Klusteriennakointimalli osaamistarpeiden ennakointiin : Ammatillisen korkea-asteen koulutuksen opetussisältöjen kehittäminen
The model of cluster foresight for anticipating the future knowledge needs : The development process of syllabus for the universities of applied sciences
Sorama, Kirsti (2012)
Sorama, Kirsti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-46-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-5863-46-8
Tiivistelmä
Seinäjoen ammattikorkeakoulussa alkoi Klusteriennakointimalli osaamistarpeiden selvittämiseen -hanke elokuussa 2008. Hankkeen tavoitteena oli mallintaa prosessi ammatillisen korkea-asteen koulutuksen opetussisältöjen ja pedagogiikan kehittämiseen tulevaisuuden osaamistarpeita vastaaviksi klusteriennakointia hyödyntäen. Mallin avulla voidaan tuottaa määritellyn ja rajatun klusterin tulevaisuuden osaamistarpeet 10 vuoden aikajänteellä. Mallissa on myös huomioitu ennakoinnilla tuotetun tiedon siirtäminen opetussuunnitelman kehittämisprosessiin, mikä poikkeaa osaamistarpeisen ennakointiin liittyvistä malleista.
Ensimmäisenä kuvataan klusterin määrittelyn ja rajauksen osaprosessi. Tällä prosessivaiheella on kaksi merkitystä koko prosessin kannalta. Ensinnäkin sen avulla tunnistetaan klusterin avaintoimijat ja toiseksi klusterin määrittely suuntaa olemassa olevan ennakointitiedon etsintää. On todennäköistä, että ilman klusteritarkastelua ei tulevaisuuden tunnistamisessa päästä kyllin syvälle, vaan päädytään miettimään megatrendien vaikutuksia ja jäädään myös osaamistarpeissa hyvin yleiselle tasolle. Seuraava mallin vaihe on olemassa olevan ennakointitiedon tunnistaminen
ja hyödyntäminen. Olemassa olevasta ennakointitiedosta etsitään klusteriin tulevaisuuteen merkittävimmin vaikuttavat muutosajurit. Tämän jälkeen käsitellään kokonaiskuvan muodostamista tulevaisuuden muutoksista. Tähän vaiheeseen sisältyy erilaisia toimenpiteitä, joihin liitetään myös klusterin avaintoimijoita. Avaintoimijoille tehdään sekä yksilöhaastatteluja että ryhmähaastatteluja. Viimeisenä vaiheena on osaamistarpeiden tunnistamisen osaprosessi, jossa kiteytyy kaikkien edellisten vaiheiden tuottama tieto ja jonka tulokset toimivat syötteenä opetussuunnitelman
kehittämisprosessissa.
Ensimmäisenä kuvataan klusterin määrittelyn ja rajauksen osaprosessi. Tällä prosessivaiheella on kaksi merkitystä koko prosessin kannalta. Ensinnäkin sen avulla tunnistetaan klusterin avaintoimijat ja toiseksi klusterin määrittely suuntaa olemassa olevan ennakointitiedon etsintää. On todennäköistä, että ilman klusteritarkastelua ei tulevaisuuden tunnistamisessa päästä kyllin syvälle, vaan päädytään miettimään megatrendien vaikutuksia ja jäädään myös osaamistarpeissa hyvin yleiselle tasolle. Seuraava mallin vaihe on olemassa olevan ennakointitiedon tunnistaminen
ja hyödyntäminen. Olemassa olevasta ennakointitiedosta etsitään klusteriin tulevaisuuteen merkittävimmin vaikuttavat muutosajurit. Tämän jälkeen käsitellään kokonaiskuvan muodostamista tulevaisuuden muutoksista. Tähän vaiheeseen sisältyy erilaisia toimenpiteitä, joihin liitetään myös klusterin avaintoimijoita. Avaintoimijoille tehdään sekä yksilöhaastatteluja että ryhmähaastatteluja. Viimeisenä vaiheena on osaamistarpeiden tunnistamisen osaprosessi, jossa kiteytyy kaikkien edellisten vaiheiden tuottama tieto ja jonka tulokset toimivat syötteenä opetussuunnitelman
kehittämisprosessissa.