Asiakirjahallinnan ammattietiikka ja eettiset ongelmat
Wilhelmsson, Suvi (2014)
Wilhelmsson, Suvi
2014
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median maisteriopinnot - Master's Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411132311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411132311
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin asiakirjahallinnan ammattilaisten näkemyksiä ammattietiikasta ja eettisistä ongelmista. Ammattietiikka ja eettiset säännöt ovat tärkeitä. Ne luovat alalle ammattimaisuuden tunnetta sekä ohjaavat ammattilaisia toimimaan yhtenäisesti tilanteesta riippumatta. Aihetta taustoi-tettiin määrittelemällä tutkielmassa esiintyvät käsitteet. Kirjallisuus-katsauksessa tarkasteltiin lähemmin asiakirjahallinnan ammattietiikkaa ja eettisiä ongelmia kansainvälisen kirjallisuuden kautta, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei tutkielmassa käsiteltävän sivuavan tutkimuksen lisäksi alalta ole.
Tutkimuksessa selviteltiin asiakirjahallinnan ammattilaisten näkökulmasta ovatko he tietoisia alalla olevista eettisistä säännöistä, kohtaavatko he eettisiä ongelmia työssään ja kuinka useasti ja kuinka he ratkaisevat näitä mahdollisia työssään kohtaamia eettisiä ongelmia. Kyselyn pohjana ja tarkemman tarkastelun kohteena olivat Kansainvälisen arkistoneuvoston ICA:n arkistonhoitajan eettiset säännöt sekä Arkistoyhdistys ry:n vuonna 2006 laatimat ja julkaisemat arkistoalan ja asiakirjahallinnon eettiset ohjeet.
Tutkimus toteutettiin webkyselynä huhtikuun alussa 2014 ja siihen vastasi yhteensä 163 asiakirjahallinnan ammattilaista. Kysely koostui 17 kysymyksestä koskien vastaajien taustatietoja, tuntemusta asiakirjahallinnan ammattietiikasta ja eettisistä säännöistä, niiden tärkeydestä ja eettisistä ongelmista.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista ovat tietoisia kysymyksen kohteena olleista eettisistä säännöistä. Sääntöjä käytetään kuitenkin vain harvoin eettisesti ongelmallisten tilanteiden ratkaisemisessa. Eniten eettisesti ongelmallisissa tilanteissa turvaudutaan kollegoiden ja työkavereiden apuun tai ratkaistaan ongelmat itsenäisesti. Asiakirjahallinnan ammattilaisten työssään kokemien eettisten ongelmien kenttä on tutkimusten vastausten perusteella laaja ja usein toistuva. Eettisesti ongelmallisimpia tilanteita määrällisesti ja toistuvuutensa perusteella aiheuttavat käyttäjien odotukset, työpaikan voimavarat/resurssit, asiakirjojen käytettävyyden ja avoimuuden takaaminen, asiakirjojen hallinta, työnantajan odotukset ja vaatimukset, seulonta sekä työtoverien asenteet.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että asiakirjahallinnan alan ammattietiikkaan ja eettisiin sääntöihin liittyvää koulutusta, kehittämistä ja keskustelua olisi lisättävä, jotta asiakirjahallinnan ammattilaisten työssään kohtaamat eettiset ongelmat vähentyisivät.
Tutkimuksessa selviteltiin asiakirjahallinnan ammattilaisten näkökulmasta ovatko he tietoisia alalla olevista eettisistä säännöistä, kohtaavatko he eettisiä ongelmia työssään ja kuinka useasti ja kuinka he ratkaisevat näitä mahdollisia työssään kohtaamia eettisiä ongelmia. Kyselyn pohjana ja tarkemman tarkastelun kohteena olivat Kansainvälisen arkistoneuvoston ICA:n arkistonhoitajan eettiset säännöt sekä Arkistoyhdistys ry:n vuonna 2006 laatimat ja julkaisemat arkistoalan ja asiakirjahallinnon eettiset ohjeet.
Tutkimus toteutettiin webkyselynä huhtikuun alussa 2014 ja siihen vastasi yhteensä 163 asiakirjahallinnan ammattilaista. Kysely koostui 17 kysymyksestä koskien vastaajien taustatietoja, tuntemusta asiakirjahallinnan ammattietiikasta ja eettisistä säännöistä, niiden tärkeydestä ja eettisistä ongelmista.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa vastaajista ovat tietoisia kysymyksen kohteena olleista eettisistä säännöistä. Sääntöjä käytetään kuitenkin vain harvoin eettisesti ongelmallisten tilanteiden ratkaisemisessa. Eniten eettisesti ongelmallisissa tilanteissa turvaudutaan kollegoiden ja työkavereiden apuun tai ratkaistaan ongelmat itsenäisesti. Asiakirjahallinnan ammattilaisten työssään kokemien eettisten ongelmien kenttä on tutkimusten vastausten perusteella laaja ja usein toistuva. Eettisesti ongelmallisimpia tilanteita määrällisesti ja toistuvuutensa perusteella aiheuttavat käyttäjien odotukset, työpaikan voimavarat/resurssit, asiakirjojen käytettävyyden ja avoimuuden takaaminen, asiakirjojen hallinta, työnantajan odotukset ja vaatimukset, seulonta sekä työtoverien asenteet.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että asiakirjahallinnan alan ammattietiikkaan ja eettisiin sääntöihin liittyvää koulutusta, kehittämistä ja keskustelua olisi lisättävä, jotta asiakirjahallinnan ammattilaisten työssään kohtaamat eettiset ongelmat vähentyisivät.