K vsemirnoj izvestnosti – v laptjah : reprezentatsija kollektiva “Buranovskie babushki” i ego razvitija v raznyh media kanalov v Rossii s toškoj zrenija populjarnoj kultury
Kankkunen, Janna (2018)
Kankkunen, Janna
2018
Venäjän kielen, kulttuurin ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in Russian Language, Culture and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-09-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201809242592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201809242592
Kuvaus
К всемирной известности – в лаптях:
Репрезентация коллектива «Бурановские бабушки» и его развития в разных медиа каналов в России с точкой зрения популярной культуры = Maailmanmaineeseen tuohivirsuissa: “Buranovskie Babushki” -yhtyeen representaatio ja kehitys eri medioissa Venäjällä populaarikulttuurin näkökulmasta
Репрезентация коллектива «Бурановские бабушки» и его развития в разных медиа каналов в России с точкой зрения популярной культуры = Maailmanmaineeseen tuohivirsuissa: “Buranovskie Babushki” -yhtyeen representaatio ja kehitys eri medioissa Venäjällä populaarikulttuurin näkökulmasta
Tiivistelmä
Euroviisu-laulukilpailussa Venäjää edusti vuonna 2012 erikoinen lauluyhtye. Yhtyeen jäsenet olivat noin 70-vuotiaita mummoja pienestä udmurttikylästä, yllään alueensa kansallispuvut, jaloissa tuohivirsut. Viisulaulunsa “Party for Everybody” he lauloivat suurilta osin udmurtin kielellä. Sympaattiset mummot tulivat kilpailussa toiselle sijalle, mutta lunastivat paikkansa populaarikulttuurin kentällä laulamalla tunnettuja venäläisiä ja kansainvälisiä pop-hittejä udmurtin kielellä. Miten ihmeessä tavalliset maalaismummot Venäjän syrjäseudulta päätyivät koko maailman tietoisuuteen, ja mitä siitä seurasi?
Vastausta tähän voidaan hakea median ja populaarikulttuurin tutkimuksen kautta. Tekemässäni tutkimuksessa analysoin “Buranovskie babushki” -yhtyeen representaatiota venäläisissä medioissa vuoteen 2014 saakka populaarikulttuurin näkökulmasta. Aineistona käytän yhtyeestä julkaistuja lehtiartikkeleita, videoita sekä yleisön kommentteja videoiden yhteydessä. Lisäksi oheisaineistona tutkimuksessani on yhtyeelle tekemäni haastattelu heidän kotikylässään huhtikuussa 2017. Aineiston perusteella pyrin selvittämään, miten yhtyeestä puhutaan eri medioissa, millaista kuvaa siitä luodaan, mitä teemoja siitä nousee ja miten niitä voisi tulkita.
Tutkimusmateriaalin analyysin tuloksena määrittelin "Buranovskie babushki”:n uran neljään osaan: aikaan ennen Euroviisu-laulukilpailua, aikaan kilpailun kuluessa sekä aikaan kilpailun jälkeen. Neljäs vaihe sijoittuu vuoteen 2014, kun yhtyeen alkuperäiset jäsenet korvattiin uusilla, ja vanha yhtye vaihtoi nimensä “Babushki iz Buranovo”. Jokaisessa uran vaiheessa medioissa nousi esiin erilaisia teemoja, joista tärkeimmät ovat seuraavat: mummous, johon liittyvät muun muassa ikä, sukupuoli sekä mummojen paikka yhteiskunnassa; yhtyeen sopivuus Venäjä edustajaksi; kansanmusiikin ja pop-musiikin yhteen liittäminen; “friikkiys” sekä yhtyeen tavoitteet ja motiivit. Nämä median esiin nostamat teemat kuvastavat Venäjällä vaikuttavia ajankohtaisia sosiaalisia, kulttuurisia ja poliittisia ilmiöitä.
Populaarikulttuuri on jatkuvasti muuttuva “sulatusuuni”, joka pitää sisällään kulttuurisia, poliittisia, taloudellisia, kansainvälisiä ja paikallisia elementtejä. Populaarikulttuuri on osa ihmisiä ja yhteiskuntaa, joten se muokkautuu yhdessä niiden kanssa, mutta samalla osallistuu myös niiden muokkaamiseen. Populaarikulttuuri on eräänlainen kenttä eri vastakohtien kamppailulle, josta syntyy jatkuvasti jotain uutta. Oleellisena osana populaarikulttuuria ovat eri mediat: ilman medioita ei olisi populaarikulttuuria. Mediat eivät vain välitä populaarikulttuurin ilmiöitä, vaan myös luovat ja muokkaavat niitä. Etenkin uudet media-alustat, kuten internet, tuottavat jatkuvasti uusia populaarikulttuurin tuotteita, ja samalla se tarjoaa uuden, maailmanlaajuisen ja ajasta riippumattoman kanavan niiden levittämiseen. Multimodaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.
Populaarikulttuuri on yksi kulttuurintutkimuksen suuntauksista. Koska “Babushkit” toimivat niin venäläisessä kuin kansainvälisessäkin ympäristössä, tässä työssä paneudutaan sekä venäläiseen että länsimaiseen kulttuurintutkimukseen. Etenkin Stuart Hallin, John Fisken sekä Boris Dubinin työt määrittelevät tämän tutkimuksen näkökulmia. Merkittävä rooli on myös kansanperinteellä “Buranovksie babushki” -yhtyeen tyylin takia. Neuvosto-Venäjällä (pseudo)folklore oli oleellinen osa massakulttuuria, mutta nykyään sen asema ei ole sama. Kansanperinteen yhdistäminen pop-musiikkiin herättää ristiriitaisia tunteita, haastaen sen aseman yhteiskunnassa.
Populaarikulttuuri ja media ovat vaikutusvaltaisia yhteiskunnallisia mekanismeja. Tutkimuksessa esiin nousseet teemat kuvastavat populaarikulttuurin kentällä tapahtuvaa eri dualismien kamppailua, joka heijastuu laajemmin yhteiskuntaan: paikallinen vastaan globaali, nuori vastaan vanha, moderni vastaan perinteinen. “Buranovskie babushki” -yhtye edustaa kyseisiä vastakkainasetteluja ja käyttää niiden kamppailua hyväkseen. Yhtye on onnistunut vaikuttamaan niin paikallisesti kotikyläänsä kuin myös kansallisesti ja kansainvälisesti, muun muassa levittämällä tietoa Udmurtiasta ja sen kielestä ja kulttuurista. Koska finno-ugristen, sekä muiden vähemmistökansojen, kielten ja kulttuurien tilanne Venäjällä sekä muissa maissa on ollut vaikea jo vuosien ajan, on yhtyeen esiintymisellä viihteen lisäksi syvällisempikin yhteiskunnallinen merkitys. Poliittiset päätökset ole ainoa ongelma kansalliskielten –ja kulttuurien säilymisessä, vaan myös asenteet niitä kohtaan: monet vähemmistökansojen edustajat eivät koe äidinkieltään ja kulttuuriaan tärkeäksi, tai niitä jopa hävetään. “Buranovskie babushki” -yhtye on popularisoinut vähemmistökulttuureja ja näin edistänyt niiden säilymistä. Median representaatio yhtyeestä myös osoittaa, että “Babushkit” on moniulotteinen esimerkkitapaus populaarikulttuurin merkityksestä nyky-yhteiskunnassa, ja mitä kaikkea sen avulla voidaan saavuttaa. Aineistossa esiin nousseet teemat ovat herättäneet keskustelua monista ajankohtaisista asioista, ja kenties saaneet niihin aikaan muutoksia.
Vastausta tähän voidaan hakea median ja populaarikulttuurin tutkimuksen kautta. Tekemässäni tutkimuksessa analysoin “Buranovskie babushki” -yhtyeen representaatiota venäläisissä medioissa vuoteen 2014 saakka populaarikulttuurin näkökulmasta. Aineistona käytän yhtyeestä julkaistuja lehtiartikkeleita, videoita sekä yleisön kommentteja videoiden yhteydessä. Lisäksi oheisaineistona tutkimuksessani on yhtyeelle tekemäni haastattelu heidän kotikylässään huhtikuussa 2017. Aineiston perusteella pyrin selvittämään, miten yhtyeestä puhutaan eri medioissa, millaista kuvaa siitä luodaan, mitä teemoja siitä nousee ja miten niitä voisi tulkita.
Tutkimusmateriaalin analyysin tuloksena määrittelin "Buranovskie babushki”:n uran neljään osaan: aikaan ennen Euroviisu-laulukilpailua, aikaan kilpailun kuluessa sekä aikaan kilpailun jälkeen. Neljäs vaihe sijoittuu vuoteen 2014, kun yhtyeen alkuperäiset jäsenet korvattiin uusilla, ja vanha yhtye vaihtoi nimensä “Babushki iz Buranovo”. Jokaisessa uran vaiheessa medioissa nousi esiin erilaisia teemoja, joista tärkeimmät ovat seuraavat: mummous, johon liittyvät muun muassa ikä, sukupuoli sekä mummojen paikka yhteiskunnassa; yhtyeen sopivuus Venäjä edustajaksi; kansanmusiikin ja pop-musiikin yhteen liittäminen; “friikkiys” sekä yhtyeen tavoitteet ja motiivit. Nämä median esiin nostamat teemat kuvastavat Venäjällä vaikuttavia ajankohtaisia sosiaalisia, kulttuurisia ja poliittisia ilmiöitä.
Populaarikulttuuri on jatkuvasti muuttuva “sulatusuuni”, joka pitää sisällään kulttuurisia, poliittisia, taloudellisia, kansainvälisiä ja paikallisia elementtejä. Populaarikulttuuri on osa ihmisiä ja yhteiskuntaa, joten se muokkautuu yhdessä niiden kanssa, mutta samalla osallistuu myös niiden muokkaamiseen. Populaarikulttuuri on eräänlainen kenttä eri vastakohtien kamppailulle, josta syntyy jatkuvasti jotain uutta. Oleellisena osana populaarikulttuuria ovat eri mediat: ilman medioita ei olisi populaarikulttuuria. Mediat eivät vain välitä populaarikulttuurin ilmiöitä, vaan myös luovat ja muokkaavat niitä. Etenkin uudet media-alustat, kuten internet, tuottavat jatkuvasti uusia populaarikulttuurin tuotteita, ja samalla se tarjoaa uuden, maailmanlaajuisen ja ajasta riippumattoman kanavan niiden levittämiseen. Multimodaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti.
Populaarikulttuuri on yksi kulttuurintutkimuksen suuntauksista. Koska “Babushkit” toimivat niin venäläisessä kuin kansainvälisessäkin ympäristössä, tässä työssä paneudutaan sekä venäläiseen että länsimaiseen kulttuurintutkimukseen. Etenkin Stuart Hallin, John Fisken sekä Boris Dubinin työt määrittelevät tämän tutkimuksen näkökulmia. Merkittävä rooli on myös kansanperinteellä “Buranovksie babushki” -yhtyeen tyylin takia. Neuvosto-Venäjällä (pseudo)folklore oli oleellinen osa massakulttuuria, mutta nykyään sen asema ei ole sama. Kansanperinteen yhdistäminen pop-musiikkiin herättää ristiriitaisia tunteita, haastaen sen aseman yhteiskunnassa.
Populaarikulttuuri ja media ovat vaikutusvaltaisia yhteiskunnallisia mekanismeja. Tutkimuksessa esiin nousseet teemat kuvastavat populaarikulttuurin kentällä tapahtuvaa eri dualismien kamppailua, joka heijastuu laajemmin yhteiskuntaan: paikallinen vastaan globaali, nuori vastaan vanha, moderni vastaan perinteinen. “Buranovskie babushki” -yhtye edustaa kyseisiä vastakkainasetteluja ja käyttää niiden kamppailua hyväkseen. Yhtye on onnistunut vaikuttamaan niin paikallisesti kotikyläänsä kuin myös kansallisesti ja kansainvälisesti, muun muassa levittämällä tietoa Udmurtiasta ja sen kielestä ja kulttuurista. Koska finno-ugristen, sekä muiden vähemmistökansojen, kielten ja kulttuurien tilanne Venäjällä sekä muissa maissa on ollut vaikea jo vuosien ajan, on yhtyeen esiintymisellä viihteen lisäksi syvällisempikin yhteiskunnallinen merkitys. Poliittiset päätökset ole ainoa ongelma kansalliskielten –ja kulttuurien säilymisessä, vaan myös asenteet niitä kohtaan: monet vähemmistökansojen edustajat eivät koe äidinkieltään ja kulttuuriaan tärkeäksi, tai niitä jopa hävetään. “Buranovskie babushki” -yhtye on popularisoinut vähemmistökulttuureja ja näin edistänyt niiden säilymistä. Median representaatio yhtyeestä myös osoittaa, että “Babushkit” on moniulotteinen esimerkkitapaus populaarikulttuurin merkityksestä nyky-yhteiskunnassa, ja mitä kaikkea sen avulla voidaan saavuttaa. Aineistossa esiin nousseet teemat ovat herättäneet keskustelua monista ajankohtaisista asioista, ja kenties saaneet niihin aikaan muutoksia.