Arvonluonti alustataloudessa
Miettinen, Ville (2017)
Miettinen, Ville
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-02-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702061088
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702061088
Tiivistelmä
Alustatalous on alati voimistuva taloudellinen ja globaali ilmiö, jossa ennennäkemätön määrä ihmisiä ja organisaatioita osallistuu hajautetusti arvon luomiseen ja vaihdantaan. Mielenkiintoista alustataloudessa on, että alustoja operoivat yritykset pystyvät harjoittamaan merkittävän mittaluokan liiketoimintaa investoimalla tuotantovälineisiin ja työvoimaan huomattavasti vähemmän, kuin liiketoiminnan koko edellyttäisi tavanomaisia, arvoketjuun perustuvia toimintamalleja käyttäviltä yrityksiltä.
Tämän tutkimuksen tavoite on lisätä ymmärrystä alustataloudessa keskeisestä liiketoiminnan organisoinnin tavasta - useapuolisesta alustasta - ja kuvata alustataloutta ilmiönä. Useapuolinen alusta on yleensä digitaalinen liiketoimintayksikkö, jota vähintään kaksi kategorisoitavissa olevaa erilaista osapuolta käyttää keskinäisessä arvonluonnissa ja -vaihdannassa. Alusta osallistuu osapuolten väliseen arvonluontiin mahdollistamalla osapuolten välisen kanssakäymisen, helpottaen arvon luomista ja vaihtamista. Alustalla suurin osa arvosta luodaankin alustan eri puolten välisessä vaihdannassa, alustan toiminnan keskittyessä vaihdannan koordinointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tarkasteltavan ilmiön määrittelemiseksi rakennettiin ensin teoreettinen viitekehys, joka valottaa alan verrattain nuoressa kirjallisuudessa esiintyviä käsitteiden päällekkäisyyksiä. Viitekehyksessä määritellään useapuolinen alusta ja perehdytään teoreettisella tasolla myös muihin alustataloudessa yleisiin käsitteisiin. Alustatalouden ilmiön tutkimusta jatketaan vertailemalla vallitsevia alustakirjallisuuden näkemyksiä perinteisempiin liiketaloustieteellisiin teorioihin kilpailustrategioista, disruptiosta ja liiketoimintamalleista. Tutkimuksen empiirisessä osassa reflektoidaan alustatalouden teoriasta tehtyjä havaintoja käännöspalvelu Lingosaurin useapuolisen alustan mallilla harjoitetusta liiketoiminnasta kerättyyn aineistoon, ja kuvataan Lingosaur-alustan liiketoimintaa useapuolisen alustan kontekstissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että perinteiset liiketaloustieteelliset teoriat ovat monelta osin vajavaisia useapuolisen alustan liiketoiminnan selittämiseen ja kuvaamiseen. Saatiin myös lisää viitteitä alan kirjallisuudessa vallitsevaan käsitykseen siitä, että useapuolisella alustalla on kaikki edellytykset olla arvonluonnissa huomattavasti tehokkaampi, kuin vertikaalisesti integroitu, arvoketjun muotoon organisoitu yritys. Näiden kahden liiketoiminnan organisoinnin tavan väliset erot arvonluonnissa voidaan kiteyttää toteamalla, että arvoketjun logiikalla toimiva yritys pyrkii myymään luodun arvon asiakkaalle, kun useapuolisen alustan päätarkoitus taas on mahdollistaa alustan eri käyttäjäryhmien välinen arvonluonti, ja veloittaa osaa osapuolista alustalle osallistumisesta.
Tämän tutkimuksen tavoite on lisätä ymmärrystä alustataloudessa keskeisestä liiketoiminnan organisoinnin tavasta - useapuolisesta alustasta - ja kuvata alustataloutta ilmiönä. Useapuolinen alusta on yleensä digitaalinen liiketoimintayksikkö, jota vähintään kaksi kategorisoitavissa olevaa erilaista osapuolta käyttää keskinäisessä arvonluonnissa ja -vaihdannassa. Alusta osallistuu osapuolten väliseen arvonluontiin mahdollistamalla osapuolten välisen kanssakäymisen, helpottaen arvon luomista ja vaihtamista. Alustalla suurin osa arvosta luodaankin alustan eri puolten välisessä vaihdannassa, alustan toiminnan keskittyessä vaihdannan koordinointiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena. Tarkasteltavan ilmiön määrittelemiseksi rakennettiin ensin teoreettinen viitekehys, joka valottaa alan verrattain nuoressa kirjallisuudessa esiintyviä käsitteiden päällekkäisyyksiä. Viitekehyksessä määritellään useapuolinen alusta ja perehdytään teoreettisella tasolla myös muihin alustataloudessa yleisiin käsitteisiin. Alustatalouden ilmiön tutkimusta jatketaan vertailemalla vallitsevia alustakirjallisuuden näkemyksiä perinteisempiin liiketaloustieteellisiin teorioihin kilpailustrategioista, disruptiosta ja liiketoimintamalleista. Tutkimuksen empiirisessä osassa reflektoidaan alustatalouden teoriasta tehtyjä havaintoja käännöspalvelu Lingosaurin useapuolisen alustan mallilla harjoitetusta liiketoiminnasta kerättyyn aineistoon, ja kuvataan Lingosaur-alustan liiketoimintaa useapuolisen alustan kontekstissa.
Tutkimuksessa havaittiin, että perinteiset liiketaloustieteelliset teoriat ovat monelta osin vajavaisia useapuolisen alustan liiketoiminnan selittämiseen ja kuvaamiseen. Saatiin myös lisää viitteitä alan kirjallisuudessa vallitsevaan käsitykseen siitä, että useapuolisella alustalla on kaikki edellytykset olla arvonluonnissa huomattavasti tehokkaampi, kuin vertikaalisesti integroitu, arvoketjun muotoon organisoitu yritys. Näiden kahden liiketoiminnan organisoinnin tavan väliset erot arvonluonnissa voidaan kiteyttää toteamalla, että arvoketjun logiikalla toimiva yritys pyrkii myymään luodun arvon asiakkaalle, kun useapuolisen alustan päätarkoitus taas on mahdollistaa alustan eri käyttäjäryhmien välinen arvonluonti, ja veloittaa osaa osapuolista alustalle osallistumisesta.