Vaihto-opiskelijana Kiinassa : opiskelijoiden kokemuksia kansainvälisestä opiskelijavaihdosta, sen tuottamasta oppimisesta sekä sopeutumisesta
Jaatinen, Anniina (2015)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Jaatinen, Anniina
2015
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507282166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507282166
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Kiinaan suuntautuneita opiskelijavaihtoja opiskelijan näkökulmasta. Tavoitteena on kartoittaa opiskelijoiden kokemuksia Kiinassa opiskelusta sekä tutkia, millaisia merkityksiä he antavat vaihto-opiskelulle ja sen tuottamalle oppimiselle. Lisäksi halutaan selvittää, miten suomalaiset vaihto-opiskelijat ovat sopeutuneet Kiinaan ja minkälaisena oppimisympäristönä kiinalainen yliopistomaailma näyttäytyy suomalaisen yliopisto-opiskelijan näkökulmasta.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa perehdytään aiempaan tutkimukseen opiskelijoiden liikkuvuudesta, sekä eritellään kansainvälisyyden käsitettä kytkemällä sitä korkeakoulukontekstiin. Lisäksi käsitellään oppimista ja oppimisympäristön käsitettä sekä kiinalaista korkeakoulujärjestelmää. Sopeutumista lähestytään Berryn akkulturaatiomallin kautta.
Tutkimuksen empiirisenä aineistona toimi Tampereen yliopiston vaihto-opiskelijoiden kirjoittamat matkakertomukset, joita oli yhteensä 37 kpl. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja erityisesti teemoittelua käyttäen. Analyysi pohjautuu empiirisen aineiston ja teorian vuoropuheluun.
Vaihto-opiskelun kokemuksissa esille nousivat sosiaaliset suhteet ja matkustelu. Oppimista tapahtui niin luokkahuoneen sisällä kuin ulkopuolellakin. Kiinalainen yliopistomaailma näyttäytyi hyvin erilaisena oppimisympäristönä akateemiseen vapauteen tottuneille suomalaisopiskelijoille. Tutkimuksen mukaan vaihto-opiskelu oli antoisa ja kasvattava kokemus, joka kehitti kielitaitoa, kulttuurisia valmiuksia sekä kasvatti kohtaamaan myös vastoinkäymisiä. Vaihtoaika oli ennen kaikkea henkisen kasvun aikaa, ja hyvä väylä elämäntaitojen kehittämiseen akateemisen kehityksen rinnalla.
Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksessa perehdytään aiempaan tutkimukseen opiskelijoiden liikkuvuudesta, sekä eritellään kansainvälisyyden käsitettä kytkemällä sitä korkeakoulukontekstiin. Lisäksi käsitellään oppimista ja oppimisympäristön käsitettä sekä kiinalaista korkeakoulujärjestelmää. Sopeutumista lähestytään Berryn akkulturaatiomallin kautta.
Tutkimuksen empiirisenä aineistona toimi Tampereen yliopiston vaihto-opiskelijoiden kirjoittamat matkakertomukset, joita oli yhteensä 37 kpl. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä ja erityisesti teemoittelua käyttäen. Analyysi pohjautuu empiirisen aineiston ja teorian vuoropuheluun.
Vaihto-opiskelun kokemuksissa esille nousivat sosiaaliset suhteet ja matkustelu. Oppimista tapahtui niin luokkahuoneen sisällä kuin ulkopuolellakin. Kiinalainen yliopistomaailma näyttäytyi hyvin erilaisena oppimisympäristönä akateemiseen vapauteen tottuneille suomalaisopiskelijoille. Tutkimuksen mukaan vaihto-opiskelu oli antoisa ja kasvattava kokemus, joka kehitti kielitaitoa, kulttuurisia valmiuksia sekä kasvatti kohtaamaan myös vastoinkäymisiä. Vaihtoaika oli ennen kaikkea henkisen kasvun aikaa, ja hyvä väylä elämäntaitojen kehittämiseen akateemisen kehityksen rinnalla.