Seksuaalisuus, sukupuoli ja ehkäisy seksuaalikasvatuksessa : yläkoulun terveystieto ja ei-heteroseksuaaliset nuoret
Haatanen, Mariia (2017)
Haatanen, Mariia
2017
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-02-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201703071228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201703071228
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitän, kuinka suomalaisen yläkoulun terveystiedon oppikirjat ottavat ei-heteroseksuaalisia nuoria huomioon niiden seksuaalikasvatuksessa, erityisesti ehkäisytiedon osalta. Tutkimusaineistoni koostuu kolmesta yläkoulun terveystiedon oppikirjasta, jotka ovat SanomaPron Navigaattori (2014) ja Voimaa (2014) sekä Otavan Vire (2008). Oppikirjat ovat olleet tutkimuksen aloittamishetkellä julkaisijoiden uusimmat yläkoulun terveystiedon oppikirjat.
Tutkimuksessani selvitän, kuinka 1) suomalaisen peruskoulun yläkoulun terveystiedon oppimateriaalit käsittelevät ja määrittävät seksuaalisuutta ja sukupuolta ja 2) millaista tietoa ehkäisystä yläkoulun terveystiedon oppimateriaalit tarjoavat ei-heteroseksuaalisten nuorten näkökulmasta. Tarkastelen tutkimuksessa, miten aineisto näyttäytyy ei-heteroseksuaalisesta näkökulmasta katsottuna ja hahmottelen aineistosta nousevia diskursiivisia rakenteita. Analysoin aineistoani diskurssianalyysistä vaikutteita ottavalla metodilla.
Tarkastelen aluksi terveystiedon ja seksuaalikasvatuksen historiaa ja nykypäivää Suomessa ja kansainvälisesti. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on seksuaalisuuden ja sukupuolen ilmiöiden käsittely ja ymmärtäminen erityisesti feministisessä ja queer-teoriassa. Tarkastelen myös, kuinka seksuaalisuuden ja sukupuolen suhde nähdään teoreettisessa keskustelussa.
Analysoimastani aineistosta on selkeästi huomattavissa sen läpitunkeva heteronormatiivisuus, joka toistuu seksuaalikasvatuksen eri aihepiirien käsittelytavoissa. Seksuaalisuutta käsitellään pääasiallisesti heteroseksuaalisuutena ja sukupuolta kaksinapaisena nais-mies -jatkumona, josta poikkeuksen tekevät yksittäiset maininnat ei-heteroseksuaalisista ja ei-cissukupuolisista ihmisistä. Ei-normatiivisista seksuaalisuuksista ja sukupuolista puhutaan oppikirjoissa korostetun hyväksyvään sävyyn.
Kuten seksuaalisuutta, myös seksiä käsitellään hyvin vahvasti heteronormatiivisen diskurssin kautta. Oppikirjojen kuvaukset seksistä ovat hyvin penetraatio- ja peniskeskeisiä ja kirjojen ehkäisytieto rakentuu samoista lähtökohdista. Oppikirjat käsittelevät ehkäisyä ennen kaikkea penetratiivisen seksin ja mahdollisen ei-toivotun raskauden näkökulmasta jättäen suuren osan seksin harrastamisen tavoista ehkäisytiedon ulkopuolelle.
Tutkimuksessani selvitän, kuinka 1) suomalaisen peruskoulun yläkoulun terveystiedon oppimateriaalit käsittelevät ja määrittävät seksuaalisuutta ja sukupuolta ja 2) millaista tietoa ehkäisystä yläkoulun terveystiedon oppimateriaalit tarjoavat ei-heteroseksuaalisten nuorten näkökulmasta. Tarkastelen tutkimuksessa, miten aineisto näyttäytyy ei-heteroseksuaalisesta näkökulmasta katsottuna ja hahmottelen aineistosta nousevia diskursiivisia rakenteita. Analysoin aineistoani diskurssianalyysistä vaikutteita ottavalla metodilla.
Tarkastelen aluksi terveystiedon ja seksuaalikasvatuksen historiaa ja nykypäivää Suomessa ja kansainvälisesti. Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana on seksuaalisuuden ja sukupuolen ilmiöiden käsittely ja ymmärtäminen erityisesti feministisessä ja queer-teoriassa. Tarkastelen myös, kuinka seksuaalisuuden ja sukupuolen suhde nähdään teoreettisessa keskustelussa.
Analysoimastani aineistosta on selkeästi huomattavissa sen läpitunkeva heteronormatiivisuus, joka toistuu seksuaalikasvatuksen eri aihepiirien käsittelytavoissa. Seksuaalisuutta käsitellään pääasiallisesti heteroseksuaalisuutena ja sukupuolta kaksinapaisena nais-mies -jatkumona, josta poikkeuksen tekevät yksittäiset maininnat ei-heteroseksuaalisista ja ei-cissukupuolisista ihmisistä. Ei-normatiivisista seksuaalisuuksista ja sukupuolista puhutaan oppikirjoissa korostetun hyväksyvään sävyyn.
Kuten seksuaalisuutta, myös seksiä käsitellään hyvin vahvasti heteronormatiivisen diskurssin kautta. Oppikirjojen kuvaukset seksistä ovat hyvin penetraatio- ja peniskeskeisiä ja kirjojen ehkäisytieto rakentuu samoista lähtökohdista. Oppikirjat käsittelevät ehkäisyä ennen kaikkea penetratiivisen seksin ja mahdollisen ei-toivotun raskauden näkökulmasta jättäen suuren osan seksin harrastamisen tavoista ehkäisytiedon ulkopuolelle.