Henkilöbrändi yritysbrändin uskottavuuden rakentamisessa : Kaslink Foods Oy:n brändiallianssi Enni Rukajärven ja Musta Barbaarin kanssa
Salminen, Lilli (2018)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Salminen, Lilli
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2018-07-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808212376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201808212376
Tiivistelmä
Mainosten kyllästämässä maailmassa yritykset ovat joutuneet kehittämään uusia keinoja erottuakseen ja saadakseen kuluttajien huomion. Useat tutkimukset ja yritysraportit ovat osoittaneet, että tuttujen kasvojen esiintyminen mainoksissa on erittäin tehokasta ja huomiotaherättävää. Yhdeksi apukeinoksi erottumiseen on valjastettu julkisuudesta tuttuja henkilöitä, joista voidaan puhua myös brändilähettiläinä. Yritysbrändien ja henkilöbrändien välille on muodostettu brändialliansseja.
Tutkielman tavoitteena oli tarkastella näiden brändiallianssien kautta yritysbrändien uskottavuuden rakentumista, eli sitä miten yritysbrändin uskottavuutta on lähdetty rakentamaan henkilöbrändin avulla ja millaiset henkilöbrändin ominaisuudet edesauttavat tätä. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin kohderyhmän kokemusta brändiallianssista ja sen toimivuudesta. Tutkielma toteutettiin laadullisia tutkimusmetodeja käyttäen ja sen tapausesimerkkinä on suomalaisen Kaslink Foods Oy:n brändiallianssi rap-artisti Musta Barbaarin sekä lumilautailija Enni Rukajärven kanssa. Aineisto koostuu brändiallianssiosapuolten haastatteluista, kohderyhmähaastatelusta sekä brändiallianssia koskevista lehtiartikkeleista. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu brändejä, vaikutelmien hallintaa ja uskottavuutta käsittelevien teorioiden ympärille. Etenkin henkilöbrändien kanssa muodostettuja brändialliansseja on tutkittu Suomessa verrattain vähän, joten tämä tutkielma tuo lisää tietoa brändialliansseista ja henkilöbrändeistä. Myös tapausesimerkkiyritys Kaslink Foods Oy ja sen käyttämät brändilähettiläät ovat olleet esillä mediassa tutkimuksen teon aikana.
Tutkielman tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia siitä, että yritysbrändin uskottavuuden lisääntymiseksi brändilähettilään tulee sopia mahdollisimman hyvin yritysbrändiin. Aiempien tutkimusten mukaan uskottavuuteen vaikuttaa kaikkein voimakkaimmin puhujan asiantuntijuus, luotettavuus ja attraktiivisuus, ja tutkielman tulokset tukevat tätä. Tulokset antavat tietoa siitä, millaisia ominaisuuksia henkilöbrändeiltä tulisi löytyä ja miten brändilähettiläs tulisi valita. Tulokset avaavat myös kuluttajien kokemuksia kyseisestä brändiallianssista sekä sen toimivuudesta.
Tutkielman tavoitteena oli tarkastella näiden brändiallianssien kautta yritysbrändien uskottavuuden rakentumista, eli sitä miten yritysbrändin uskottavuutta on lähdetty rakentamaan henkilöbrändin avulla ja millaiset henkilöbrändin ominaisuudet edesauttavat tätä. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin kohderyhmän kokemusta brändiallianssista ja sen toimivuudesta. Tutkielma toteutettiin laadullisia tutkimusmetodeja käyttäen ja sen tapausesimerkkinä on suomalaisen Kaslink Foods Oy:n brändiallianssi rap-artisti Musta Barbaarin sekä lumilautailija Enni Rukajärven kanssa. Aineisto koostuu brändiallianssiosapuolten haastatteluista, kohderyhmähaastatelusta sekä brändiallianssia koskevista lehtiartikkeleista. Tutkielman teoreettinen viitekehys rakentuu brändejä, vaikutelmien hallintaa ja uskottavuutta käsittelevien teorioiden ympärille. Etenkin henkilöbrändien kanssa muodostettuja brändialliansseja on tutkittu Suomessa verrattain vähän, joten tämä tutkielma tuo lisää tietoa brändialliansseista ja henkilöbrändeistä. Myös tapausesimerkkiyritys Kaslink Foods Oy ja sen käyttämät brändilähettiläät ovat olleet esillä mediassa tutkimuksen teon aikana.
Tutkielman tulokset tukevat aiempia tutkimustuloksia siitä, että yritysbrändin uskottavuuden lisääntymiseksi brändilähettilään tulee sopia mahdollisimman hyvin yritysbrändiin. Aiempien tutkimusten mukaan uskottavuuteen vaikuttaa kaikkein voimakkaimmin puhujan asiantuntijuus, luotettavuus ja attraktiivisuus, ja tutkielman tulokset tukevat tätä. Tulokset antavat tietoa siitä, millaisia ominaisuuksia henkilöbrändeiltä tulisi löytyä ja miten brändilähettiläs tulisi valita. Tulokset avaavat myös kuluttajien kokemuksia kyseisestä brändiallianssista sekä sen toimivuudesta.