Vuorovaikutusosaaminen alakoulussa : Opettajan antama palaute oppilaan vuorovaikutusosaamisesta
Ahjokannas, Mari (2018)
Ahjokannas, Mari
2018
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2018-02-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201802231317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201802231317
Tiivistelmä
Suomalaista peruskoulua pyritään jatkuvasti kehittämään, jotta se pystyisi vastaamaan paremmin tulevaisuudessa tarvittaviin taitoihin. Tulevaisuuden taitoja on määritelty eri yhteyksissä, ja useissa niistä korostuu vuorovaikutus- ja viestintätaitojen merkitys. Yksi peruskoulun kehittämisen toimenpiteistä on kymmenen vuoden välein uudistettava perusopetuksen opetussuunnitelma. Syksyllä 2016 käyttöönotetussa uudessa opetussuunnitelmassa keskeisiksi teemoiksi nousevat laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet, vuorovaikutteinen oppiminen ja jatkuva palautteenanto.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaista palautetta opettaja antaa oppilaan vuorovaikutusosaamisesta. Kiinnostuksen kohteena oli myös se, miten uuden opetussuunnitelman tavoitteet näyttäytyvät opetuksen arkipäivässä. Tutkielman aineisto kerättiin keväällä 2017 haastattelemalla kuutta alakoulun luokanopettajaa ja havainnoimalla heidän oppituntejaan. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin teoriasidonnaisesti.
Analyysin tuloksena vuorovaikutusosaamisesta annettavasta palautteesta muodostettiin kolme palautetyyppiä: yksilölliseen kehittymiseen tähtäävä palaute, kouluarjen sujuvoittamiseen liittyvä palaute ja arvoja ja asenteita korostava palaute. Havainnoinnin perusteella suurin osa palautteesta oli reaktiivista ja negatiivista ja kohdistui vain harvoin konkreettisesti taidon osa-alueeseen. Tämän tutkielman löydöksenä voidaan myös pitää vuorovaikutukseen liittyviä arvoja ja asenteita korostavaa palautetta, joka ei aiemmissa tutkimuksissa ole noussut esiin. Opettajat pitivät tuoreen opetussuunnitelman tavoitteita positiivisina, mutta antoivat kritiikkiä käytännön toteuttamisen mahdollisuuksista. Johtopäätöksenä ehdotetaan vuorovaikutusosaamisen ja palautteenannon parempaa huomioimista opettajankoulutuksessa ja opetussuunnitelman kehittämisessä sekä opetusresurssien varmistamista valtakunnallisella tasolla.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaista palautetta opettaja antaa oppilaan vuorovaikutusosaamisesta. Kiinnostuksen kohteena oli myös se, miten uuden opetussuunnitelman tavoitteet näyttäytyvät opetuksen arkipäivässä. Tutkielman aineisto kerättiin keväällä 2017 haastattelemalla kuutta alakoulun luokanopettajaa ja havainnoimalla heidän oppituntejaan. Aineisto analysoitiin laadullisin menetelmin teoriasidonnaisesti.
Analyysin tuloksena vuorovaikutusosaamisesta annettavasta palautteesta muodostettiin kolme palautetyyppiä: yksilölliseen kehittymiseen tähtäävä palaute, kouluarjen sujuvoittamiseen liittyvä palaute ja arvoja ja asenteita korostava palaute. Havainnoinnin perusteella suurin osa palautteesta oli reaktiivista ja negatiivista ja kohdistui vain harvoin konkreettisesti taidon osa-alueeseen. Tämän tutkielman löydöksenä voidaan myös pitää vuorovaikutukseen liittyviä arvoja ja asenteita korostavaa palautetta, joka ei aiemmissa tutkimuksissa ole noussut esiin. Opettajat pitivät tuoreen opetussuunnitelman tavoitteita positiivisina, mutta antoivat kritiikkiä käytännön toteuttamisen mahdollisuuksista. Johtopäätöksenä ehdotetaan vuorovaikutusosaamisen ja palautteenannon parempaa huomioimista opettajankoulutuksessa ja opetussuunnitelman kehittämisessä sekä opetusresurssien varmistamista valtakunnallisella tasolla.