Vakuutusyhtiöiden kilpailu Suomen autovakuutusmarkkinoilla
Myllymäki, Ville (2017)
Myllymäki, Ville
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-11-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711162714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201711162714
Tiivistelmä
Suomen autovakuutusmarkkinoilla toimivien vakuutusyhtiöiden välillä tapahtuu jatkuvaa kilpailua, kuten millä tahansa muulla toimialalla, jossa on useampia palvelun tai tuotteen tarjoajia. Suomen autovakuutusmarkkinoita voidaan kuitenkin luonnehtia melko keskittyneiksi, koska autovakuutusmarkkinoilla toimivia vakuutusyhtiöitä on kohtalaisen vähän ja autovakuutusmarkkinat ovat keskittyneet vahvasti muutamalle suurimmalle autovakuutusmarkkinoilla toimivalle vakuutusyhtiölle. Perinteisesti on myös saatettu ajatella, että vakuutusyhtiöiden välinen kilpailu ei ole muun muassa lakisääteisyytensä ja vakuutusten muutamille isoille vakuutusyhtiöille keskittymisen vuoksi erityisen aktiivista.
Tutkielman tavoitteena on saada selville, millainen on vakuutusyhtiöiden kilpailutilanne asiakkaista autovakuutusmarkkinoilla ja miten vakuutusyhtiöt autovakuutusmarkkinoilla asiakkaista kilpailevat. Tutkimuskohteena ovat kahdeksan Suomessa liikennevakuutusta ja vapaaehtoisia ajoneuvovakuutuksia tarjoavaa vakuutusyhtiötä eli Fennia, Folksam, If, LähiTapiola, Pohjantähti, Op, Suomen Vahinkovakuutus ja Turva. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksessa hyödynnetään kuitenkin myös kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimuksen tutkimusmetodi on havainnointi eli observointi, jossa tutkittavasta ilmiöstä kootaan tietoa sitä seuraamalla ja tekemällä havaintoja.
Tutkielman tuloksien perusteella voidaan todeta, että vakuutusyhtiöiden kilpailukeinoissa, kuten vakuutustuotteissa ja niiden hinnoissa, on paljon eroja. Teknologisoituminen, lakimuutokset ja uudet palvelut puolestaan ovat selvästi lisänneet vakuutusyhtiöiden välistä kilpailua. Suuri osa vakuutusyhtiöiden kilpailukeinoista painottuvat vakuutusyhtiöiden uusiin asiakkaisiin. Tulevaisuudessa vakuutusyhtiöiden tuote- ja palveludifferaatio tulee teknologisoitumisen myötä lisääntymään. Lisäksi liikkumistavoissa tapahtuvat muutokset tulevat aiheuttamaan muutoksia vakuutusyhtiöiden kilpailukentässä.
Tutkielman tavoitteena on saada selville, millainen on vakuutusyhtiöiden kilpailutilanne asiakkaista autovakuutusmarkkinoilla ja miten vakuutusyhtiöt autovakuutusmarkkinoilla asiakkaista kilpailevat. Tutkimuskohteena ovat kahdeksan Suomessa liikennevakuutusta ja vapaaehtoisia ajoneuvovakuutuksia tarjoavaa vakuutusyhtiötä eli Fennia, Folksam, If, LähiTapiola, Pohjantähti, Op, Suomen Vahinkovakuutus ja Turva. Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Tutkimuksessa hyödynnetään kuitenkin myös kvantitatiivisen tutkimuksen elementtejä. Tutkimuksen tutkimusmetodi on havainnointi eli observointi, jossa tutkittavasta ilmiöstä kootaan tietoa sitä seuraamalla ja tekemällä havaintoja.
Tutkielman tuloksien perusteella voidaan todeta, että vakuutusyhtiöiden kilpailukeinoissa, kuten vakuutustuotteissa ja niiden hinnoissa, on paljon eroja. Teknologisoituminen, lakimuutokset ja uudet palvelut puolestaan ovat selvästi lisänneet vakuutusyhtiöiden välistä kilpailua. Suuri osa vakuutusyhtiöiden kilpailukeinoista painottuvat vakuutusyhtiöiden uusiin asiakkaisiin. Tulevaisuudessa vakuutusyhtiöiden tuote- ja palveludifferaatio tulee teknologisoitumisen myötä lisääntymään. Lisäksi liikkumistavoissa tapahtuvat muutokset tulevat aiheuttamaan muutoksia vakuutusyhtiöiden kilpailukentässä.