Iskostavan opetuksen ongelma ajassamme - Lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien käsityksiä indoktrinaatiosta
Latvala, Aino (2016)
Latvala, Aino
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605031520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201605031520
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, ovatko suomalaisten lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien käsitykset indoktrinoivasta opetuksesta yhteneviä indoktrinaatiosta kirjoitetun tutkimuskirjallisuuden kanssa. Lisäksi haluttiin saada selville, poikkeavatko lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien käsitykset indoktrinoivasta opetuksesta toisistaan.
Tutkimuksen lähtökohtana oli, että indoktrinaatio on opettamista kielteisessä merkityksessä, eikä sitä sen vuoksi tulisi harjoittaa. Teoreettinen tausta muodostui viiden indoktrinaatiokriteerin ja niistä käydyn tieteellisen keskustelun pohjalle. Nämä viisi kriteeriä olivat indoktrinaation sisältö-, menetelmä-, intentio-, seuraus- ja kontrollikriteeri.
Lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien indoktrinaatiokäsityksiä pyrittiin tutkimaan Facebook-sivustolle tutkimusta varten perustettujen keskusteluryhmien avulla. Ryhmiin liittyi yhteensä 97 osallistujaa eri puolilta Suomea. Lastentarhanopettajien ryhmässä aktiivisia, keskusteluun osallistuneita jäseniä oli 16, luokanopettajien ryhmässä aktiivisia jäseniä oli 4 ja pyhäkoulunopettajien ryhmässä aktiivisia jäseniä oli myös 4. Jokaisella opettajaryhmällä oli oma suljettu keskusteluryhmänsä. Tutkimuksen tekijä oli ladannut jokaiseen ryhmään kuvia, jotka sisälsivät indoktrinaation viiteen kriteeriin perustuvia väitteitä. Opettajien käsityksiä analysoitiin tutkimuksessa näiden kuvien herättämien kommenttien perusteella.
Tutkimuksen perusteella lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien käsitykset indoktrinoivasta opetuksesta olivat suureksi osaksi yhteneviä indoktrinaatiosta kirjoitetun tieteellisen keskustelun kanssa. Opettajat toivat esille paljon samantyyppisiä argumentteja, kuin mitä indoktrinaation tutkimuskirjallisuudessakin on esitetty. Ainoastaan luokanopettajien suhtautuminen indoktrinaation kontrollikriteeriin poikkesi selkeästi tieteellisestä keskustelusta. Lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien indoktrinaatiokäsitysten välillä ei ollut suuria eroja; ainut selkeä ero opettajien käsityksissä tuli esille kontrollikriteerin kohdalla.
Tutkimuksen lähtökohtana oli, että indoktrinaatio on opettamista kielteisessä merkityksessä, eikä sitä sen vuoksi tulisi harjoittaa. Teoreettinen tausta muodostui viiden indoktrinaatiokriteerin ja niistä käydyn tieteellisen keskustelun pohjalle. Nämä viisi kriteeriä olivat indoktrinaation sisältö-, menetelmä-, intentio-, seuraus- ja kontrollikriteeri.
Lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien indoktrinaatiokäsityksiä pyrittiin tutkimaan Facebook-sivustolle tutkimusta varten perustettujen keskusteluryhmien avulla. Ryhmiin liittyi yhteensä 97 osallistujaa eri puolilta Suomea. Lastentarhanopettajien ryhmässä aktiivisia, keskusteluun osallistuneita jäseniä oli 16, luokanopettajien ryhmässä aktiivisia jäseniä oli 4 ja pyhäkoulunopettajien ryhmässä aktiivisia jäseniä oli myös 4. Jokaisella opettajaryhmällä oli oma suljettu keskusteluryhmänsä. Tutkimuksen tekijä oli ladannut jokaiseen ryhmään kuvia, jotka sisälsivät indoktrinaation viiteen kriteeriin perustuvia väitteitä. Opettajien käsityksiä analysoitiin tutkimuksessa näiden kuvien herättämien kommenttien perusteella.
Tutkimuksen perusteella lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien käsitykset indoktrinoivasta opetuksesta olivat suureksi osaksi yhteneviä indoktrinaatiosta kirjoitetun tieteellisen keskustelun kanssa. Opettajat toivat esille paljon samantyyppisiä argumentteja, kuin mitä indoktrinaation tutkimuskirjallisuudessakin on esitetty. Ainoastaan luokanopettajien suhtautuminen indoktrinaation kontrollikriteeriin poikkesi selkeästi tieteellisestä keskustelusta. Lastentarhanopettajien, luokanopettajien ja pyhäkoulunopettajien indoktrinaatiokäsitysten välillä ei ollut suuria eroja; ainut selkeä ero opettajien käsityksissä tuli esille kontrollikriteerin kohdalla.