Suomalaisten tiede- ja ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ohjaajien silmin
Heinonen, Jarmo E.A. (2006)
Heinonen, Jarmo E.A.
Tampere University Press
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2006-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6726-4
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6726-4
Tiivistelmä
Akateemisten perinteiden jäljittelyä kutsutaan akateemiseksi nosteeksi (academic drift). Usein käsitteille on vastinparinsa, eli jokin vastakohtainen merkitys tai luonne, joka täydentää sitä.
Akateeminen vetovoima (tai imu, noste) on nähtävissä ammattikorkeakoulujen toiminnassa suhteessa yliopistoihin. Suomessa markkinoiden vetovoima on toisaalta pakottanut yliopistot omaksumaan ja seuraamaan markkinayhteyksiltään kiinteämpien ammattikorkeakoulujen käytäntöjä sekä jäljittelemään ammattikorkeakoulujen työelämästrategioita. Viime kädessä opinnäytetyöt ovat lähentyneet työelämän tarpeita sekä tiede- että ammattikorkeakouluissa. Akateeminen imu tai noste saattaisi toimia toiseenkin suuntaan, eli markkinavetoisesti ammattikorkeakoulunosteena.
Tehdyssä tutkimuksessa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opinnäytetöihin liittyvä suurin ero oli valmistumisaika. Akateeminen vapaus ja opinnäytetöiden hidas valmistuminen oli luontaisempaa yliopistojen opinnäytetöille kuin ammattikorkeakoulujen opinnäytetöille. Ammattikorkeakoulujen 3,5-4,5 vuoden valmistumisaika leimasi enemmän ammattikorkeakouluihin liittyvää opinnäytetyötä kuin yliopiston pro gradua.
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöihin liitettiin myös sellaisia ominaisuuksia, kuten ammattialaan keskittyvä, työelämälähtöinen, ammattilähtöinen ja suppea. Yliopistojen opinnäytetöihin liitettiin ominaisuuksina tieteenalaa kehittävä, analyyttisyys, syvällisyys, tutkiva ja laaja. Yhteisinä ominaisuuksina sekä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opinnäytetöissä nähtiin ajankohtaisuus, monialaisuus, uutta tuottava, soveltavuus ja hyödynnettävissä olevuus. Lyhyesti sanoen opinnäytetöissä nähtiin ammatti- ja tiedekorkeakoulumaisia piirteitä.
Tutkimustuloksiin viitaten voidaan osoittaa, että academic drift käsitteen rinnalla on olemassa toinenkin käsite, polytechnic drift, joka näkyy ainakin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opinnäytetöissä.
Akateeminen vetovoima (tai imu, noste) on nähtävissä ammattikorkeakoulujen toiminnassa suhteessa yliopistoihin. Suomessa markkinoiden vetovoima on toisaalta pakottanut yliopistot omaksumaan ja seuraamaan markkinayhteyksiltään kiinteämpien ammattikorkeakoulujen käytäntöjä sekä jäljittelemään ammattikorkeakoulujen työelämästrategioita. Viime kädessä opinnäytetyöt ovat lähentyneet työelämän tarpeita sekä tiede- että ammattikorkeakouluissa. Akateeminen imu tai noste saattaisi toimia toiseenkin suuntaan, eli markkinavetoisesti ammattikorkeakoulunosteena.
Tehdyssä tutkimuksessa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opinnäytetöihin liittyvä suurin ero oli valmistumisaika. Akateeminen vapaus ja opinnäytetöiden hidas valmistuminen oli luontaisempaa yliopistojen opinnäytetöille kuin ammattikorkeakoulujen opinnäytetöille. Ammattikorkeakoulujen 3,5-4,5 vuoden valmistumisaika leimasi enemmän ammattikorkeakouluihin liittyvää opinnäytetyötä kuin yliopiston pro gradua.
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöihin liitettiin myös sellaisia ominaisuuksia, kuten ammattialaan keskittyvä, työelämälähtöinen, ammattilähtöinen ja suppea. Yliopistojen opinnäytetöihin liitettiin ominaisuuksina tieteenalaa kehittävä, analyyttisyys, syvällisyys, tutkiva ja laaja. Yhteisinä ominaisuuksina sekä yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opinnäytetöissä nähtiin ajankohtaisuus, monialaisuus, uutta tuottava, soveltavuus ja hyödynnettävissä olevuus. Lyhyesti sanoen opinnäytetöissä nähtiin ammatti- ja tiedekorkeakoulumaisia piirteitä.
Tutkimustuloksiin viitaten voidaan osoittaa, että academic drift käsitteen rinnalla on olemassa toinenkin käsite, polytechnic drift, joka näkyy ainakin ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opinnäytetöissä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4754]