"Mä en ainakaan halua näyttää hassulta" Alakouluikäisten tyttöjen käsityksiä kauneudesta
Riihinen, Jenna; Sinervo, Sinianna (2015)
Riihinen, Jenna
Sinervo, Sinianna
2015
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504301380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504301380
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee tyttöjen kauneuteen ja ulkonäköön liittyviä käsityksiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kauneusihanteita alakouluikäisillä tytöillä on ja mihin nämä ihanteet pohjautuvat. Vertailimme myös näitä eri-ikäisten tyttöjen ihanteita keskenään. Lisäksi tutkimme, millaisia vaikutuksia näillä kauneusihanteilla on tyttöjen itsetuntoon.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kahdella aineistonkeruumenetelmällä: eläytymismenetelmällä ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuskohteena toimivat ala-kouluikäiset, 1.-, 3.- ja 6.-luokkalaiset, tytöt kahdesta pirkanmaalaisesta alakoulusta. Hankitut aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä otteella sisällönanalyysia, teemoittelua ja tyypittelyä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella aineistossamme korostui neljä teemaa: 1) yksilön pysyvät ulkoiset ominaisuudet, 2) yksilön muuttuvat ulkoiset ominaisuudet, 3) itsetunto ja suhde itseen sekä 4) sosiaalinen ympäristö kauneusihanteiden rakentajana ja muokkaajana. Siinä missä kolmas- ja kuudesluokkalaisten ihanteiden todettiin olevan melko yhteneviä, poikkesivat ykkösluokkalaiset tästä lapsenomaisuudellaan. Vaatteet, kasvonpiirteet ja hiukset osoittautuivat kaikille ikäryhmille tärkeiksi tekijöiksi sekä omassa että toisten ulkonäössä. Sosiaalisen ympäristön vaikutus ihanteiden muotoutumiseen ja itsetunnon rakentumiseen näyttäytyi merkittävänä. Media muodosti yhden sosiaalisen todellisuuden, jonka vaikutus ihanteisiin ja sen myötä minäkäsitykseen oli huomionarvoinen.
Aiemmin toteutetuissa saman aihepiirin tutkimuksissa ulkonäön ja erityisesti painoon liittyvien kysymysten on todettu olevan merkittävässä roolissa nuorten tyttöjen elämässä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat ulkonäön kuuluvan olennaisena osana alakouluikäisten tyttöjen arkeen, mutta aiemmista tutkimuksista poiketen erilaisin painotuksin. Erityistä tässä tutkimuksessa on kauneusihanteiden kartoittaminen hyvin nuorilla tytöillä sekä tulosten keskinäinen vertailu.
Tämä laadullinen tutkimus toteutettiin kahdella aineistonkeruumenetelmällä: eläytymismenetelmällä ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuskohteena toimivat ala-kouluikäiset, 1.-, 3.- ja 6.-luokkalaiset, tytöt kahdesta pirkanmaalaisesta alakoulusta. Hankitut aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä otteella sisällönanalyysia, teemoittelua ja tyypittelyä hyödyntäen.
Tutkimustulosten perusteella aineistossamme korostui neljä teemaa: 1) yksilön pysyvät ulkoiset ominaisuudet, 2) yksilön muuttuvat ulkoiset ominaisuudet, 3) itsetunto ja suhde itseen sekä 4) sosiaalinen ympäristö kauneusihanteiden rakentajana ja muokkaajana. Siinä missä kolmas- ja kuudesluokkalaisten ihanteiden todettiin olevan melko yhteneviä, poikkesivat ykkösluokkalaiset tästä lapsenomaisuudellaan. Vaatteet, kasvonpiirteet ja hiukset osoittautuivat kaikille ikäryhmille tärkeiksi tekijöiksi sekä omassa että toisten ulkonäössä. Sosiaalisen ympäristön vaikutus ihanteiden muotoutumiseen ja itsetunnon rakentumiseen näyttäytyi merkittävänä. Media muodosti yhden sosiaalisen todellisuuden, jonka vaikutus ihanteisiin ja sen myötä minäkäsitykseen oli huomionarvoinen.
Aiemmin toteutetuissa saman aihepiirin tutkimuksissa ulkonäön ja erityisesti painoon liittyvien kysymysten on todettu olevan merkittävässä roolissa nuorten tyttöjen elämässä. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat ulkonäön kuuluvan olennaisena osana alakouluikäisten tyttöjen arkeen, mutta aiemmista tutkimuksista poiketen erilaisin painotuksin. Erityistä tässä tutkimuksessa on kauneusihanteiden kartoittaminen hyvin nuorilla tytöillä sekä tulosten keskinäinen vertailu.