Arvostava johtaminen lasten sairaanhoidossa
Siren, Maarit (2015)
Siren, Maarit
2015
Hoitotiede - Nursing Science
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2015-01-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201501301047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201501301047
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisenä osana on kirjallisuuskatsaus, jonka tarkoituksena oli koota ja yhdistää lasten sairaanhoidon hoitohenkilöstön kokemuksia arvostavasta johtamisesta aikaisemman tutkimustiedon pohjalta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli tuottaa tieteellisen tiedon pohjalta teoreettinen käsitys arvostavasta johtamisesta lasten sairaanhoidossa. Kirjallisuuskatsaukseen hyväksytyt artikkelit (n=40) koostuivat kahdeksassa eri maassa tehdystä tutkimuksesta, jotka olivat kaikki englanninkielisiä. Kirjallisuuskatsauksen haut suoritettiin Cinahl- ja Medline-tietokannoista.
Kirjallisuuskatsauksessa arvostavaa johtamista tarkasteltiin aikaisemman tutkimustiedon pohjalta neljän ulottuvuuden pohjalta: suunnitelmallisen johtaminen, tasa-arvoisuus, osaamisen arvostaminen ja työssä jaksamisen edistäminen. Kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin teoreettista tietoa lasten sairaanhoidossa tapahtuvasta arvostavasta johtamisesta.
Toisena osana on julkaisuharkintaan lähetetty tieteellinen artikkeli (Sirén M, Roos M, Harmoinen M & Suominen T. 2015). Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lasten sairaanhoidossa työskentelevän hoitohenkilöstön arviota arvostavasta johtamisesta. Mittarina tutkimuksessa käytettiin Arvostavan johtamisen-mittaria. Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakkeella kolmen itäsuomalaisen keskussairaalan lasten sairaanhoidon yksiköistä (N=200). Vastausprosentti oli 41 %. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin
Kirjallisuuskatsauksessa arvostavaa johtamista tarkasteltiin aikaisemman tutkimustiedon pohjalta neljän ulottuvuuden pohjalta: suunnitelmallisen johtaminen, tasa-arvoisuus, osaamisen arvostaminen ja työssä jaksamisen edistäminen. Kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin teoreettista tietoa lasten sairaanhoidossa tapahtuvasta arvostavasta johtamisesta.
Toisena osana on julkaisuharkintaan lähetetty tieteellinen artikkeli (Sirén M, Roos M, Harmoinen M & Suominen T. 2015). Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata lasten sairaanhoidossa työskentelevän hoitohenkilöstön arviota arvostavasta johtamisesta. Mittarina tutkimuksessa käytettiin Arvostavan johtamisen-mittaria. Tutkimuksen aineisto kerättiin e-lomakkeella kolmen itäsuomalaisen keskussairaalan lasten sairaanhoidon yksiköistä (N=200). Vastausprosentti oli 41 %. Aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin