Opettajaopiskelijoiden ammatillinen kasvu. Educational design -tutkimus Tutkiva opettaja -kurssin pedagogisesta toteutuksesta
Stüber, Outi (2016)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Stüber, Outi
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2016-06-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608102156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201608102156
Tiivistelmä
Tämä pro gradu-työ koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen on lähetetty julkaisuharkintaan Kasvatustieteiden yksikön aineenopettajakoulutuksen juhlajulkaisuun. Artikkelin otsikko on “Student Teachers’ Professional Growth and Development - A Case Study of Pedagogical Practices Used during a Course Teacher as a Researcher” (Stüber & Jyrkiäinen). Tutkielman toinen osa on tämä artikkelia täydentävä taustateksti.
Tähän pro gradu -työhön liittyvä tutkimus on tehty noudattaen Educational design -tutkimuksen periaatteita ja se edustaa yhtä tutkimussykliä, jonka tavoitteena oli tutkia, miten ammatillisen kasvun osa-alueet ajattelu, suoritus, itsereflektio ja persoonallisuuden kehittyminen näkyvät yhteisöllisesti toteutettujen tutkimusprojektien raporteissa. Opettajaopiskelijoiden ammatillista kasvua on tarkasteltu Mentkowskin tutkijaryhmän teorian pohjalta (Mentkowski & Associates, 2000).
Tutkimus on toteutettu opettajan pedagogisten opintojen kurssilla Tutkiva opettaja ja aineistona on käytetty kurssin lopputuotoksena syntyneitä projektiraportteja (4 kpl). Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kurssilla käytetty pedagoginen toteutus tukee ammatillisen kasvun osa-alueita (ajattelu, suoritus, itsereflektio ja persoonallisuuden kehittyminen). Tämän tekstin taustalla oleva tutkimus antaa viitteitä siitä, että opettajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun malli (Jyrkiäinen, Stüber & Roisko 2014) mahdollistaa laajan valikoiman erilaisia vaihtoehtoja tukea opettajaopiskelijoiden ammatillista kasvua ja kehittymistä sosiaalisissa oppimisen konteksteissa.
Tähän pro gradu -työhön liittyvä tutkimus on tehty noudattaen Educational design -tutkimuksen periaatteita ja se edustaa yhtä tutkimussykliä, jonka tavoitteena oli tutkia, miten ammatillisen kasvun osa-alueet ajattelu, suoritus, itsereflektio ja persoonallisuuden kehittyminen näkyvät yhteisöllisesti toteutettujen tutkimusprojektien raporteissa. Opettajaopiskelijoiden ammatillista kasvua on tarkasteltu Mentkowskin tutkijaryhmän teorian pohjalta (Mentkowski & Associates, 2000).
Tutkimus on toteutettu opettajan pedagogisten opintojen kurssilla Tutkiva opettaja ja aineistona on käytetty kurssin lopputuotoksena syntyneitä projektiraportteja (4 kpl). Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kurssilla käytetty pedagoginen toteutus tukee ammatillisen kasvun osa-alueita (ajattelu, suoritus, itsereflektio ja persoonallisuuden kehittyminen). Tämän tekstin taustalla oleva tutkimus antaa viitteitä siitä, että opettajaopiskelijoiden ammatillisen kasvun malli (Jyrkiäinen, Stüber & Roisko 2014) mahdollistaa laajan valikoiman erilaisia vaihtoehtoja tukea opettajaopiskelijoiden ammatillista kasvua ja kehittymistä sosiaalisissa oppimisen konteksteissa.