Digitalisaation vaikutukset työeläkevakuutusyhtiöiden esimiesten osaamistarpeisiin (case Elo)
Rintamäki, Karoliina (2017)
Rintamäki, Karoliina
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711222769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711222769
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja sen tuomat murrokset ovat muuttaneet finanssialaa ja sen toimintaympäristöä pysyvästi. Finanssialan ulkopuolelta tulevat uudet toimijat haastavat perinteisiä toimijoita uudenlaisella toimintatavalla ja ansaintalogiikalla. Uusi teknologia luo mahdollisuuksia prosessien tehostamiselle, uudenlaisten palveluiden ja tuotteiden luomiselle sekä uudenlaisen työn syntymiselle. Samalla kuitenkin nykyinen työ muuttuu ja osa töistä katoaa kokonaan. Kaikki tämä luo haasteita finanssialan toimijoiden osaamistarpeille, kun automaatio korvaa osan ihmisten suorittamista työtehtävistä, mutta samalla finanssialan toimijoilla on pulaa osaamisesta. Finanssialan murros ei kosketa pelkästään vahinkovakuutusyhtiöitä ja pankkeja, vaan myös työeläkevakuutusyhtiöitä, jotka ovat samojen haasteiden edessä kuin muut toimijat. Työeläkevakuutusyhtiöt eivät voi lainsäädännön vuoksi kilpailla keskenään työeläkevakuutustuotteilla, jolloin palveluiden laatu ja asiakaslähtöisyys, asiakaskokemus, prosessien tehostaminen ja henkilöstön osaaminen korostuvat kilpailutekijöinä. Digitalisaatio murroksineen luo paineita työeläkevakuutusyhtiöiden osaamiselle ja sen kehittämiselle.
Tutkielman tavoitteena on tutkia, miten digitalisaatio on ja tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan työeläkevakuutusyhtiöiden esimiesten osaamistarpeisiin. Lisäksi tutkitaan, kuinka digitalisaatio on muuttanut ja tulee tulevaisuudessa muuttamaan työeläkevakuutusyhtiöiden työtä. Tutkielma on tapaustutkimus, jonka kohteena on Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista analyysia. Empirian tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu tapausyhtiön kuutta työntekijää, joista suurin osa toimii tapausyhtiössä esimiesasemassa. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla hyödyntäen samalla jo olemassa olevaa tutkimusaineistoa aihealueesta. Tutkimusta voidaan pitää ainutlaatuisena, sillä aikaisempia tutkimuksia digitalisaation vaikutuksista työeläkevakuutusyhtiöiden esimiesten osaamistarpeisiin ei ole.
Tutkimuksessa selviää, että digitalisaatio ja sen tuomat murrokset ovat vaikuttaneet tapausyhtiön esimiesten osaamistarpeisiin muuttamalla työntekijöiden työtä ja työntekoa sekä itse esimiestyötä ja johtamista.
Tutkielman tavoitteena on tutkia, miten digitalisaatio on ja tulee tulevaisuudessa vaikuttamaan työeläkevakuutusyhtiöiden esimiesten osaamistarpeisiin. Lisäksi tutkitaan, kuinka digitalisaatio on muuttanut ja tulee tulevaisuudessa muuttamaan työeläkevakuutusyhtiöiden työtä. Tutkielma on tapaustutkimus, jonka kohteena on Keskinäinen Työeläkevakuutusyhtiö Elo.
Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista analyysia. Empirian tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten on haastateltu tapausyhtiön kuutta työntekijää, joista suurin osa toimii tapausyhtiössä esimiesasemassa. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla hyödyntäen samalla jo olemassa olevaa tutkimusaineistoa aihealueesta. Tutkimusta voidaan pitää ainutlaatuisena, sillä aikaisempia tutkimuksia digitalisaation vaikutuksista työeläkevakuutusyhtiöiden esimiesten osaamistarpeisiin ei ole.
Tutkimuksessa selviää, että digitalisaatio ja sen tuomat murrokset ovat vaikuttaneet tapausyhtiön esimiesten osaamistarpeisiin muuttamalla työntekijöiden työtä ja työntekoa sekä itse esimiestyötä ja johtamista.