Vektorialgebran kouluopetus Suomessa
Jokinen, Salla (2015)
Jokinen, Salla
2015
Matematiikan maisteriopinnot - Master's Programme in Mathematics
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-02-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502181113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502181113
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa selvitettiin, kuinka vektorialgebran opetus on muuttunut viimeisten vuosikymmenten saatossa Suomessa. Aluksi tutkielmassa on tutustuttu vektorialgebran perusteisiin sekä sovelluskohteisiin kouluopetuksessa. Koulussa opetettaviin sisältöihin on perehdytty opetussuunnitelmien sekä oppikirjojen avulla. Tutkittavaksi valittiin ajanjakso 1970-luvulta tähän päivään. Vektorialgebran opetuksen huippuvuodet sijoittuvat selvästi 1970-luvulle, jolloin matematiikan opetusta pyrittiin uudistamaan. Tällöin vektorialgebran opetusta oli kaikille oppilaille peruskoulussa sekä lukiossa ja vektoreita käytettiin runsaasti soveltaviin tehtäviin. Tämän jälkeen opetus on vähentynyt ja siirtynyt ainoastaan lukioon ja sielläkin 1990-luvulla vain pidemmän oppimäärän opiskelijoille. Uusin opetussuunnitelma kuitenkin nosti vektorialgebran takaisin myös lyhyempään oppimäärään, tosin vain valinnaiselle syventävälle kurssille. Kurssimuotoiseen lukioon siirtymisen myötä myös aihealueiden integrointi vähentyi ja näin ollen vektoreiden hyödyntäminen muissa matematiikan osa-alueissa vähentyi. On vaikea tietää nostaako seuraava opetussuunnitelma vektorialgebraa jälleen enemmän opetukseen.