Enhancing Web Search Result Access with Automatic Categorization
Käki, Mika (2005)
Käki, Mika
Tampere University Press Tampereen yliopisto
2005
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2005-12-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6490-7
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6490-7
Tiivistelmä
World Wide Web on miljoonille ihmisille tärkeä tietolähde ja hakukoneet (esim. Google) tärkein tapa löytää tietoa sieltä. Hakukoneiden käyttö ei kuitenkaan ole aina yksinkertaista. Tyypillinen käyttäjän kirjoittama hakulause käsittää 2-3 sanaa, jonka perusteella oikeiden sivujen valitseminen miljardien joukosta ja niiden järjestäminen tuloslistaan on vaikeaa. Erityisen vaikea tilanne on silloin, kun hakusanoilla on useita merkityksiä (esimerkiksi hakusana jaguar voi tarkoittaa autoa tai kissaeläintä).
Väitöskirja perustuu kuuteen kansainvälisillä foorumeilla julkaistuun artikkeliin, joissa tutkitaan tapoja auttaa tavallisia käyttäjiä hakutuloslistan hyödyntämisessä. Tavoitteeseen pyritään automaattisella tulosten kategorisoinnilla ja käyttöliittymällä, jotka on suunniteltu tavoitetta varten. Kategorisoinnilla saadaan tuloslistassa olevia aihealueita näkyviin ja käyttöliittymä näyttää käyttäjän valitsemaan kategoriaan liittyvät tulokset. Näin käyttäjä löytää hakemansa tiedon helpommin vaikka hakusana olisi monimerkityksinen. Kokonaisuus toteutettiin Findex nimisessä hakukäyttöliittymässä.
Ratkaisun hyödyllisyyttä tutkittiin kontrolloiduilla kokeilla loppukäyttäjien kanssa. Tulokset osoittavat, että käyttäjät löytävät merkityksellisiä hakutuloksia 30-40% nopeammin Findex käyttöliittymällä verrattuna tavalliseen hakukoneeseen, jossa tulokset esitetään järjestetyssä listassa (kuten Google). Lisäksi käyttäjien mielipiteet suosivat uutta käyttöliittymää.
Kokeiden tuloksia täydennettiin kahden kuukauden pituisella pitkittäistutkimuksella, jossa Findex hakukäyttöliittymä annettiin koehenkilöille jokapäiväiseen käyttöön. Tulokset viittaavat siihen, että kategorioiden käytöstä tulee hyödyllinen osa käyttäjien hakutottumuksia. Kategorioita ei tarvita jokaisen haun yhteydessä, vaan niitä hyödynnetään keskimäärin joka neljännessä haussa. Normaalissa käytössä hakutuloslistan alku arvioidaan ensin ja jos se ei vastaa käyttäjän tarpeisiin, kategoriat otetaan avuksi.
Kategoriat näyttävät siis auttavan käyttäjää silloin, kun perinteinen menetelmä ei nosta käyttäjän kannalta mielekkäitä tuloksia listan alkupäähän. Tutkimus tuotti uutta tietoa kategorisoivien käyttöliittymien hyödyllisyydestä ja edesauttaa niiden jatkokehitystä. Tiedon perusteella hakukäyttöliittymien kehityspanosta voidaan suunnata mielekkäästi ja saada aiempaa tehokkaampia hakutapoja yleiseen käyttöön.
Väitöskirja perustuu kuuteen kansainvälisillä foorumeilla julkaistuun artikkeliin, joissa tutkitaan tapoja auttaa tavallisia käyttäjiä hakutuloslistan hyödyntämisessä. Tavoitteeseen pyritään automaattisella tulosten kategorisoinnilla ja käyttöliittymällä, jotka on suunniteltu tavoitetta varten. Kategorisoinnilla saadaan tuloslistassa olevia aihealueita näkyviin ja käyttöliittymä näyttää käyttäjän valitsemaan kategoriaan liittyvät tulokset. Näin käyttäjä löytää hakemansa tiedon helpommin vaikka hakusana olisi monimerkityksinen. Kokonaisuus toteutettiin Findex nimisessä hakukäyttöliittymässä.
Ratkaisun hyödyllisyyttä tutkittiin kontrolloiduilla kokeilla loppukäyttäjien kanssa. Tulokset osoittavat, että käyttäjät löytävät merkityksellisiä hakutuloksia 30-40% nopeammin Findex käyttöliittymällä verrattuna tavalliseen hakukoneeseen, jossa tulokset esitetään järjestetyssä listassa (kuten Google). Lisäksi käyttäjien mielipiteet suosivat uutta käyttöliittymää.
Kokeiden tuloksia täydennettiin kahden kuukauden pituisella pitkittäistutkimuksella, jossa Findex hakukäyttöliittymä annettiin koehenkilöille jokapäiväiseen käyttöön. Tulokset viittaavat siihen, että kategorioiden käytöstä tulee hyödyllinen osa käyttäjien hakutottumuksia. Kategorioita ei tarvita jokaisen haun yhteydessä, vaan niitä hyödynnetään keskimäärin joka neljännessä haussa. Normaalissa käytössä hakutuloslistan alku arvioidaan ensin ja jos se ei vastaa käyttäjän tarpeisiin, kategoriat otetaan avuksi.
Kategoriat näyttävät siis auttavan käyttäjää silloin, kun perinteinen menetelmä ei nosta käyttäjän kannalta mielekkäitä tuloksia listan alkupäähän. Tutkimus tuotti uutta tietoa kategorisoivien käyttöliittymien hyödyllisyydestä ja edesauttaa niiden jatkokehitystä. Tiedon perusteella hakukäyttöliittymien kehityspanosta voidaan suunnata mielekkäästi ja saada aiempaa tehokkaampia hakutapoja yleiseen käyttöön.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4769]