Mobiilisovellusten käyttäjädokumentaation ominaispiirteet ja rooli käyttäjäkokemuksen luomisessa
Rautava, Laura (2018)
Rautava, Laura
2018
Monikielisen viestinnän ja käännöstieteen maisteriopinnot - Master's Programme in Multilingual Communication and Translation Studies
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805151688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201805151688
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, millaista mobiilisovellusten käyttäjä- dokumentaatio on ja miten sillä voidaan vaikuttaa käyttäjäkokemukseen. Tutkimushypoteesi on, että mobiilisovellusten käyttäjädokumentaatio on varsin vaihtelevaa ja että sillä voidaan jossain määrin paikata puutteita sovellusten käytettävyydessä. Tavoitteena on myös luoda käytettävyysheuristiikat mobiilisovellusten käyttäjädokumentaation arvioimiseen.
Tutkimuksen teoriatausta muodostuu yleisestä käyttäjäkokemus- ja käytettävyystutkimuksesta sekä erityisesti mobiilisovellusten käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta. Teknisen viestinnän näkökulmaa haetaan minimalismista, erityisesti Hans van der Meij’n ja John M. Carrollin (1995) minimalismin periaatteita ja niihin liittyviä heuristiikkoja käsittelevästä artikkelista.
Tutkimusmenetelmänä on heuristinen asiantuntija-arviointi, jota varten luodaan omat heuristiikat, sillä aiempia mobiilisovellusten käyttäjädokumentaation arvioimiseen tarkoitettuja heuristiikkoja ei ole. Heuristiikat perustuvat van der Meij’n ja Carrollin (mt.) minimalismi- heuristiikkoihin, Vesa Purhon (2000) koostamiin teknisen dokumentaation käytettävyys- heuristiikkoihin ja älypuhelinten käyttöjärjestelmäkohtaisiin dokumentaatiota koskeviin ohjeistuksiin. Heuristiikoista kehitetään aineiston analyysin perusteella toinen versio. Tutkimusaineisto koostuu kolmen mobiilisovelluksen käyttäjädokumentaatiosta: sovellukset ovat Pocket, Evernote ja Trello, ja aineiston laajuus on noin 140 moduulia. Yksi moduuli vastaa esimerkiksi yhtä tehtäväsarjaa tai vinkkiä. Sovellukset ovat hyötysovelluksia, joilla voi esimerkiksi tallentaa erilaisia sisältöjä verkosta, tehdä muistiinpanoja ja hallita projekteja.
Tutkimuksen perusteella mobiilisovellusten käyttäjädokumentaatiota on mahdollista toteuttaa varsin eri tavoin ja myös dokumentaation ongelmat ja ansiot ovat moninaisia. Keskeisimmät ongelmat liittyvät sovelluksen ja dokumentaation samanaikaiseen käyttöön. Käyttäjäkokemukseen dokumentaatiolla voidaan vaikuttaa eniten kognitiivisten rasitteiden minimoimisen osalta tarjoamalla merkityksellistä käytönaikaista dokumentaatiota ja hyödyntämällä esimerkiksi kuvia ymmärtämisen ja muistamisen tukena. Mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita on esimerkiksi mobiilipelien käyttäjädokumentaation rooli pelaajakokemuksen luomisessa. Myös laajemman ja monipuolisemman sovellusjoukon tarkastelu tässä tutkielmassa luotuja heuristiikkoja käyttäen olisi paikallaan.
Tutkimuksen teoriatausta muodostuu yleisestä käyttäjäkokemus- ja käytettävyystutkimuksesta sekä erityisesti mobiilisovellusten käyttäjäkokemusta ja käytettävyyttä käsittelevästä kirjallisuudesta. Teknisen viestinnän näkökulmaa haetaan minimalismista, erityisesti Hans van der Meij’n ja John M. Carrollin (1995) minimalismin periaatteita ja niihin liittyviä heuristiikkoja käsittelevästä artikkelista.
Tutkimusmenetelmänä on heuristinen asiantuntija-arviointi, jota varten luodaan omat heuristiikat, sillä aiempia mobiilisovellusten käyttäjädokumentaation arvioimiseen tarkoitettuja heuristiikkoja ei ole. Heuristiikat perustuvat van der Meij’n ja Carrollin (mt.) minimalismi- heuristiikkoihin, Vesa Purhon (2000) koostamiin teknisen dokumentaation käytettävyys- heuristiikkoihin ja älypuhelinten käyttöjärjestelmäkohtaisiin dokumentaatiota koskeviin ohjeistuksiin. Heuristiikoista kehitetään aineiston analyysin perusteella toinen versio. Tutkimusaineisto koostuu kolmen mobiilisovelluksen käyttäjädokumentaatiosta: sovellukset ovat Pocket, Evernote ja Trello, ja aineiston laajuus on noin 140 moduulia. Yksi moduuli vastaa esimerkiksi yhtä tehtäväsarjaa tai vinkkiä. Sovellukset ovat hyötysovelluksia, joilla voi esimerkiksi tallentaa erilaisia sisältöjä verkosta, tehdä muistiinpanoja ja hallita projekteja.
Tutkimuksen perusteella mobiilisovellusten käyttäjädokumentaatiota on mahdollista toteuttaa varsin eri tavoin ja myös dokumentaation ongelmat ja ansiot ovat moninaisia. Keskeisimmät ongelmat liittyvät sovelluksen ja dokumentaation samanaikaiseen käyttöön. Käyttäjäkokemukseen dokumentaatiolla voidaan vaikuttaa eniten kognitiivisten rasitteiden minimoimisen osalta tarjoamalla merkityksellistä käytönaikaista dokumentaatiota ja hyödyntämällä esimerkiksi kuvia ymmärtämisen ja muistamisen tukena. Mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita on esimerkiksi mobiilipelien käyttäjädokumentaation rooli pelaajakokemuksen luomisessa. Myös laajemman ja monipuolisemman sovellusjoukon tarkastelu tässä tutkielmassa luotuja heuristiikkoja käyttäen olisi paikallaan.