"Sun pitää pelata oppiakses eikä pelata voittaakses" : Haastattelututkimus tamperelaisten harrastajien kehittymisestä elektronisessa urheilussa
Törnkvist, Klaus (2018)
Törnkvist, Klaus
2018
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806081972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201806081972
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tarkastellaan tamperelaisten harrastajien kehittymisen tapoja ja
harjoittelua elektronisessa urheilussa. Elektroninen urheilu on pelien kilpailullista pelaamista toisia pelaajia vastaan joko yksin tai joukkueena. Tarkastelun lähtökohtana on T.L. Taylorin kirjassa Raising the Stakes: E-sports and the Professionalization of Computer Gaming esitelty viitekehys ammattipelaajien menestymiseen tarvittavista taidoista. Tätä viitekehystä on soveltuvin osin käytetty harrastajien tarvitsemien taitojen tarkastelussa.
Elektroninen urheilu on vuosi vuodelta kasvanut merkittävämmäksi ja se koskettaa yhä
laajempaa ihmisten joukkoa moninaisin tavoin. Elektronisella urheilulla on yhteensä
lähes 200 miljoonaa vuosittaista katsojaa erilaisissa pelaamiseen liittyvissä palveluissa. Elektronisesta urheilusta on myös koulutusohjelmia, jotka suuntautuvat opettamaan elektronisessa urheilussa tarvittavia taitoja. Lisäksi perinteisen urheilun urheiluseurat ovat viime vuosina perustaneet elektronisen urheilun joukkueita.
Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa laajennetaan Taylorin esittelemää viitekehystä ja syvennytään elektronisessa urheilussa tarvittavien taitojen eri osa-alueisiin. Nämä osaalueet voidaan jakaa pelkistetysti seuraavalla tavalla: pelaajien uran rakentamiseen liittyvät taidot, keholliset taidot, oppiminen elektronisessa urheilussa ja siihen tarvittavat tiedonhankintataidot, strategiset taidot, sosiaaliset taidot ja vastustajan toimien lukeminen.
Tutkielman aineistona on seitsemän tamperelaisen elektronisen urheilun harrastajan
teemahaastattelut. Haastattelut tehtiin harrastajien kotona lokakuussa 2017 ja
haastatteluiden aikana tallennettu aineisto litteroitiin tekstimuotoon. Haastattelut
analysoitiin Atlas.ti-ohjelmalla koodaamalla ja teemoittelemalla aineistoa sekä
tarkastelemalla aineistossa esiintyviä keskeisiä diskursseja. Saatuja tuloksia tarkasteltiin sekä Taylorin viitekehyksen että muun lähdekirjallisuuden valossa.
Tutkielman johtopäätösten perusteella voidaan sanoa, että elektronisen urheilun
harrastajat kehittyvät paremmiksi pelaamalla pelejä säännöllisesti. Pelaamisen aikana harrastajat pyrkivät välttämään aiemmin tehtyjä virheitä. Harrastajien kehittymistä edistää aktiivinen tiedonhankinta ja pelaamiseen liittyvä sosiaalinen ympäristö tarjoaa heille tukea.
harjoittelua elektronisessa urheilussa. Elektroninen urheilu on pelien kilpailullista pelaamista toisia pelaajia vastaan joko yksin tai joukkueena. Tarkastelun lähtökohtana on T.L. Taylorin kirjassa Raising the Stakes: E-sports and the Professionalization of Computer Gaming esitelty viitekehys ammattipelaajien menestymiseen tarvittavista taidoista. Tätä viitekehystä on soveltuvin osin käytetty harrastajien tarvitsemien taitojen tarkastelussa.
Elektroninen urheilu on vuosi vuodelta kasvanut merkittävämmäksi ja se koskettaa yhä
laajempaa ihmisten joukkoa moninaisin tavoin. Elektronisella urheilulla on yhteensä
lähes 200 miljoonaa vuosittaista katsojaa erilaisissa pelaamiseen liittyvissä palveluissa. Elektronisesta urheilusta on myös koulutusohjelmia, jotka suuntautuvat opettamaan elektronisessa urheilussa tarvittavia taitoja. Lisäksi perinteisen urheilun urheiluseurat ovat viime vuosina perustaneet elektronisen urheilun joukkueita.
Tutkielman kirjallisuuskatsauksessa laajennetaan Taylorin esittelemää viitekehystä ja syvennytään elektronisessa urheilussa tarvittavien taitojen eri osa-alueisiin. Nämä osaalueet voidaan jakaa pelkistetysti seuraavalla tavalla: pelaajien uran rakentamiseen liittyvät taidot, keholliset taidot, oppiminen elektronisessa urheilussa ja siihen tarvittavat tiedonhankintataidot, strategiset taidot, sosiaaliset taidot ja vastustajan toimien lukeminen.
Tutkielman aineistona on seitsemän tamperelaisen elektronisen urheilun harrastajan
teemahaastattelut. Haastattelut tehtiin harrastajien kotona lokakuussa 2017 ja
haastatteluiden aikana tallennettu aineisto litteroitiin tekstimuotoon. Haastattelut
analysoitiin Atlas.ti-ohjelmalla koodaamalla ja teemoittelemalla aineistoa sekä
tarkastelemalla aineistossa esiintyviä keskeisiä diskursseja. Saatuja tuloksia tarkasteltiin sekä Taylorin viitekehyksen että muun lähdekirjallisuuden valossa.
Tutkielman johtopäätösten perusteella voidaan sanoa, että elektronisen urheilun
harrastajat kehittyvät paremmiksi pelaamalla pelejä säännöllisesti. Pelaamisen aikana harrastajat pyrkivät välttämään aiemmin tehtyjä virheitä. Harrastajien kehittymistä edistää aktiivinen tiedonhankinta ja pelaamiseen liittyvä sosiaalinen ympäristö tarjoaa heille tukea.