Monikieliset opettajat - Maahanmuuttajaopettajien kokemuksia opetusalalla
Al Take, Zahraa (2017)
Al Take, Zahraa
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706262096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706262096
Tiivistelmä
Tutkimuksessani tarkastelen, miten maahanmuuttajaopettajia on vastaanotettu työyhteisöissä opetusalalla Suomessa. Tutkimuskysymyksissä tarkastelen kolmea kysymystä: minkälaisia kokemuksia maahanmuuttajataustaisilla opettajilla on työkentältä Suomessa, miten maahanmuuttajataustaiset opettajat kokevat tulevansa vastaanotetuiksi ja kohdelluiksi työyhteisön että työnantajan puolesta sekä minkälaisia toiseuden kokemuksia maahanmuuttajataustaisella opettajalla on koskien omaa roolia työyhteisössä. Toiseuden käsitettä käytän teoreettisessa viitekehyksessä sekä analyysivaiheessa. Tämän lisäksi tarkastelen teoriassa sekä tuloksissa maahanmuuttajaopettajan osaamisen tunnustamisen merkitystä, monikulttuurista koulua sekä perusopetuksen opetussuunnitelman arvopohjaa.
Maahanmuuttajaopettajilla on tärkeä merkitys monikulttuurisissa kouluissa. Maahanmuuttajaopettajat toimivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukena opetuksessa kuin opettajien monikulttuurisen kompetenssin kehittämisessä, joten heidän kokemuksien tutkiminen on tärkeää yhteiskunnan kannalta. Maahanmuuttajaopettajia ei ole juuri tutkittu Suomessa, mikä tekee tutkimusaiheen relevantiksi.
Tutkimusotteeni on fenomenologis-hermeneuttinen. Fenomenologisessa tutkimuksessa tutkitaan kokemuksia ja merkityksiä. Hermeneutiikalla pyritään ymmärtämään, tulkitsemaan ihmisen toimintaa ja selvittämään merkityksiä.
Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan maahanmuuttajaopettajan työkokemuksista, jotka on kerätty teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistuneet maahanmuuttajaopettajat toimivat opettajina Varsinais-Suomen alueella. Aineiston tarkastelussa olen käyttänyt apunani sisällönanalyysia. Sisällönanalyysi etsii tekstistä merkityksiä, jotka perustuvat tulkintaan ja päättelyyn.
Tulosten mukaan maahanmuuttajaopettajia on kohdeltu sekä hyvin että epäasiallisesti. Epäasiallisen kohtelun vuoksi on syntynyt toiseuden kokemuksia. Epäasialliset kohtelut osoittivat, sen että opetusalalla on työnantajia sekä opettajia, joiden arvomaailma on ristiriidassa perusopetuksen opetussuunnitelman laatiman arvopohjan kanssa. Maahanmuuttajaopettajat pääsevät toimimaan asiantuntijoina monissa kulttuurillisissa asioissa ja pääsevät vaikuttamaan monikulttuurisen koulun kehittämisessä, niissä työyhteisöissä, joissa heidät on otettu hyvin vastaan.
Maahanmuuttajaopettajilla on tärkeä merkitys monikulttuurisissa kouluissa. Maahanmuuttajaopettajat toimivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tukena opetuksessa kuin opettajien monikulttuurisen kompetenssin kehittämisessä, joten heidän kokemuksien tutkiminen on tärkeää yhteiskunnan kannalta. Maahanmuuttajaopettajia ei ole juuri tutkittu Suomessa, mikä tekee tutkimusaiheen relevantiksi.
Tutkimusotteeni on fenomenologis-hermeneuttinen. Fenomenologisessa tutkimuksessa tutkitaan kokemuksia ja merkityksiä. Hermeneutiikalla pyritään ymmärtämään, tulkitsemaan ihmisen toimintaa ja selvittämään merkityksiä.
Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan maahanmuuttajaopettajan työkokemuksista, jotka on kerätty teemahaastattelun avulla. Tutkimukseen osallistuneet maahanmuuttajaopettajat toimivat opettajina Varsinais-Suomen alueella. Aineiston tarkastelussa olen käyttänyt apunani sisällönanalyysia. Sisällönanalyysi etsii tekstistä merkityksiä, jotka perustuvat tulkintaan ja päättelyyn.
Tulosten mukaan maahanmuuttajaopettajia on kohdeltu sekä hyvin että epäasiallisesti. Epäasiallisen kohtelun vuoksi on syntynyt toiseuden kokemuksia. Epäasialliset kohtelut osoittivat, sen että opetusalalla on työnantajia sekä opettajia, joiden arvomaailma on ristiriidassa perusopetuksen opetussuunnitelman laatiman arvopohjan kanssa. Maahanmuuttajaopettajat pääsevät toimimaan asiantuntijoina monissa kulttuurillisissa asioissa ja pääsevät vaikuttamaan monikulttuurisen koulun kehittämisessä, niissä työyhteisöissä, joissa heidät on otettu hyvin vastaan.