Dokumentointi lastensuojelun asiakaskertomuksissa lastensuojelutarpeen selvityksen aikana
Isomäki, Satu (2015)
Isomäki, Satu
2015
Sosiaalityö, Pori - Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604081403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604081403
Tiivistelmä
Tarkastelen tutkielmassani sosiaalityöntekijän kirjauksia asiakaskertomuksessa lastensuojelutarpeen selvityksen aikana. Tutkimus on toteutettu erään keskisuuren suomalaisen kunnan lastensuojelussa. Tutkin työssäni mitä asiakaskertomuksiin on kirjattu lastensuojelutarpeen selvityksen aikana ja miten asiakaskertomusten teksteissä näkyy sosiaalityöntekijän ammatillinen arviointi.
Aloitan tutkielmani avaamalla asiantuntijuuden ja siihen liittyvän arvioinnin käsitteitä. Tämän jälkeen esittelen asiakkuutta sekä dokumentointia sosiaalityössä ja tarkemmin lastensuojelutyössä. Aineistoani olen analysoinut käyttämällä narratiivista lähestymistapaa, joka on yksi laadullisista tutkimusmenetelmistä. Aineisto koostuu lastensuojelutarpeen selvityksen aikana syntyneistä asiakaskertomuksista.
Asiakaskertomuksista olen hakenut narratiivisen tutkimusmenetelmän keinoin erilaisia arvioinnin muotoja. Tutkimukseni pohjautuu siihen ajatukseen, että ammatillinen arviointi on osa sosiaalityöntekijän asiantuntijuutta.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina esitän sosiaalityöntekijän kirjauksia kuvaavia erilaisia ammatillisen arvioinnin muotoja. Näitä ovat byrokraattinen viestintä, ohjaaminen muihin palveluihin, merkityksellinen mielipide, vanhemman vastuutus, kuulluksi tulemisen ja puheeksi ottamisen vaikeus sekä asiakkuuden jatkumisen eri tarinat. Rakenteelliseen osioon liittyvät tulokset kertovat, että kirjaustavoissakin on eroja. Dokumentoinnin ohjeistusta lastensuojelussa on syytä lisätä.
SUMMARY: Client report documentation during child welfare need's evaluation process
In this research I study the client report documentation made by social workers during on child welfare need´s evaluation. The data for this study consists of the client reports during evaluation process by a child welfare department in a medium-sized municipality in Finland. In this research I examine what has been documented in the client reports during on child welfare need´s evaluation and how the professional assessment of a social worker is manifested in the client reports.
In the beginning of this study I introduce and examine the concept of expertness and the concept of evaluation related to it. Secondly I present the concept of client and the concept of documentation within social work. The data in this study has been analyzed by using narrative approach.
The main findings of this research are the different forms of professional evaluation which were identified from the data. These are bureaucratic communication, client guidance, meaningful opinion, parent s responsibility, difficulties in being heard and in bringing up concerns and continuation of clientships. The structural part of this thesis, present the differences in documentation. Documentation guidance in child welfare should be enhanced.
Aloitan tutkielmani avaamalla asiantuntijuuden ja siihen liittyvän arvioinnin käsitteitä. Tämän jälkeen esittelen asiakkuutta sekä dokumentointia sosiaalityössä ja tarkemmin lastensuojelutyössä. Aineistoani olen analysoinut käyttämällä narratiivista lähestymistapaa, joka on yksi laadullisista tutkimusmenetelmistä. Aineisto koostuu lastensuojelutarpeen selvityksen aikana syntyneistä asiakaskertomuksista.
Asiakaskertomuksista olen hakenut narratiivisen tutkimusmenetelmän keinoin erilaisia arvioinnin muotoja. Tutkimukseni pohjautuu siihen ajatukseen, että ammatillinen arviointi on osa sosiaalityöntekijän asiantuntijuutta.
Tutkimuksen keskeisinä tuloksina esitän sosiaalityöntekijän kirjauksia kuvaavia erilaisia ammatillisen arvioinnin muotoja. Näitä ovat byrokraattinen viestintä, ohjaaminen muihin palveluihin, merkityksellinen mielipide, vanhemman vastuutus, kuulluksi tulemisen ja puheeksi ottamisen vaikeus sekä asiakkuuden jatkumisen eri tarinat. Rakenteelliseen osioon liittyvät tulokset kertovat, että kirjaustavoissakin on eroja. Dokumentoinnin ohjeistusta lastensuojelussa on syytä lisätä.
SUMMARY: Client report documentation during child welfare need's evaluation process
In this research I study the client report documentation made by social workers during on child welfare need´s evaluation. The data for this study consists of the client reports during evaluation process by a child welfare department in a medium-sized municipality in Finland. In this research I examine what has been documented in the client reports during on child welfare need´s evaluation and how the professional assessment of a social worker is manifested in the client reports.
In the beginning of this study I introduce and examine the concept of expertness and the concept of evaluation related to it. Secondly I present the concept of client and the concept of documentation within social work. The data in this study has been analyzed by using narrative approach.
The main findings of this research are the different forms of professional evaluation which were identified from the data. These are bureaucratic communication, client guidance, meaningful opinion, parent s responsibility, difficulties in being heard and in bringing up concerns and continuation of clientships. The structural part of this thesis, present the differences in documentation. Documentation guidance in child welfare should be enhanced.