Johtajan oikea käsi - Varajohtajuutta päiväkodeissa
Simola, Saana (2015)
Simola, Saana
2015
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-01-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502171081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201502171081
Tiivistelmä
Päiväkotien koon kasvaessa ja organisaatiomuutosten myötä päiväkotien johtajien on melkein mahdotonta selvitä työtaakastaan yksin. Siksi varajohtajuus ja jaettu johtajuus nousevat päiväkodeissa entistäkin merkittävämpään asemaan. Varajohtajuutta ei kuitenkaan ole aiemmin juuri tutkittu kasvatustieteiden alalla.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, millaiseksi päiväkotien varajohtajat tai vastuuhenkilöt kokevat asemansa ja kuinka erilaisia heidän tehtävänsä ovat päiväkodista ja sen rakenteesta riippuen. Tutkimuksessa selvitetään myös, onko päiväkotien varajohtajilla halukkuutta edetä tulevaisuudessa päiväkotien johtajiksi tai siirtyä muihin hallinnollisiin tehtäviin. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia ovat varajohtajien tehtävät päiväkodista riippuen? Millaisena päiväkotien varajohtajat kokevat asemansa? Millaisia muutoksia varajohtajuuteen kaivataan? Millaisia tavoitteita varajohtajilla on työurallaan tulevaisuudessa?
Tutkimusote on fenomenologinen ja keskittyy näin tutkittavien henkilökohtaisiin kokemuksiin varajohtajuudesta. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin varajohtajaa kahdesta eri kunnasta. Haastatteluissa pyrittiin saamaan esille varajohtajien omia kokemuksia työstään heikkouksineen ja vahvuuksineen, eikä niinkään yleisiä käsityksiä varajohtajuudesta.
Tuloksista selviää, että päiväkotien varajohtajien työnkuva vaihteli huomattavasti eri päiväkotien välillä. Työnkuvaan vaikutti etenkin päiväkodin johtajan asema, toimiko hän ainoastaan hallinnollisena johtajana vai työskentelikö hän myös lapsiryhmässä. Myös käytännöt työnkuvan sopimisesta suullisesti tai kirjallisesti vaihtelivat. Varajohtajat kokivat työssään olevan niin positiivisia kuin negatiivisiakin puolia. Pääasiassa he pitivät työstään, mutta kehitettävääkin löytyi. Haastetta toi etenkin tasapainottelu lastentarhanopettajan ja varajohtajan roolien välillä sekä ajanpuute. Varajohtajien työnkuvaan kaivattiin selkeyttä ja yhtenäisempiä käytäntöjä koko kunnan alueella.
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on saada selville, millaiseksi päiväkotien varajohtajat tai vastuuhenkilöt kokevat asemansa ja kuinka erilaisia heidän tehtävänsä ovat päiväkodista ja sen rakenteesta riippuen. Tutkimuksessa selvitetään myös, onko päiväkotien varajohtajilla halukkuutta edetä tulevaisuudessa päiväkotien johtajiksi tai siirtyä muihin hallinnollisiin tehtäviin. Tutkimuskysymykset olivat: Millaisia ovat varajohtajien tehtävät päiväkodista riippuen? Millaisena päiväkotien varajohtajat kokevat asemansa? Millaisia muutoksia varajohtajuuteen kaivataan? Millaisia tavoitteita varajohtajilla on työurallaan tulevaisuudessa?
Tutkimusote on fenomenologinen ja keskittyy näin tutkittavien henkilökohtaisiin kokemuksiin varajohtajuudesta. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin varajohtajaa kahdesta eri kunnasta. Haastatteluissa pyrittiin saamaan esille varajohtajien omia kokemuksia työstään heikkouksineen ja vahvuuksineen, eikä niinkään yleisiä käsityksiä varajohtajuudesta.
Tuloksista selviää, että päiväkotien varajohtajien työnkuva vaihteli huomattavasti eri päiväkotien välillä. Työnkuvaan vaikutti etenkin päiväkodin johtajan asema, toimiko hän ainoastaan hallinnollisena johtajana vai työskentelikö hän myös lapsiryhmässä. Myös käytännöt työnkuvan sopimisesta suullisesti tai kirjallisesti vaihtelivat. Varajohtajat kokivat työssään olevan niin positiivisia kuin negatiivisiakin puolia. Pääasiassa he pitivät työstään, mutta kehitettävääkin löytyi. Haastetta toi etenkin tasapainottelu lastentarhanopettajan ja varajohtajan roolien välillä sekä ajanpuute. Varajohtajien työnkuvaan kaivattiin selkeyttä ja yhtenäisempiä käytäntöjä koko kunnan alueella.