Alakoulun terveydenhoitajan ja perheen yhteistyö - Substantiivinen teoria ongelmalähtöisestä yhteistyöstä
Mäenpää, Tiina (2008)
Mäenpää, Tiina
Tampere University Press
2008
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7366-1
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7366-1
Tiivistelmä
Perheet kokevat jäävänsä vähälle huomiolle alakoulun kouluterveydenhuollossa. Alakoululaisten vanhempien mukaan terveydenhoitaja tietää perheistä vähän eikä perhetilanteesta keskustella koululaisten kokemuksen mukaan riittävästi esimerkiksi terveystarkastuksissa ja -tapaamisissa. Vanhemmat kokevat, että heillä on vähän tilaisuuksia kertoa asioita, joita he itse pitävät tärkeinä lapsen terveyden kannalta. Toisaalta vanhemmat eivät tunne alakoulun kouluterveydenhuollon palveluita eivätkä tiedä minkälaisissa asioissa kouluterveydenhoitajaan voi olla yhteydessä. Kouluterveydenhoitajan ja perheiden yhteistyö perustuu koululaisen terveysongelmista johtuvalle yhteydenpitämiselle.
Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin alakoululaisten vanhempien, kuudesluokkalaisten koululaisten ja alakoulun terveydenhoitajien kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimustuloksena syntyi alakoulun kouluterveydenhoitajan ja perheen yhteistyötä kuvaava käytännönläheinen teoria. Tutkimus on osa Tampereen yliopiston hoitotieteen laitoksen tutkimushanketta Koululaisen ja hänen perheensä terveyden edistäminen kouluyhteisössä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kouluterveydenhoitajat ja perheet arvostavat yhteistyötä ja pitävät sitä koululaisen yksilöllisen terveyden edistämisen kannalta tärkeänä. Lapsen hyvinvoinnin ja terveyden tarkastelu kouluterveydenhuollossa monipuolistuu, kun terveydenhoitajalla on käytettävissään vanhempien tietämys lapsesta ja perheestä. Vanhemmat toivovatkin nykyistä enemmän kontakteja alakoulun kouluterveydenhoitajan kanssa, esimerkiksi mahdollisuuksia osallistua lapsensa terveystarkastuksiin ja tapaamisiin nykyistä useammin. Vanhemmat kokevat tarpeelliseksi myös terveydenhoitajan aktiivisen osallistumisen vanhempainiltoihin ja muihin koulun tapahtumiin sekä keskustelun vanhempien kanssa lapsen ja perheen terveyteen liittyvistä asioista. Myös terveydenhoitajat toivovat saavansa nykyistä enemmän tietoa vanhemmilta koululaisen terveydestä. Koululaisten mukaan heidän mielipiteitään pitäisi kysyä nykyistä enemmän heidän omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyvissä asioissa eikä pelkästään silloin, kun niissä on ongelmia.
Tutkimuksen tuottama tieto alakoulun terveydenhoitajan ja perheen yhteistyöstä auttaa ymmärtämään ja jäsentämään nykyistä paremmin yhteistyötä alakoulussa. Tuloksia voidaan hyödyntää, kun kehitetään perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä alakoulun kouluterveydenhuollossa. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lasten ja perheiden terveyspalveluita sekä terveydenhoitajakoulutuksen sisältöä kehitettäessä entistä perhelähtöisemmäksi.
Väitöstutkimuksessa tarkasteltiin alakoululaisten vanhempien, kuudesluokkalaisten koululaisten ja alakoulun terveydenhoitajien kokemuksia yhteistyöstä. Tutkimustuloksena syntyi alakoulun kouluterveydenhoitajan ja perheen yhteistyötä kuvaava käytännönläheinen teoria. Tutkimus on osa Tampereen yliopiston hoitotieteen laitoksen tutkimushanketta Koululaisen ja hänen perheensä terveyden edistäminen kouluyhteisössä.
Tutkimustulokset osoittavat, että kouluterveydenhoitajat ja perheet arvostavat yhteistyötä ja pitävät sitä koululaisen yksilöllisen terveyden edistämisen kannalta tärkeänä. Lapsen hyvinvoinnin ja terveyden tarkastelu kouluterveydenhuollossa monipuolistuu, kun terveydenhoitajalla on käytettävissään vanhempien tietämys lapsesta ja perheestä. Vanhemmat toivovatkin nykyistä enemmän kontakteja alakoulun kouluterveydenhoitajan kanssa, esimerkiksi mahdollisuuksia osallistua lapsensa terveystarkastuksiin ja tapaamisiin nykyistä useammin. Vanhemmat kokevat tarpeelliseksi myös terveydenhoitajan aktiivisen osallistumisen vanhempainiltoihin ja muihin koulun tapahtumiin sekä keskustelun vanhempien kanssa lapsen ja perheen terveyteen liittyvistä asioista. Myös terveydenhoitajat toivovat saavansa nykyistä enemmän tietoa vanhemmilta koululaisen terveydestä. Koululaisten mukaan heidän mielipiteitään pitäisi kysyä nykyistä enemmän heidän omaan terveyteensä ja hyvinvointiinsa liittyvissä asioissa eikä pelkästään silloin, kun niissä on ongelmia.
Tutkimuksen tuottama tieto alakoulun terveydenhoitajan ja perheen yhteistyöstä auttaa ymmärtämään ja jäsentämään nykyistä paremmin yhteistyötä alakoulussa. Tuloksia voidaan hyödyntää, kun kehitetään perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä alakoulun kouluterveydenhuollossa. Lisäksi tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lasten ja perheiden terveyspalveluita sekä terveydenhoitajakoulutuksen sisältöä kehitettäessä entistä perhelähtöisemmäksi.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4754]