Pienyritykset ja sosiaalinen media : liiketoimintakäytön tavat, syyt, hyödyt ja haasteet
Viljava, Salla (2017)
Viljava, Salla
2017
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201704211457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201704211457
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa perehdytään suomalaisten pienyritysten sosiaalisen median liiketoimintakäytön tapoihin ja perusteluihin, sosiaalisen median avulla saavutettaviin liiketoimintahyötyihin sekä sosiaalisen median liiketoimintakäyttöön liitettäviin ongelmakohtiin. Tutkielman alussa luodaan katsaus alan tutkimuskirjallisuuteen, minkä jälkeen kuvataan toteutettavaa tutkimusta. Seuraavaksi käsitellään tutkimuksen tuloksia, ja viimeiseksi pohditaan tutkimuksen luotettavuutta ja sen yleisempää antia.
Tutkimuksessa on haastateltu viiden sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan hyödyntävän suomalaisen pienyrityksen edustajia. Haastattelujen perusteella käy ilmi, että sosiaalista mediaa käyttävät yritykset suhtautuvat siihen positiivisesti ja näkevät sen enemmän mahdollisuuksien kuin riskien kautta. Sosiaalinen media koetaan erityisen hyödylliseksi yksisuuntaisessa markkinointi- ja brändiviestinnässä, tunnettuuden lisäämisessä sekä asiakkaiden kanssa kommunikoimisessa. Aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa aiotaan lisätä tulevaisuudessa. Sosiaaliseen mediaan liittyvinä haasteina nousevat esiin siellä esiintyvä yritystä koskeva kielteinen viestintä sekä varsinkin ajankäytöllisten resurssien rajallisuus. Lisäksi mikroyritysten ja suurempien pienyritysten välillä on eroja: ensin mainitut käyttävät sosiaalista mediaa tavoitteellisemmin ja perustavat liiketoimintansa enemmän sen varaan. Tulosten perusteella pienyritysten kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa, ja mikroyrityksiä suurempien pienyritysten haasteena on yhteisten sosiaalisen median tavoitteiden ja linjan löytäminen yrityksen sisällä.
Tutkimuksessa on haastateltu viiden sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan hyödyntävän suomalaisen pienyrityksen edustajia. Haastattelujen perusteella käy ilmi, että sosiaalista mediaa käyttävät yritykset suhtautuvat siihen positiivisesti ja näkevät sen enemmän mahdollisuuksien kuin riskien kautta. Sosiaalinen media koetaan erityisen hyödylliseksi yksisuuntaisessa markkinointi- ja brändiviestinnässä, tunnettuuden lisäämisessä sekä asiakkaiden kanssa kommunikoimisessa. Aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa aiotaan lisätä tulevaisuudessa. Sosiaaliseen mediaan liittyvinä haasteina nousevat esiin siellä esiintyvä yritystä koskeva kielteinen viestintä sekä varsinkin ajankäytöllisten resurssien rajallisuus. Lisäksi mikroyritysten ja suurempien pienyritysten välillä on eroja: ensin mainitut käyttävät sosiaalista mediaa tavoitteellisemmin ja perustavat liiketoimintansa enemmän sen varaan. Tulosten perusteella pienyritysten kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa, ja mikroyrityksiä suurempien pienyritysten haasteena on yhteisten sosiaalisen median tavoitteiden ja linjan löytäminen yrityksen sisällä.