Palvelusetelin käyttäjän oikeudellinen asema erityisesti kotipalvelun käyttäjän näkökulmasta
Mikkonen, Matleena (2015)
Mikkonen, Matleena
2015
Hallintotieteiden maisteriopinnot - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-01-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502191124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502191124
Tiivistelmä
Tässä oikeusdogmaattisessa tutkimuksessa vastataan kysymykseen mikä on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelin käyttäjän oikeudellinen asema. Erityiseen tarkasteluun on otettu kotipalvelun asiakkaan asema. Oikeudellisen aseman selvittäminen on tehty pääasiassa vallitsevan lainsäädännön, lainvalmisteluaineiston sekä muun oikeustieteellisen kirjallisuuden pohjalta.
Palveluseteli on kuntapalvelujen tuottamismuoto, jossa kunta myöntää asiakkaalle palvelusetelin. Asiakas hankkii palvelun palvelusetelin avulla niiden palveluita tarjoavien palveluntarjoajien joukosta, jotka kunta on hyväksynyt palveluntuottajiksi. Sopimuksen palveluntuottajan kanssa tekee asiakas, ei kunta. Asiakas rinnastetaan kuluttajaan, mikä vaikuttaa asiakkaan oikeusasemaan.
Tutkimuksessa on nostettu esille lainsäädännön sääntelyaukkoja koskien asiakkaan oikeusasemaa ja kunnan vastuuta asiakkaasta. Kotipalvelun asiakkaat ovat lähtökohtaisesti toimintakyvyltään heikkoja. Tutkimus antaa vastauksia siihen, millä tavoin oikeusjärjestelmämme suhtautuu asiakkaaseen, jolle kunta on myöntänyt palvelusetelin kotipalveluihin ja millä tavoin asiakkaan asema eroaa muilla tavoin tuotetun palvelun (kunnan oma tuotanto tai ostopalvelu) asiakkaan asemasta.
Palveluseteliasiakkaalla on oikeus valinnanvapauteen valitessaan palveluntuottajan. Asiakkaalla on myös aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan palveluseteliä. Palvelusetelille ominainen asiakkaan valinnanvapaus ei kuitenkaan ole täysin aukoton. Asiakkaan valinnanvapautta saattaa rajoittaa esimerkiksi se, että asiakas joutuu maksamaan palvelusetelin arvon ja palvelun hinnan välisen erotuksen itse. Omavastuuosuuden suuruus voi sulkea pienituloisilta mahdollisuuden ylipäätään käyttää palveluseteliä.
Asiakkaan asemaan kohdistuvien oikeusvaikutusten ongelmat nousevat esille erityisesti silloin, kun palvelu ei vastaa sitä mitä on sovittu, palvelussa on virhe tai asiakkaalle aiheutuu vahinkoa. Lähtökohtaisesti kunnalla on vastuu kotipalveluita käyttävästä asiakkaasta, mutta palveluseteliä käytettäessä oletuksena on, että asiakkaalla on ainakin osittainen valvontavastuu suhteessa palveluntuottajaan. Kunnan vastuu asiakkaasta hämärtyy ja lainsäädäntö on tältä osin epäselvä sekä mahdollisesti jopa puutteellinen.
Palveluseteli on kuntapalvelujen tuottamismuoto, jossa kunta myöntää asiakkaalle palvelusetelin. Asiakas hankkii palvelun palvelusetelin avulla niiden palveluita tarjoavien palveluntarjoajien joukosta, jotka kunta on hyväksynyt palveluntuottajiksi. Sopimuksen palveluntuottajan kanssa tekee asiakas, ei kunta. Asiakas rinnastetaan kuluttajaan, mikä vaikuttaa asiakkaan oikeusasemaan.
Tutkimuksessa on nostettu esille lainsäädännön sääntelyaukkoja koskien asiakkaan oikeusasemaa ja kunnan vastuuta asiakkaasta. Kotipalvelun asiakkaat ovat lähtökohtaisesti toimintakyvyltään heikkoja. Tutkimus antaa vastauksia siihen, millä tavoin oikeusjärjestelmämme suhtautuu asiakkaaseen, jolle kunta on myöntänyt palvelusetelin kotipalveluihin ja millä tavoin asiakkaan asema eroaa muilla tavoin tuotetun palvelun (kunnan oma tuotanto tai ostopalvelu) asiakkaan asemasta.
Palveluseteliasiakkaalla on oikeus valinnanvapauteen valitessaan palveluntuottajan. Asiakkaalla on myös aina oikeus kieltäytyä ottamasta vastaan palveluseteliä. Palvelusetelille ominainen asiakkaan valinnanvapaus ei kuitenkaan ole täysin aukoton. Asiakkaan valinnanvapautta saattaa rajoittaa esimerkiksi se, että asiakas joutuu maksamaan palvelusetelin arvon ja palvelun hinnan välisen erotuksen itse. Omavastuuosuuden suuruus voi sulkea pienituloisilta mahdollisuuden ylipäätään käyttää palveluseteliä.
Asiakkaan asemaan kohdistuvien oikeusvaikutusten ongelmat nousevat esille erityisesti silloin, kun palvelu ei vastaa sitä mitä on sovittu, palvelussa on virhe tai asiakkaalle aiheutuu vahinkoa. Lähtökohtaisesti kunnalla on vastuu kotipalveluita käyttävästä asiakkaasta, mutta palveluseteliä käytettäessä oletuksena on, että asiakkaalla on ainakin osittainen valvontavastuu suhteessa palveluntuottajaan. Kunnan vastuu asiakkaasta hämärtyy ja lainsäädäntö on tältä osin epäselvä sekä mahdollisesti jopa puutteellinen.