Oppilaiden ulkovälituntiaktiivisuuden yhteydet koettuun terveyteen ja fyysiseen kuntoon Naantalin ja Maskun 1.-7.-luokkalaisilla vuonna 2013
Lehtiniemi, Tiina (2017)
Lehtiniemi, Tiina
2017
Lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelma - Licentiate's Degree Programme in Medicine
Lääketieteen ja biotieteiden tiedekunta - Faculty of Medicine and Life Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-12-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712203005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201712203005
Tiivistelmä
Johdanto: Fyysisen aktiivisuuden perussuositus kouluikäisille on, että kaikkien 7–18-vuotiaiden tulee liikkua vähintään tunnin päivässä monipuolisesti ja ikään sopivalla tavalla. Välituntiliikunta voi muodostaa merkittävän osan koululaisen päivittäisestä liikunnan tarpeesta. Koululaiset ovat aktiivisimmillaan 12-vuoden ikäisinä. Aikaisempien tutkimusten avulla on voitu päätellä, että pojilla liikunta vähenee enemmän iän myötä kuin tytöillä. Suurin muutos tapahtuu murrosiässä 12–15–vuotiailla. Liikunnan on lapsilla havaittu olevan yhteydessä terveeseen kasvuun, kehitykseen, hyvinvointiin ja koulumenestykseen, mutta myös muodostavan pohjan aikuisiän terveydelle.
Tavoite: Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ulkovälituntiaktiivisuuden yhteyttä oppilaiden kokemaan terveyteen ja fyysiseen kuntoon ottamalla tarkasteluun mukaan kolme eniten oppilaiden harrastamaa ulkovälituntiaktiviteettia. Tuloksia tarkasteltiin ensin kaikkien oppilaiden osalta, sitten vertailemalla tyttöjä ja poikia ja lopuksi luokka-asteita keskenään.
Aineisto: Kyselytutkimus toteutettiin Naantalin ja Maskun peruskoulujen 1.–7.–luokkien oppilaille vuonna 2013. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 1029 oppilasta 12 eri peruskoulusta. Tyttöjä oli 510 (49,6 %) ja poikia 519 (50,4 %). Kyselyyn vastasi kaikkiaan 943 oppilasta (91,6 %). Kaikki oppilaat eivät vastanneet kaikkiin kyselyn kohtiin.
Tulokset ja pohdinta: Kolme oppilaiden eniten harrastamaa ulkovälituntiaktiviteettia olivat kävely, pelit ja leikit sekä pallopelit. Peleihin ja leikkeihin osallistumisen todettiin olevan yhteydessä parempaan koettuun terveyteen alakouluikäisillä lapsilla. Kaiken kaikkiaan reippaisiin ulkovälituntiaktiviteetteihin osallistuneet oppilaat kokivat fyysisen kuntonsa kauttaaltaan paremmaksi kuin vähemmän tai ei lainkaan kyseisiin toimintoihin osallistuneet. Poikien kohdalla erityisesti kävelijät ja pallopeleihin ja tyttöjen kohdalla peleihin ja leikkeihin aktiivisesti osallistuneet kokivat fyysisen kuntonsa muita paremmaksi. Luokkien 1–3 oppilaat olivat aktiivisimpia ulkovälitunneilla. Reippaaseen liikuntaan osallistuminen ulkovälitunneilla laski hyvin merkittävästi sekä tyttöjen että poikien kohdalla yläasteelle siirtymisen myötä.
Tämän opinnäytteen alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin OriginalityCheck-ohjelmalla Tampereen yliopiston laatujärjestelmän mukaisesti.
Tavoite: Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella ulkovälituntiaktiivisuuden yhteyttä oppilaiden kokemaan terveyteen ja fyysiseen kuntoon ottamalla tarkasteluun mukaan kolme eniten oppilaiden harrastamaa ulkovälituntiaktiviteettia. Tuloksia tarkasteltiin ensin kaikkien oppilaiden osalta, sitten vertailemalla tyttöjä ja poikia ja lopuksi luokka-asteita keskenään.
Aineisto: Kyselytutkimus toteutettiin Naantalin ja Maskun peruskoulujen 1.–7.–luokkien oppilaille vuonna 2013. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 1029 oppilasta 12 eri peruskoulusta. Tyttöjä oli 510 (49,6 %) ja poikia 519 (50,4 %). Kyselyyn vastasi kaikkiaan 943 oppilasta (91,6 %). Kaikki oppilaat eivät vastanneet kaikkiin kyselyn kohtiin.
Tulokset ja pohdinta: Kolme oppilaiden eniten harrastamaa ulkovälituntiaktiviteettia olivat kävely, pelit ja leikit sekä pallopelit. Peleihin ja leikkeihin osallistumisen todettiin olevan yhteydessä parempaan koettuun terveyteen alakouluikäisillä lapsilla. Kaiken kaikkiaan reippaisiin ulkovälituntiaktiviteetteihin osallistuneet oppilaat kokivat fyysisen kuntonsa kauttaaltaan paremmaksi kuin vähemmän tai ei lainkaan kyseisiin toimintoihin osallistuneet. Poikien kohdalla erityisesti kävelijät ja pallopeleihin ja tyttöjen kohdalla peleihin ja leikkeihin aktiivisesti osallistuneet kokivat fyysisen kuntonsa muita paremmaksi. Luokkien 1–3 oppilaat olivat aktiivisimpia ulkovälitunneilla. Reippaaseen liikuntaan osallistuminen ulkovälitunneilla laski hyvin merkittävästi sekä tyttöjen että poikien kohdalla yläasteelle siirtymisen myötä.
Tämän opinnäytteen alkuperäisyys on tarkastettu Turnitin OriginalityCheck-ohjelmalla Tampereen yliopiston laatujärjestelmän mukaisesti.