, Jaana (2011)
Kullaslahti, Jaana
Tampere University Press
2011
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2011-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8452-0
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8452-0
Tiivistelmä
Verkko-opetus on koko ammattikorkeakoulujen olemassaolon ajan ollut yksi niiden kehittämisen painopisteistä. Laadukkaan verkko-opetuksen varmistamiseksi onkin ollut tarpeen tutkia, millaista osaamista opettaja verkkoympäristössä tarvitsee. Tutkimuksessa osaamista tarkasteltiin kompetenssina, joka kuvaa kyvykkyyttä suoriutua verkko-opettajan tehtävistä ja opetuksesta muuttuvassa tieto- ja viestintäteknisessä toimintaympäristössä.
Tutkimuksen näkökulmana on ammattikorkeakoulun opettajan työ. Opettajat itsearvioivat osaamistaan verkkokyselyssä sekä kertoivat oman tarinansa verkko-opettajaksi kehittymisestä.
Ammattikorkeakoulun verkko-opettajan kompetenssi koostuu kolmesta toisiinsa liittyneestä osa-alueesta: ammattialaspesifinen, pedagoginen ja tieto- ja viestintätekninen. Neljänneksi kompetenssin osa-alueeksi nimettiin persoonalliset ominaisuudet. Tähän kuuluvat motivaatio, persoonallisuuden piirteet ja minäkäsitys, joka sisältää itseluottamuksen sekä tehokkuususkomukset. Menestyksekäs toiminta jatkuvasti muuttuvassa verkkoympäristössä edellyttää näiden kompetenssialueiden kytkeytymistä toisiinsa joustavaksi toimintaperustaksi.
Verkko-opettajan kompetenssin kehittymistä ohjasivat henkilökohtaiset sekä työtehtävään ja -yhteisöön että organisaatioon liittyvät tekijät. Keskeisenä tuloksena oli kehittymisen kuvaus oppimisena, joka kytkeytyi vahvasti työn tekemiseen ja jonka perustana olivat opettajien aiemmat kokemukset: alakohtainen työkokemus, tieto- ja viestintätekniikan käyttökokemus sekä kokemus opetustyöstä. Verkko-opettaja joutui soveltamaan toimintaansa ja ratkomaan käytännön ongelmia sekä kehittämään uusia toimintatapoja yksin, yhdessä kollegoiden ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Parhaiten opettajien kehittymistä näyttäisi tukevan työhön kytkeytyvän oppimisen mahdollistava sekä sitä tukeva toiminta- ja johtamiskulttuuri.
Tutkimuksen näkökulmana on ammattikorkeakoulun opettajan työ. Opettajat itsearvioivat osaamistaan verkkokyselyssä sekä kertoivat oman tarinansa verkko-opettajaksi kehittymisestä.
Ammattikorkeakoulun verkko-opettajan kompetenssi koostuu kolmesta toisiinsa liittyneestä osa-alueesta: ammattialaspesifinen, pedagoginen ja tieto- ja viestintätekninen. Neljänneksi kompetenssin osa-alueeksi nimettiin persoonalliset ominaisuudet. Tähän kuuluvat motivaatio, persoonallisuuden piirteet ja minäkäsitys, joka sisältää itseluottamuksen sekä tehokkuususkomukset. Menestyksekäs toiminta jatkuvasti muuttuvassa verkkoympäristössä edellyttää näiden kompetenssialueiden kytkeytymistä toisiinsa joustavaksi toimintaperustaksi.
Verkko-opettajan kompetenssin kehittymistä ohjasivat henkilökohtaiset sekä työtehtävään ja -yhteisöön että organisaatioon liittyvät tekijät. Keskeisenä tuloksena oli kehittymisen kuvaus oppimisena, joka kytkeytyi vahvasti työn tekemiseen ja jonka perustana olivat opettajien aiemmat kokemukset: alakohtainen työkokemus, tieto- ja viestintätekniikan käyttökokemus sekä kokemus opetustyöstä. Verkko-opettaja joutui soveltamaan toimintaansa ja ratkomaan käytännön ongelmia sekä kehittämään uusia toimintatapoja yksin, yhdessä kollegoiden ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Parhaiten opettajien kehittymistä näyttäisi tukevan työhön kytkeytyvän oppimisen mahdollistava sekä sitä tukeva toiminta- ja johtamiskulttuuri.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4748]