Queer ja pelit
Hämäläinen, Laura (2015)
Hämäläinen, Laura
2015
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median maisteriopinnot - Master's Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507092067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201507092067
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa käsitellään niitä roolipelien ominaisuuksia, joiden puitteissa pelaajan on mahdollista uppoutua peleihin, omaksua roolihahmoja, säädellä tunnetiloja, esittää poikkeavia tulkintoja sekä tutkailla ja kritisoida ympäröivää kulttuuria poistumatta kuitenkaan pelien synnyttämiltä turva-alueilta. Tutkielman pohjana toimii pro gradu Poikarakkautta tyttökulttuurissa – etnografinen tutkimus virtuaalisesta roolipeliyhteisöstä (Itä-Suomen yliopisto, 2012) sekä siinä käsitelty Prince Diaries -roolipeli.
Roolipelissä pelaajan on mahdollista vastaanottaa positiivisia ja negatiivisia tunnetiloja ja säädellä tunteiden sävyjä. Myös virtuaalisessa tilassa kirjoittamalla etenevä roolipeli pitää sisällään immersiivisiä elementtejä, jotka voivat temmata pelaajan mukaansa. Roolipelin ja arkielämän suhde näyttäytyy monimutkaisena, sillä peliajan kontrollointi saattaa olla ongelmallista ja peleihin liittyä häpeää, vaikka itse pelien sisältämät aiheet koetaan tärkeiksi.
Tutkielmassa tarkastellaan roolipelien tilallisuutta ja mekanismeja, joiden kautta roolipelit muotoutuvat suhteessa pelaajan identiteettiin. Vaikka pelit mahdollistavat irtiottoja ja kokeiluja, näyttäisi siltä, että pelaajan kokemusmaailma ja fyysiset piirteet, kuten ikä ja sukupuoli, kertautuvat otettujen roolien läpi. Juuri roolipeleissä voidaan joustavasti tutkailla eri sukupuolia ja seksuaalisuuksia suhteessa normeihin. Sitä vastoin vallitsevan peliteollisuuden suhtautuminen seksuaalisia vähemmistöjä käsitteleviin peliaiheisiin on kompleksisempi.
Roolipelissä pelaajan on mahdollista vastaanottaa positiivisia ja negatiivisia tunnetiloja ja säädellä tunteiden sävyjä. Myös virtuaalisessa tilassa kirjoittamalla etenevä roolipeli pitää sisällään immersiivisiä elementtejä, jotka voivat temmata pelaajan mukaansa. Roolipelin ja arkielämän suhde näyttäytyy monimutkaisena, sillä peliajan kontrollointi saattaa olla ongelmallista ja peleihin liittyä häpeää, vaikka itse pelien sisältämät aiheet koetaan tärkeiksi.
Tutkielmassa tarkastellaan roolipelien tilallisuutta ja mekanismeja, joiden kautta roolipelit muotoutuvat suhteessa pelaajan identiteettiin. Vaikka pelit mahdollistavat irtiottoja ja kokeiluja, näyttäisi siltä, että pelaajan kokemusmaailma ja fyysiset piirteet, kuten ikä ja sukupuoli, kertautuvat otettujen roolien läpi. Juuri roolipeleissä voidaan joustavasti tutkailla eri sukupuolia ja seksuaalisuuksia suhteessa normeihin. Sitä vastoin vallitsevan peliteollisuuden suhtautuminen seksuaalisia vähemmistöjä käsitteleviin peliaiheisiin on kompleksisempi.