Murtolukumatematiikkaa kielentäen
Nikunen, Hanna-Kaisa (2018)
Nikunen, Hanna-Kaisa
2018
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-03-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803231450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201803231450
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli valmistaa opetusmateriaalina murtolukutehtäväpaketti viides-luokkalaisille koululaisille ja samalla kartoittaa, miten oppilaat hallitsevat murtolukulaskemista ja murtolukuihin liittyviä käsitteitä. Tarkoituksena oli myös selvittää, Oppilaiden oppimisen muutosta verrattiin alkutilanteeseen ja opetusmateriaalin jälkeiseen aikaan.
Tutkimus, joka tehtiin, oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja teoreettisena viitekehyksenä viitattiin murtolukuihin ja matematiikan kolmeen kieleen. Tutkimusta analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja aineistoa kerättiin triangulaatiota hyödyntämällä, jotta tutkimuksen vakuuttavuutta voitiin parantaa.
Valmistetun opetusmateriaalin pääpaino oli kielentämisen käyttämisessä oppimisprosessissa ja oppimisen kohteena olivat murtoluvut. Sen oli tarkoitus innostaa oppilaita kielentämään murtolukulaskuja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) vaikuttivat taustalla. Pyrittiin siis herättämään oppilaissa kiinnostusta murtolukulaskuja kohtaan erilaisin lähestymistavoin ja varmentaa ja laajentaa oppilaiden murtolukukäsitettä.
Kenttätutkimuksen jälkeen saatujen palautteiden perusteella tehtiin vielä korjauksia ja muutoksia opetusmateriaaliin, minkä jälkeen tehtävät testattiin vielä toisella ryhmällä viidesluokkalaisia. Jälkimmäinen testiryhmä antoi vielä palautteensa opetusmateriaalista. Koska kyseessä on kehittämistutkimus, oppimateriaalia paranneltiin ja tehtäväpaketti sai lopullisen muotonsa vasta pro gradu -työn valmistumisvaiheessa.
Toisen testiryhmän luokanopettaja antoi oman palautteensa oppimateriaalin vaikutuksista oppilaiden matematiikan opiskelussa. Opettaja havainnoi oppimateriaalin käyttöä tunnilla ja oppimisen tulosta myöhemmin matematiikan tunneilla. Myös tutkijan havainnot näkyvät lopullisessa oppimateriaalissa.
Tuloksista nousee esille se, että viidesluokkalaiset ovat vahvasti orientoituneet matematiikan opiskelussa kirjan täyttämiseen. Haasteellisemmat tehtävät pohtimisten ja sanallisen tuotoksen kera, eivät ole niitä asioita, joita liiemmälti kaivataan.
Seuraavaksi tällaista tutkimusta voisi jatkaa teettämällä tehtäviä vielä useammalla testiryhmällä. Oppilaiden mielipiteiden muovautuminen on myös pitkän aikajanan tapahtuma, joten pitempääkin seurantaa voisi käyttää. Mielenkiintoista voisi olla myös selvittää, miten kielentäminen vaikuttaa vieraskielisten oppilaiden oppimisessa. Onko kielentäminen haaste vai kenties mahdollisuus?
Tutkimus, joka tehtiin, oli luonteeltaan kvalitatiivinen ja teoreettisena viitekehyksenä viitattiin murtolukuihin ja matematiikan kolmeen kieleen. Tutkimusta analysoitiin sisällönanalyysin avulla ja aineistoa kerättiin triangulaatiota hyödyntämällä, jotta tutkimuksen vakuuttavuutta voitiin parantaa.
Valmistetun opetusmateriaalin pääpaino oli kielentämisen käyttämisessä oppimisprosessissa ja oppimisen kohteena olivat murtoluvut. Sen oli tarkoitus innostaa oppilaita kielentämään murtolukulaskuja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2014) vaikuttivat taustalla. Pyrittiin siis herättämään oppilaissa kiinnostusta murtolukulaskuja kohtaan erilaisin lähestymistavoin ja varmentaa ja laajentaa oppilaiden murtolukukäsitettä.
Kenttätutkimuksen jälkeen saatujen palautteiden perusteella tehtiin vielä korjauksia ja muutoksia opetusmateriaaliin, minkä jälkeen tehtävät testattiin vielä toisella ryhmällä viidesluokkalaisia. Jälkimmäinen testiryhmä antoi vielä palautteensa opetusmateriaalista. Koska kyseessä on kehittämistutkimus, oppimateriaalia paranneltiin ja tehtäväpaketti sai lopullisen muotonsa vasta pro gradu -työn valmistumisvaiheessa.
Toisen testiryhmän luokanopettaja antoi oman palautteensa oppimateriaalin vaikutuksista oppilaiden matematiikan opiskelussa. Opettaja havainnoi oppimateriaalin käyttöä tunnilla ja oppimisen tulosta myöhemmin matematiikan tunneilla. Myös tutkijan havainnot näkyvät lopullisessa oppimateriaalissa.
Tuloksista nousee esille se, että viidesluokkalaiset ovat vahvasti orientoituneet matematiikan opiskelussa kirjan täyttämiseen. Haasteellisemmat tehtävät pohtimisten ja sanallisen tuotoksen kera, eivät ole niitä asioita, joita liiemmälti kaivataan.
Seuraavaksi tällaista tutkimusta voisi jatkaa teettämällä tehtäviä vielä useammalla testiryhmällä. Oppilaiden mielipiteiden muovautuminen on myös pitkän aikajanan tapahtuma, joten pitempääkin seurantaa voisi käyttää. Mielenkiintoista voisi olla myös selvittää, miten kielentäminen vaikuttaa vieraskielisten oppilaiden oppimisessa. Onko kielentäminen haaste vai kenties mahdollisuus?