Koheesiokeinot kolmas- ja neljäsluokkalaisten kielikylpyläisten koulukirjoitelmissa
Ottelin, Laura (2015)
Ottelin, Laura
2015
Suomen kieli - Finnish Language
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504071242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201504071242
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen kolmas- ja neljäsluokkalaisten tuottamien kirjoitelmien koheesiokeinoja. Koheesiokeinot ovat tekstinosien välisiä yhteyksiä, joita kirjoittaja muodostaa kieliopillisesti tai leksikaalisesti. Kieliopillisena keinona voi toimia esimerkiksi pronominikorvaus ja leksikaalisena koheesiokeinona muun muassa teemankulku. Teemankulullinen ja teemarakenteen analyysi on tutkielmani keskiössä. Tarkastelen kirjoitelmien lausekompleksien alkuosaa, johon tavallisesti sijoitetaan lauseen teema. Teemankulullisessa analyysissa käytän Danešin terminologiaa ja teemarakenteen tarkastelussa tukeudun muun muassa Hakulisen, Hallidayn, Vilkunan ja Shoren käsityksiin teemarakenteesta ja sen analyysista.
Olen jakanut tutkielmani aineiston tekstityyppiluokkiin: skripti-, lista-, epäskemaattiseen ja kertomusluokkaan. Oletan, että teemankulku on selkeintä kertomus- ja skriptiluokkien kirjoitelmissa, koska näiden kirjoitelmien kokonaisrakenne on paljon suunnitellumpi kuin kahden muun tekstityyppiluokan kirjoitelman. Teemarakenteen analyysin lisäksi pohdin tutkielmani lopussa kirjoitelmien kertomuksellisuutta ja siihen liitettyjä määritelmiä muun muassa Fludernikin esittämien ajatusten valossa.
Aineistoni koostuu 66 tekstistä, jotka ovat kahden kielikylpyluokan oppilaiden kirjoittamia. Aineiston 36 kirjoitelmaa on kolmasluokkalaisilta ja 30 neljäsluokkalaisilta. Tutkielmani on osa koulukirjoittamisen tutkimusprojektia, joka aloitettiin Tampereen yliopiston suomen kielen oppiaineessa vuonna 2006.
Olen jakanut tutkielmani aineiston tekstityyppiluokkiin: skripti-, lista-, epäskemaattiseen ja kertomusluokkaan. Oletan, että teemankulku on selkeintä kertomus- ja skriptiluokkien kirjoitelmissa, koska näiden kirjoitelmien kokonaisrakenne on paljon suunnitellumpi kuin kahden muun tekstityyppiluokan kirjoitelman. Teemarakenteen analyysin lisäksi pohdin tutkielmani lopussa kirjoitelmien kertomuksellisuutta ja siihen liitettyjä määritelmiä muun muassa Fludernikin esittämien ajatusten valossa.
Aineistoni koostuu 66 tekstistä, jotka ovat kahden kielikylpyluokan oppilaiden kirjoittamia. Aineiston 36 kirjoitelmaa on kolmasluokkalaisilta ja 30 neljäsluokkalaisilta. Tutkielmani on osa koulukirjoittamisen tutkimusprojektia, joka aloitettiin Tampereen yliopiston suomen kielen oppiaineessa vuonna 2006.