Seksuaalisuus televisiossa - lukiolaisnuoret pohtivat eroja television tuottaman kuvan ja tosielämän välillä
Aro, Hanna (2016)
Aro, Hanna
2016
Sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-04-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604061394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201604061394
Tiivistelmä
Tutkielma perehtyy siihen, miten lukiolaisnuoret kokevat eron niin kutsutun todellisuuden sekä sen kuvan välillä, jonka televisio tuottaa seksuaalisuudesta. Tutkielman tarkoitus on avata lukioikäisten nuorten mielikuvia ja käsityksiä siitä, millaisen käsityksen nuori televisionkatsoja voi saada seksistä, seurustelusta ja seksuaalisuudesta mikäli hän perustaa käsityksensä ainoastaan televisiosta näkemäänsä materiaaliin.
Kulttuurimme yliseksualisoituminen tai pornoutuminen näkyy televisio-ohjelmissa, mainoksissa ja elokuvissa myös sellaisten ohjelmien piirissä, jotka ovat sallittuja kaikille ikäluokille. Televisiota ja muuta mediasisältöä kohdataan runsaasti päivittäin ja koska sisältö on enenevässä määrin seksuaalissävytteistä, tulee televisionkatselija kohdanneeksi runsaasti seksuaaliseksi luokiteltavaa materiaalia vaikka hän ei erityisesti sellaisen pariin hakeutuisi.
Millaista kuvaa seksuaalisuudesta televisio tuottaa ja hahmottavatko nuoret televisionkatselijat tämän eron? Miten television seksuaaliselle materiaalille altistuminen vaikuttaa nuorten oman seksuaali-identiteetin rakentumiseen? Ovatko nuoret televisionkatselijat passiivisia objekteja vai kriittisiä näkemänsä arvioitsijoita? Miten nuoret luovivat heille koulussa tarjotun, tilastoihin pohjaavan seksuaalivalistuksen ja television pornoutuneen maailman välillä?
Tutkielma on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, ja nojautuu narratiiviseen tutkimusperinteeseen. Laadullinen tutkimus pohjautuu 57 Tampereen Normaalikoulun opiskelijan kirjalliseen vastaukseen, jotka on luokiteltu seitsemään kategoriaan sisältönsä teemojen perusteella. Aineistonkeruu toteutettiin kahdessa erässä hieman eri tutkimuskysymyksellä, joista kumpikin kuitenkin rajasi pois muun mediakulttuurin ja materiaalin kuin television. Näin ollen esimerkiksi pornografia ei kuulu tämän tutkielman tutkimuskohteisiin. Molempien aineistonkeruiden anti oli monimuotoinen ja runsas.
Analyysi osoitti, että lukiolaisnuoret suhtautuvat television tuottamaan seksuaalisuuden kuvaan hyvin kriittisesti ja valistuneesti. He ymmärtävät, että televisio esittää seksuaalisuudesta varsin todellisuudesta poikkeavaa kuvaa, ja ovat taitavia peilaamaan tätä kuvaa omiin kokemuksiinsa tai käsityksiinsä todellisesta maailmasta. Nuoria tuntuu keskimäärin ärsyttävän yliseksualisoituminen ja niin sanottujen väärien käsitysten levittäminen. He toivovat realistisempaa lähestymistapaa ja konkreettista tukea oman seksuaalisen identiteettinsä rakentamiseksi.
Kulttuurimme yliseksualisoituminen tai pornoutuminen näkyy televisio-ohjelmissa, mainoksissa ja elokuvissa myös sellaisten ohjelmien piirissä, jotka ovat sallittuja kaikille ikäluokille. Televisiota ja muuta mediasisältöä kohdataan runsaasti päivittäin ja koska sisältö on enenevässä määrin seksuaalissävytteistä, tulee televisionkatselija kohdanneeksi runsaasti seksuaaliseksi luokiteltavaa materiaalia vaikka hän ei erityisesti sellaisen pariin hakeutuisi.
Millaista kuvaa seksuaalisuudesta televisio tuottaa ja hahmottavatko nuoret televisionkatselijat tämän eron? Miten television seksuaaliselle materiaalille altistuminen vaikuttaa nuorten oman seksuaali-identiteetin rakentumiseen? Ovatko nuoret televisionkatselijat passiivisia objekteja vai kriittisiä näkemänsä arvioitsijoita? Miten nuoret luovivat heille koulussa tarjotun, tilastoihin pohjaavan seksuaalivalistuksen ja television pornoutuneen maailman välillä?
Tutkielma on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, ja nojautuu narratiiviseen tutkimusperinteeseen. Laadullinen tutkimus pohjautuu 57 Tampereen Normaalikoulun opiskelijan kirjalliseen vastaukseen, jotka on luokiteltu seitsemään kategoriaan sisältönsä teemojen perusteella. Aineistonkeruu toteutettiin kahdessa erässä hieman eri tutkimuskysymyksellä, joista kumpikin kuitenkin rajasi pois muun mediakulttuurin ja materiaalin kuin television. Näin ollen esimerkiksi pornografia ei kuulu tämän tutkielman tutkimuskohteisiin. Molempien aineistonkeruiden anti oli monimuotoinen ja runsas.
Analyysi osoitti, että lukiolaisnuoret suhtautuvat television tuottamaan seksuaalisuuden kuvaan hyvin kriittisesti ja valistuneesti. He ymmärtävät, että televisio esittää seksuaalisuudesta varsin todellisuudesta poikkeavaa kuvaa, ja ovat taitavia peilaamaan tätä kuvaa omiin kokemuksiinsa tai käsityksiinsä todellisesta maailmasta. Nuoria tuntuu keskimäärin ärsyttävän yliseksualisoituminen ja niin sanottujen väärien käsitysten levittäminen. He toivovat realistisempaa lähestymistapaa ja konkreettista tukea oman seksuaalisen identiteettinsä rakentamiseksi.