Diginatiivit ja teknologia opetuksessa : erään itäsuomalaisen koulun oppilaiden ja opettajien kokemuksia tablet-laitteista opetuskäytössä
Heiskanen, Mikko (2014)
Heiskanen, Mikko
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201412112415
Tiivistelmä
Tablet-laitteet ovat tulleet vauhdilla ihmisten arkeen ja sitä kautta myös opetuskäyttöön. Erilaisella tavalla oppiville diginatiiveille tablet-laitteiden ja muiden teknologisten opetusvälineiden tuleminen kouluinstituutioihin pitäisi sopia erinomaisesti. Diginatiivikeskustelu on käynyt vilkkaana jo yli kymmenen vuotta. Keskustelu koskee muun muassa diginatiivisen sukupolven määritelmää, ja toisaalta jotkut ovat esittäneet, ettei kyseistä sukupolvea ole edes olemassa.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laadullisin menetelmin selvittää oppilaiden ja opettajien kokemuksia tablet-laitteista opetuskäytössä sekä tablet-laitteiden vaikutuksia oppilaisiin ja opettajiin. Lisäksi tutkin, miten opettajat ja oppilaat ovat käyttäneet tabletteja opetuksessa, mitä etuja tabletit tuovat opetukseen ja millaisia haasteita kohdataan, kun laitteilla opiskellaan tai opetetaan. Tutkimus on toteutettu keväällä 2014 eräässä itäsuomalaisessa pienessä alakoulussa, jossa on käytetty hankkeeseen liittyen 25 tablet-laitteen salkkua opetuksessa. Tutkimukseen osallistui neljä opettajaa sekä kahdeksan oppilasta jokaiselta luokka-asteelta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat käyttäneet tablet-laitteita opetuksessa tai opiskelussa.
Tutkimuksen mukaan tabletteja käytetään monipuolisesti koulussa ja opetuksessa, mutta vapaa-ajalla oppilaat eivät edelleenkään käytä laitteita koti- tai muiden koulutehtävien tekemiseen. Tablet-laitteilla opiskelemista pidetään helppona, nopeana, monipuolisena, viihdyttävänä sekä hyödyllisenä, ja samalla tieto- ja viestintätaidot kehittyvät. Tablet-laitteilla opiskelu mielletään haasteelliseksi, sillä laitteita ei ole riittävästi, niissä ilmenee teknisiä sekä käyttämisen ongelmia ja lisäksi ne aiheuttavat käytöshäiriöitä. Tableteilla on positiivinen vaikutus oppilaiden opiskeluintoon. Sen sijaan opettajien opetusmetodit ovat pysyneet melko samankaltaisina kuin ennen, mutta välineet ovat lisääntyneet tablet-laitteiden myötä. Oppilaat ja opettajat eivät olisi valmiita luopumaan kokonaan perinteisistä oppikirjoista tablet-laitteiden tultua opetusarkeen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on laadullisin menetelmin selvittää oppilaiden ja opettajien kokemuksia tablet-laitteista opetuskäytössä sekä tablet-laitteiden vaikutuksia oppilaisiin ja opettajiin. Lisäksi tutkin, miten opettajat ja oppilaat ovat käyttäneet tabletteja opetuksessa, mitä etuja tabletit tuovat opetukseen ja millaisia haasteita kohdataan, kun laitteilla opiskellaan tai opetetaan. Tutkimus on toteutettu keväällä 2014 eräässä itäsuomalaisessa pienessä alakoulussa, jossa on käytetty hankkeeseen liittyen 25 tablet-laitteen salkkua opetuksessa. Tutkimukseen osallistui neljä opettajaa sekä kahdeksan oppilasta jokaiselta luokka-asteelta. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat käyttäneet tablet-laitteita opetuksessa tai opiskelussa.
Tutkimuksen mukaan tabletteja käytetään monipuolisesti koulussa ja opetuksessa, mutta vapaa-ajalla oppilaat eivät edelleenkään käytä laitteita koti- tai muiden koulutehtävien tekemiseen. Tablet-laitteilla opiskelemista pidetään helppona, nopeana, monipuolisena, viihdyttävänä sekä hyödyllisenä, ja samalla tieto- ja viestintätaidot kehittyvät. Tablet-laitteilla opiskelu mielletään haasteelliseksi, sillä laitteita ei ole riittävästi, niissä ilmenee teknisiä sekä käyttämisen ongelmia ja lisäksi ne aiheuttavat käytöshäiriöitä. Tableteilla on positiivinen vaikutus oppilaiden opiskeluintoon. Sen sijaan opettajien opetusmetodit ovat pysyneet melko samankaltaisina kuin ennen, mutta välineet ovat lisääntyneet tablet-laitteiden myötä. Oppilaat ja opettajat eivät olisi valmiita luopumaan kokonaan perinteisistä oppikirjoista tablet-laitteiden tultua opetusarkeen.