“I would do anything for love, but I won’t do that” : conceptual metaphors of love in popular music
Leskelä, Matias (2018)
Leskelä, Matias
2018
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-04-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804041489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201804041489
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu – tutkielman tarkoitus on selvittää, miten rakkaus käsitteellistetään ja millaisena se esitetään populaarimusiikissa. Aihetta lähestytään tutkimalla sanoituksissa esiintyviä käsitteellisiä metaforia, niiden yleisyyttä eri vuosikymmeninä sekä esittävän artistin sukupuolen vaikutusta käsitteellisten metaforien käyttöön. Tutkielma perustuu aineistoon, joka koostuu kaikkien amerikkalaisen Billboard Hot 100 – listan kärkisijalle 1960-luvun alusta lähtien nousseiden kappaleiden sanoituksista.
Tutkielman teoreettisena pohjana toimii käsitteellisen metaforan teoria sekä kriittinen metafora-analyysi. Käsitteellisen metaforan teorian mukaan kielikuvalla on merkittävä rooli ihmisten ajattelussa, sillä sen avulla tehdään abstraktista käsitteestä helpommin ymmärrettävä rinnastamalla se johonkin konkreettisempaan käsitteeseen. Tietynlaisen kielikuvan käyttö siis ilmentää tietynlaista tapaa hahmottaa jokin käsite. Kriittinen metafora-analyysi puolestaan pohjautuu ajatukseen siitä, että kielikuvaa voidaan käyttää myös tehokkaana vaikutuskeinona, johon on vaikeaa kohdistaa rationaalista kritiikkiä. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna myös populaarimusiikin sanoituksissa johdonmukaisesti esiintyvien kielikuvien nostaminen tarkastelun kohteeksi on tärkeää, sillä populaarimusiikki on läsnä miljoonien ihmisten jokapäiväisessä elämässä.
Tutkielmaa varten koottuun aineistoon kohdistetussa metafora-analyysissä nousi esiin kahdeksan vakiintunutta käsitteellistä metaforaa, joiden kautta rakkaus esitetään kappaleiden sanoituksissa hyödykkeenä, säiliönä, eläimenä, huumausaineena, liekkinä, fysikaalisena voimana, pelinä tai hulluutena. Näiden kahdeksan metaforan yleisyydessä suhteessa toisiinsa havaittiin merkittäviä eroja koko aineiston tasolla, hyödykemetaforan ollessa yleisin. Analyysissä havaittiin myös, että tietyt käsitteelliset metaforat, kuten säiliömetafora, ovat yleistyneet suhteessa toisiin viime vuosikymmeninä. Tämä viittaa rakkauden käsitteen asteittaiseen muutokseen populaarimusiikissa. Aikaan liittyvien trendien lisäksi tutkimus osoitti, että esittävän artistin sukupuolella on yhteys tiettyjen käsitteellisten metaforien, erityisesti pelimetaforan, yleisyyteen kappaleiden sanoituksissa.
Tutkielman teoreettisena pohjana toimii käsitteellisen metaforan teoria sekä kriittinen metafora-analyysi. Käsitteellisen metaforan teorian mukaan kielikuvalla on merkittävä rooli ihmisten ajattelussa, sillä sen avulla tehdään abstraktista käsitteestä helpommin ymmärrettävä rinnastamalla se johonkin konkreettisempaan käsitteeseen. Tietynlaisen kielikuvan käyttö siis ilmentää tietynlaista tapaa hahmottaa jokin käsite. Kriittinen metafora-analyysi puolestaan pohjautuu ajatukseen siitä, että kielikuvaa voidaan käyttää myös tehokkaana vaikutuskeinona, johon on vaikeaa kohdistaa rationaalista kritiikkiä. Tästä näkökulmasta tarkasteltuna myös populaarimusiikin sanoituksissa johdonmukaisesti esiintyvien kielikuvien nostaminen tarkastelun kohteeksi on tärkeää, sillä populaarimusiikki on läsnä miljoonien ihmisten jokapäiväisessä elämässä.
Tutkielmaa varten koottuun aineistoon kohdistetussa metafora-analyysissä nousi esiin kahdeksan vakiintunutta käsitteellistä metaforaa, joiden kautta rakkaus esitetään kappaleiden sanoituksissa hyödykkeenä, säiliönä, eläimenä, huumausaineena, liekkinä, fysikaalisena voimana, pelinä tai hulluutena. Näiden kahdeksan metaforan yleisyydessä suhteessa toisiinsa havaittiin merkittäviä eroja koko aineiston tasolla, hyödykemetaforan ollessa yleisin. Analyysissä havaittiin myös, että tietyt käsitteelliset metaforat, kuten säiliömetafora, ovat yleistyneet suhteessa toisiin viime vuosikymmeninä. Tämä viittaa rakkauden käsitteen asteittaiseen muutokseen populaarimusiikissa. Aikaan liittyvien trendien lisäksi tutkimus osoitti, että esittävän artistin sukupuolella on yhteys tiettyjen käsitteellisten metaforien, erityisesti pelimetaforan, yleisyyteen kappaleiden sanoituksissa.