"Se lähtee lapsen näkökulmasta." Hallintolain mukainen lapsen kuuleminen huostaanoton valmistelussa sosiaalityöntekijöiden kertomana
Arolinna, Riina (2014)
Arolinna, Riina
2014
Sosiaalityön maisteriopinnot - Master's Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-12-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112423
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa kuvaan sosiaalityöntekijöiden kertomana lapsen hallintolain mukaista kuulemista huostaanottoasiassa. Tutkimuksessani haastattelen kahdeksaa lastensuojelun avohuollon sosiaalityöntekijää, jotka valmistelevat huostaanottoja. Tutkimukseni teoreettinen viitekehys keskittyy lapsen edun- ja osallisuuden käsitteeseen sekä lastensuojelun eettisyyteen, joka jakautuu etiikan, moraalin ja arvojen käsitteeseen sekä ammattietiikkaan ja sosiaalityön eettisiin periaatteisiin. Tutkimuksessani kuvaan prosessin huostaanoton valmistelusta lapsen hallintolain mukaiseen kuulemiseen. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineiston analyysimenetelmänä käytän sisällönanalyysia.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää miten sosiaalityöntekijät kuulevat lasta hallintolain mukaisesti lapsen huostaanottoasiassa sekä tuoda esille eettisiä ristiriitoja, joita sosiaalityöntekijät kohtaavat prosessissa. Tutkimustulokset jakautuvat lapsen kuulemiseen- ja lastensuojelun eettisyyteen käytännössä sekä lapsen kuulemisen vahvistamiseen. Tutkimuksen pohjalta voin todeta, että sosiaalityöntekijät tiedostavat eettiset haasteet, jotka liittyvät lapsen hallintolain mukaiseen kuulemiseen. Tämän tutkimuksen keskeisempiä tuloksia on lapsen kuulemisten käytänteiden eroavuus. Sosiaalityöntekijöiden työtä ohjaa samat lait, asetukset ja ohjeet, mutta silti lapsen kuulemisen käytännöt ovat hyvin erilaisia, eivätkä aina lapsen edun mukaisia. Parhaimmillaan lapsen huostaanottoprosessi ja kuuleminen on lapsen ja sosiaalityöntekijän yhteinen matka, joka on lapsen kannalta turvallinen ja hallittu prosessi. Huonoimmillaan lapsi on prosessissa täysin ulkopuolinen, jolloin lapsen kuuleminen rajoittuu pelkästään kuulemistilaisuuteen.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää miten sosiaalityöntekijät kuulevat lasta hallintolain mukaisesti lapsen huostaanottoasiassa sekä tuoda esille eettisiä ristiriitoja, joita sosiaalityöntekijät kohtaavat prosessissa. Tutkimustulokset jakautuvat lapsen kuulemiseen- ja lastensuojelun eettisyyteen käytännössä sekä lapsen kuulemisen vahvistamiseen. Tutkimuksen pohjalta voin todeta, että sosiaalityöntekijät tiedostavat eettiset haasteet, jotka liittyvät lapsen hallintolain mukaiseen kuulemiseen. Tämän tutkimuksen keskeisempiä tuloksia on lapsen kuulemisten käytänteiden eroavuus. Sosiaalityöntekijöiden työtä ohjaa samat lait, asetukset ja ohjeet, mutta silti lapsen kuulemisen käytännöt ovat hyvin erilaisia, eivätkä aina lapsen edun mukaisia. Parhaimmillaan lapsen huostaanottoprosessi ja kuuleminen on lapsen ja sosiaalityöntekijän yhteinen matka, joka on lapsen kannalta turvallinen ja hallittu prosessi. Huonoimmillaan lapsi on prosessissa täysin ulkopuolinen, jolloin lapsen kuuleminen rajoittuu pelkästään kuulemistilaisuuteen.