Koulutusta kaikille. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus aikuisopiskelijan kokemana monikulttuurisessa opintoryhmässä
Harjula, Johanna (2015)
Harjula, Johanna
2015
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504151279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504151279
Tiivistelmä
Kasvatustieteen Pro gradu on kvalitatiivinen tutkimus aiheesta, maahanmuuttajien kokemuksia tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta aikuiskoulutuksessa opiskellessa. Tutkimuksessa etsittiin vastausta kysymyksiin: Mitä tarkoittaa tasa-arvoinen ja yhdenvertainen koulutus ammatillisessa aikuiskoulutuksessa? Toteutuuko yhdenvertaisuus ja tasa-arvo maahanmuuttajien keskuudessa ammatillisessa aikuiskoulutuksessa? Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä kasvatustieteelliseen uudehkoon ilmiöön aikuiskoulutuksen nykytilanteessa ja koostaa kokonaiskuvaa vallitsevasta monikulttuurisesta aikuisopiskelusta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluin kevään 2014 aikana aikuiskoulutuskeskuksessa opiskelevien aikuisten keskuudesta kahdesta eri opintoryhmästä: kotoutumiskoulutuksen loppuvaiheen opiskelijoilta ja ammattiopinnot aikuisopiskeluna aloittaneiden monikulttuurisesta ryhmästä. Haastatteluin kerätty aineisto analysoitiin ja tulkittiin kvalitatiivisin metodein. Analysoinnin ja tulkinnan tavoite oli selvittää aikuisopiskelijoiden henkilökohtaiset kokemukset antaen tutkimukseen osallistuneille tilan omasanaiseen keskusteluun. Litteroidut haastattelut analysoitiin ja jaoteltiin haastattelurungon sekä haastatteluissa kerrottujen teemojen mukaan. Teemoittelun lisäksi aineistoa vertailtiin eri opintoryhmien vastausten kesken sekä etsittiin samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Lopulta aineistosta koostettiin kaksi tyyppitarinaa mahdollistamaan aineiston kattavan analysoinnin ja tulkinnan monimuotoisuuden.
Tutkimus tuotti tapauskohtaisen yleistyksen maahanmuuttajien tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta aikuisopiskelusta. Haastatteluissa kerrottiin, että opettajien välitön suhtautuminen ja opiskelijan arvostaminen miellettiin perin suomalaiseksi ilmiöksi. Mainittiin myös, että on yllättävää miten paljon kyseisiä teemoja tutkitaan ja miten paljon näiden asioiden olemassaoloon resursoidaan voimavaroja. Maahanmuuttajat arvostivat myös suomalaiseksi koettua pieteetillä ongelmakohtiin perehtymistä ja asioiden avointa ja julkista käsittelyä. Mielipiteen ilmaisun ja sananvapauden myötä on epäkohtien esiin tuominen mahdollista ja tilanteet, vaikka ne koettiin olevan hyvällä eurooppalaisella tasolla, korjataan ja korjattuakin tilannetta seurataan ja korjataan uudelleen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluin kevään 2014 aikana aikuiskoulutuskeskuksessa opiskelevien aikuisten keskuudesta kahdesta eri opintoryhmästä: kotoutumiskoulutuksen loppuvaiheen opiskelijoilta ja ammattiopinnot aikuisopiskeluna aloittaneiden monikulttuurisesta ryhmästä. Haastatteluin kerätty aineisto analysoitiin ja tulkittiin kvalitatiivisin metodein. Analysoinnin ja tulkinnan tavoite oli selvittää aikuisopiskelijoiden henkilökohtaiset kokemukset antaen tutkimukseen osallistuneille tilan omasanaiseen keskusteluun. Litteroidut haastattelut analysoitiin ja jaoteltiin haastattelurungon sekä haastatteluissa kerrottujen teemojen mukaan. Teemoittelun lisäksi aineistoa vertailtiin eri opintoryhmien vastausten kesken sekä etsittiin samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Lopulta aineistosta koostettiin kaksi tyyppitarinaa mahdollistamaan aineiston kattavan analysoinnin ja tulkinnan monimuotoisuuden.
Tutkimus tuotti tapauskohtaisen yleistyksen maahanmuuttajien tasa-arvoisesta ja yhdenvertaisesta aikuisopiskelusta. Haastatteluissa kerrottiin, että opettajien välitön suhtautuminen ja opiskelijan arvostaminen miellettiin perin suomalaiseksi ilmiöksi. Mainittiin myös, että on yllättävää miten paljon kyseisiä teemoja tutkitaan ja miten paljon näiden asioiden olemassaoloon resursoidaan voimavaroja. Maahanmuuttajat arvostivat myös suomalaiseksi koettua pieteetillä ongelmakohtiin perehtymistä ja asioiden avointa ja julkista käsittelyä. Mielipiteen ilmaisun ja sananvapauden myötä on epäkohtien esiin tuominen mahdollista ja tilanteet, vaikka ne koettiin olevan hyvällä eurooppalaisella tasolla, korjataan ja korjattuakin tilannetta seurataan ja korjataan uudelleen.