Temperamental negative affect is associated to joint attention in 9 and 12 months old infants
Forss, Hanna (2015)
Forss, Hanna
2015
Lääketieteen lisensiaatin tutkinto-ohjelma - Licentiate's Degree Programme in Medicine
Lääketieteen yksikkö - School of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-03-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201503241221
Tiivistelmä
Ensimmäinäisen elinvuotensa aikana lapsi oppii monia sosiaalisia taitoja ja käyttäytymismalleja. Jaettu tarkkaavaisuus on eräs hyvin perustavanlaatuinen taito, johon monet muut sosiaaliset taidot, kuten kieli ja sosiaalinen kompetenssi pohjautuvat. Jaettu tarkkaavaisuus voidaan jakaa jaettuun tarkkaavaisuuteen vastaamiseen (RJA, responding to joint attention) ja jaetun tarkkaavaisuuden aloittamiseen (IJA initiating joint attention). Yleensä jaettu tarkkaavaisuus alkaa näkyä lapsen käyttäytymisessä ensimmäisen elinvuoden loppupuolella ja jaettuun tarkkaavaisuuteen vastaamiskäyttäytyminen tavallisesti kehittyy ennen aloittamiskäyttäytymistä.
On esitetty, että lapsen tempperamentilla olisi vaikutusta lapsen jaetun tarkkaavaisuuden taitojen kehittymiseen. Tempperamentti eli synnynnäinen emotionaalinen reagointitapa ja kyky säädellä tunteita ja käyttäytymistä, saattaisi esimerkiksi vaikuttaa siihen millaisia kokemuksia lapselle syntyy sosiaalisissa tilanteissa ja sitä kautta tuoda erilaisen mahdollisuuden harjoitella jaetun tarkkaavaisuuden taitoja.
Tässä tutkielmassa selvitettiin jaetun tarkkaavaisuuden (jaettuna RJA- ja IJA-käyttäytymiseen) ja tempperamentin yhteyttä 78 9- tai 12-kuukautta vanhan lapsen otoksen avulla. 9-kuukauden ikäisten ryhmässä jaettuun tarkkaavaisuuteen vastaaminen oli yhteydessä tempperamenttipiirteeseen negatiivinen affektiivisuus.
Yhteys negatiivisen affektiivisuuden ja jaetun tarkkaavaisuuden välillä on raportoitu kirjallisuudessa aikaisemminkin. Tämä tutkielma tuo heikkoa tukea hypoteesille, että lapsen tempperamentilla on yhteys jaetun tarkkaavaisuuden taitojen kehittymiseen.
On esitetty, että lapsen tempperamentilla olisi vaikutusta lapsen jaetun tarkkaavaisuuden taitojen kehittymiseen. Tempperamentti eli synnynnäinen emotionaalinen reagointitapa ja kyky säädellä tunteita ja käyttäytymistä, saattaisi esimerkiksi vaikuttaa siihen millaisia kokemuksia lapselle syntyy sosiaalisissa tilanteissa ja sitä kautta tuoda erilaisen mahdollisuuden harjoitella jaetun tarkkaavaisuuden taitoja.
Tässä tutkielmassa selvitettiin jaetun tarkkaavaisuuden (jaettuna RJA- ja IJA-käyttäytymiseen) ja tempperamentin yhteyttä 78 9- tai 12-kuukautta vanhan lapsen otoksen avulla. 9-kuukauden ikäisten ryhmässä jaettuun tarkkaavaisuuteen vastaaminen oli yhteydessä tempperamenttipiirteeseen negatiivinen affektiivisuus.
Yhteys negatiivisen affektiivisuuden ja jaetun tarkkaavaisuuden välillä on raportoitu kirjallisuudessa aikaisemminkin. Tämä tutkielma tuo heikkoa tukea hypoteesille, että lapsen tempperamentilla on yhteys jaetun tarkkaavaisuuden taitojen kehittymiseen.