Vaihtojaksolle lähtemisen syyt yliopisto-opiskelijoiden matkakertomusten välittämissä kokemuksissa
Kaunela, Henriikka (2015)
Kaunela, Henriikka
2015
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-04-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504241355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504241355
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee merkityksiä, joita yliopisto-opiskelijat antavat vaihto-opiskelujaksolle lähtemisen syyksi vaihtojakson jälkeen kirjoittamissaan matkakertomuksissa. Tarkoituksena oli hahmottaa matkakertomuksista sekä merkityksiä, joita opiskelijat pitävät syynä henkilökohtaiseen päätökseensä lähteä vaihtojaksolle, mutta myös sellaisia merkityksiä, joita esitetään matkakertomusta lukeville syinä lähteä vaihto-opiskelemaan.
Tutkimusaineistona on käytetty Tampereen yliopiston verkkosivuilta löytyviä matkakertomuksia, jotka opiskelijat kirjoittavat viimeisen apurahaerän saamiseksi vaihtojaksolta palattuaan. Matkakertomuksen kirjoittamista varten laadituissa, suuntaa antavissa mutta ei pakottavissa ohjeissa pyydetään opiskelijaa kirjoittamaan muun muassa omista etukäteisjärjestelyistään, asumisesta ja opiskelemisesta kohdemaassa, vapaa-ajasta, palaamiseen liittyvistä seikoista sekä vaihtokokemuksen merkityksellisyydestä. Aineistoa analysoidessa on käytetty fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää.
Opiskelijat lähtevät vaihtojaksolle monesta erilaisesta syystä. Taustalla saattaa olla pitkäikäinen haave kohdemaassa asumisesta, halu kehittää kielitaitoaan tai ajatus kansainvälistymisestä ja kulttuurivaihdosta erityisen opettavana kokemuksena. Opiskelijat ovat joko aina halunneet lähteä vaihto-opiskelemaan tai kypsyvät hitaasti ajatukseen vaihtojaksosta. Joskus myös valmistumisen läheisyys tai ulkopuoliset tekijät saattavat vaikuttaa päätökseen. Matkakertomuksen lukijoita motivoidaan lähtemään vaihtojaksolle erityisesti siksi, että vaihtojakso on silmiä avaava kokemus, joka antaa paljon uutta elämään. Vaihtojakso opettaa paljon omasta sekä muiden kulttuureista ja antaa uutta perspektiiviä omaan elämään. Vaihtojakso saattaa myös osoittaa uuden suunnan koko elämään.
Vaihtojakso on olennainen kokemus erityisesti oman identiteetin rakentamisen kannalta. Vaihtojaksojen määrällisen tilastoinnin sijaan vaihtojaksoa voisi tarkastella laadullisena opiskelijan kokemuksena. Näin ollen tulisikin keskustella kokemuksen laadullisesta sisällöstä ja sen parantamisesta ennemmin kuin vaihtojaksojen määrän kasvattamisesta. Otettaessa huomioon kansainvälistymispuheen ja koulutuspoliittisen todellisuuden ristiriita, onkin tärkeää tietää, miksi opiskelijat lähtevät tästä ristiriidasta huolimatta vaihtojaksolle. Vaihtojakso tulisi ymmärtää henkilökohtaisen kasvun hetkenä ja tilana.
Tutkimusaineistona on käytetty Tampereen yliopiston verkkosivuilta löytyviä matkakertomuksia, jotka opiskelijat kirjoittavat viimeisen apurahaerän saamiseksi vaihtojaksolta palattuaan. Matkakertomuksen kirjoittamista varten laadituissa, suuntaa antavissa mutta ei pakottavissa ohjeissa pyydetään opiskelijaa kirjoittamaan muun muassa omista etukäteisjärjestelyistään, asumisesta ja opiskelemisesta kohdemaassa, vapaa-ajasta, palaamiseen liittyvistä seikoista sekä vaihtokokemuksen merkityksellisyydestä. Aineistoa analysoidessa on käytetty fenomenologisen psykologian analyysimenetelmää.
Opiskelijat lähtevät vaihtojaksolle monesta erilaisesta syystä. Taustalla saattaa olla pitkäikäinen haave kohdemaassa asumisesta, halu kehittää kielitaitoaan tai ajatus kansainvälistymisestä ja kulttuurivaihdosta erityisen opettavana kokemuksena. Opiskelijat ovat joko aina halunneet lähteä vaihto-opiskelemaan tai kypsyvät hitaasti ajatukseen vaihtojaksosta. Joskus myös valmistumisen läheisyys tai ulkopuoliset tekijät saattavat vaikuttaa päätökseen. Matkakertomuksen lukijoita motivoidaan lähtemään vaihtojaksolle erityisesti siksi, että vaihtojakso on silmiä avaava kokemus, joka antaa paljon uutta elämään. Vaihtojakso opettaa paljon omasta sekä muiden kulttuureista ja antaa uutta perspektiiviä omaan elämään. Vaihtojakso saattaa myös osoittaa uuden suunnan koko elämään.
Vaihtojakso on olennainen kokemus erityisesti oman identiteetin rakentamisen kannalta. Vaihtojaksojen määrällisen tilastoinnin sijaan vaihtojaksoa voisi tarkastella laadullisena opiskelijan kokemuksena. Näin ollen tulisikin keskustella kokemuksen laadullisesta sisällöstä ja sen parantamisesta ennemmin kuin vaihtojaksojen määrän kasvattamisesta. Otettaessa huomioon kansainvälistymispuheen ja koulutuspoliittisen todellisuuden ristiriita, onkin tärkeää tietää, miksi opiskelijat lähtevät tästä ristiriidasta huolimatta vaihtojaksolle. Vaihtojakso tulisi ymmärtää henkilökohtaisen kasvun hetkenä ja tilana.