Minästäkö kaikki riippuu? Ammatillisen aikuisopettajan valmiudet selviytyä muuttuvassa toimintaympäristössä
Polo, Sirpa (2004)
Polo, Sirpa
Tampere University Press
2004
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2004-12-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6127-4
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-6127-4
Tiivistelmä
Minätuntemus tukena muutoksessa selviytymisessä
Osaamisen kehittäminen on tämän päivän työelämän kehittämisen yksi keskeisin teema. Ihminen on luonteeltaan aktiivinen toimija, joka jatkuvasti haluaa muuttaa ympäristöään. Näihin haasteisiin vastaaminen edellyttää ammattitaidon, pätevyyden ja osaamisen hyödyntämistä parhaalla mahdollisella tavalla.
Osaaminen on yksilöllinen resurssi. Todellisuudessa se on paljon muutakin kuin tietämistä. Yleisesti osaamisen kehittämisestä tiedetään hyvin vähän. On tavallista, että oppimisen ajatellaan tapahtuvan automaattisesti ilman, että siihen tarvitsee kiinnittää huomiota.
Opettajilla on korkea sisäinen motivaatio ja tahto palvella
KM Sirpa Polo on tutkinut ammatillisten aikuisopettajien motivaatiota ja oppimisstrategioita heidän omasta minäkäsityksestään käsin. Tutkimus lähtee siitä, että meillä jokaisella on mahdollisuudet kehittää omaa osaamistamme ja tulla taitavaksi ammattilaiseksi. Ammatillisen kasvun potentiaali saadaan käyttöön kiinnittämällä huomiota oman mielen toimintaan. Tutkimuksesta ilmenee, että opettajat olivat erittäin motivoituneita oman osaamisensa kehittämisestä ja innostuneita muutoksesta. Kehittymistä sen sijaan heikentävät alhainen ulkoinen motivaatio, vähäiset tulosodotukset ja heikko oppimisstrategioiden tuntemus.
Opiskeleminen työtä varten tehostaa oppimista
Polon tutkimuksesta selviää, että opettajia motivoi tarve vastata omien opiskelijoiden odotuksiin. Opettajat ovat kiinnostuneita osaamisensa kehittämisestä voidakseen paremmin palvella opiskelijoitaan. Oma ammattitaito nähdään työn laatutekijänä. Ammatillisten aikuisopettajien kehittymisvalmiuksia heikentää löyhä yhteys työyhteisöön. Opettajat kokivat olevansa kaukana johdon ajattelusta ja työyhteisön tavoitteista eivätkä he tunteneet kollegoitaan. Työpaikan menettämisen uhka pakotti opettajat osallistumaan jatkokoulutukseen. Opettajat opiskelivat paineen alla. He kokivat, että työnantaja ei arvostanut heidän ponnistelujaan. Se heikensi oppimista.
Tiedostaminen on avainvalmius
Tutkimuksesta ilmenee, että osaamisen kehittämisessä on keskeistä oppijan oman ajattelun, tunteiden ja tahdon ohjaaminen ja sääteleminen. Lisäämällä muutoksessa vaikuttavien tekijöiden tuntemista ja mielen alueen toiminnan tiedostamista, jokainen meistä voi jatkuvasti kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Oman toimintansa tiedostava ihminen pystyy selviytymään jatkuvassa muutoksessa johtamalla itseään tarkoituksenmukaisesti. Työntekijän ja organisaation osaaminen kehittyvät rinnakkain
Johtopäätöksenä Polo esittää, että oppimistuloksia syntyy, kun oppijan yksilölliset tavoitteet ja työyhteisön ja ammattialan kehittämistavoitteet tähtäävät samaan suuntaan. Työn ohessa opiskelevan tulee voida johtaa itse omaa toimintaansa ja osaamistaan. Aikuiset kehittävät osaamistaan yhteydessä ympäristöönsä. Innovatiivisia ajatuksia ja ideoita nousee oppijan ja ympäristön jatkuvan ja vastavuoroisen kanssakäymisen seurauksena. Työntekijän kehittymisvalmiudet ja organisaation jatkuva kehittyminen ovat toisistaan riippuvaisia.
Opettajat ja kouluttajat voivat hyötyä tutkimuksesta
Tutkimuskokonaisuus sisältää myös mallin, jota oman osaamisensa kehittämisestä kiinnostunut lukija voi käyttää hyväkseen. Opettajat, kouluttajat ja työnohjaajat voivat hyödyntää tutkimusta soveltamalla siinä käytettyä aineiston keruun mallia ja esitettyjä taustateorioita oman oppimisensa tiedostamisessa. Opettaja, joka tuntee omat toimintatapansa, voi palvella hyvin omia opiskelijoitaan selviytymään muuttuvassa työelämässä.
Minästäkö kaikki riippuu?
KM Polo osallistuu tutkimuksellaan "Minästäkö kaikki riippuu?" keskusteluun, jossa pohditaan sitä, mitkä ovat työelämään osallistuvan ihmisen mahdollisuudet omalla asenteellaan ja toiminnallaan vaikuttaa pätevyyteensä työssä. Osaavat työntekijät ovat luomassa kilpailukykyistä ja dynaamista eurooppalaista osaamistaloutta.
Osaamisen kehittäminen on tämän päivän työelämän kehittämisen yksi keskeisin teema. Ihminen on luonteeltaan aktiivinen toimija, joka jatkuvasti haluaa muuttaa ympäristöään. Näihin haasteisiin vastaaminen edellyttää ammattitaidon, pätevyyden ja osaamisen hyödyntämistä parhaalla mahdollisella tavalla.
Osaaminen on yksilöllinen resurssi. Todellisuudessa se on paljon muutakin kuin tietämistä. Yleisesti osaamisen kehittämisestä tiedetään hyvin vähän. On tavallista, että oppimisen ajatellaan tapahtuvan automaattisesti ilman, että siihen tarvitsee kiinnittää huomiota.
Opettajilla on korkea sisäinen motivaatio ja tahto palvella
KM Sirpa Polo on tutkinut ammatillisten aikuisopettajien motivaatiota ja oppimisstrategioita heidän omasta minäkäsityksestään käsin. Tutkimus lähtee siitä, että meillä jokaisella on mahdollisuudet kehittää omaa osaamistamme ja tulla taitavaksi ammattilaiseksi. Ammatillisen kasvun potentiaali saadaan käyttöön kiinnittämällä huomiota oman mielen toimintaan. Tutkimuksesta ilmenee, että opettajat olivat erittäin motivoituneita oman osaamisensa kehittämisestä ja innostuneita muutoksesta. Kehittymistä sen sijaan heikentävät alhainen ulkoinen motivaatio, vähäiset tulosodotukset ja heikko oppimisstrategioiden tuntemus.
Opiskeleminen työtä varten tehostaa oppimista
Polon tutkimuksesta selviää, että opettajia motivoi tarve vastata omien opiskelijoiden odotuksiin. Opettajat ovat kiinnostuneita osaamisensa kehittämisestä voidakseen paremmin palvella opiskelijoitaan. Oma ammattitaito nähdään työn laatutekijänä. Ammatillisten aikuisopettajien kehittymisvalmiuksia heikentää löyhä yhteys työyhteisöön. Opettajat kokivat olevansa kaukana johdon ajattelusta ja työyhteisön tavoitteista eivätkä he tunteneet kollegoitaan. Työpaikan menettämisen uhka pakotti opettajat osallistumaan jatkokoulutukseen. Opettajat opiskelivat paineen alla. He kokivat, että työnantaja ei arvostanut heidän ponnistelujaan. Se heikensi oppimista.
Tiedostaminen on avainvalmius
Tutkimuksesta ilmenee, että osaamisen kehittämisessä on keskeistä oppijan oman ajattelun, tunteiden ja tahdon ohjaaminen ja sääteleminen. Lisäämällä muutoksessa vaikuttavien tekijöiden tuntemista ja mielen alueen toiminnan tiedostamista, jokainen meistä voi jatkuvasti kehittää omaa ammatillista osaamistaan. Oman toimintansa tiedostava ihminen pystyy selviytymään jatkuvassa muutoksessa johtamalla itseään tarkoituksenmukaisesti. Työntekijän ja organisaation osaaminen kehittyvät rinnakkain
Johtopäätöksenä Polo esittää, että oppimistuloksia syntyy, kun oppijan yksilölliset tavoitteet ja työyhteisön ja ammattialan kehittämistavoitteet tähtäävät samaan suuntaan. Työn ohessa opiskelevan tulee voida johtaa itse omaa toimintaansa ja osaamistaan. Aikuiset kehittävät osaamistaan yhteydessä ympäristöönsä. Innovatiivisia ajatuksia ja ideoita nousee oppijan ja ympäristön jatkuvan ja vastavuoroisen kanssakäymisen seurauksena. Työntekijän kehittymisvalmiudet ja organisaation jatkuva kehittyminen ovat toisistaan riippuvaisia.
Opettajat ja kouluttajat voivat hyötyä tutkimuksesta
Tutkimuskokonaisuus sisältää myös mallin, jota oman osaamisensa kehittämisestä kiinnostunut lukija voi käyttää hyväkseen. Opettajat, kouluttajat ja työnohjaajat voivat hyödyntää tutkimusta soveltamalla siinä käytettyä aineiston keruun mallia ja esitettyjä taustateorioita oman oppimisensa tiedostamisessa. Opettaja, joka tuntee omat toimintatapansa, voi palvella hyvin omia opiskelijoitaan selviytymään muuttuvassa työelämässä.
Minästäkö kaikki riippuu?
KM Polo osallistuu tutkimuksellaan "Minästäkö kaikki riippuu?" keskusteluun, jossa pohditaan sitä, mitkä ovat työelämään osallistuvan ihmisen mahdollisuudet omalla asenteellaan ja toiminnallaan vaikuttaa pätevyyteensä työssä. Osaavat työntekijät ovat luomassa kilpailukykyistä ja dynaamista eurooppalaista osaamistaloutta.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4754]