Palvelun laatua parantava integraatioarkkitehtuuri
Salomaa, Markus (2014)
Salomaa, Markus
2014
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412162452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412162452
Tiivistelmä
Tässä tapaustukimuksessa seurattiin järjestelmäintegraatioprojektia, jossa uudistettiin teollisuuden kunnossapitopalveluita tarjoavan yrityksen integraatioarkkitehtuuri. Seurattavan projektin lopputuloksena syntyi palvelukeskeisen arkkitehtuurin periaatteiden mukaisesti toteutettu ratkaisu, jonka ytimen muodosti palveluväylä. Palveluväylän yhteyteen rakennettiin perustietojärjestelmä organisaation toiminnalle tärkeiden tietojen hallintaan.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää millainen nykyaikaisen integraatioarkkitehtuurin tulisi olla, jotta sen avulla voitaisiin saavuttaa palvelun laadun paranemista organisaatiossa, joka solmii lukumäärältään paljon yritykseltä-yritykselle -liiketoimintasuhteita. Arkkitehtuurin ja toteutettujen ratkaisujen piti olla sellaisia, minkä avulla pystyttäisiin tukemaan organisaation kasvua ja laajentumista. Tapaustutkimus ja lopputuloksena syntynyt integraatioarkkitehtuuri kuvattiin suunnittelutieteellisen tutkimusotteen periaatteiden mukaisesti.
Tutkielman tavoitteena oli selvittää millainen nykyaikaisen integraatioarkkitehtuurin tulisi olla, jotta sen avulla voitaisiin saavuttaa palvelun laadun paranemista organisaatiossa, joka solmii lukumäärältään paljon yritykseltä-yritykselle -liiketoimintasuhteita. Arkkitehtuurin ja toteutettujen ratkaisujen piti olla sellaisia, minkä avulla pystyttäisiin tukemaan organisaation kasvua ja laajentumista. Tapaustutkimus ja lopputuloksena syntynyt integraatioarkkitehtuuri kuvattiin suunnittelutieteellisen tutkimusotteen periaatteiden mukaisesti.