Osattomuuden kokemuksista voimaantumiseen: Voimaantumista edistävät tekijät Tilke-päivätoiminnassa nuorten kuvaamana
Pääkkönen, Taru (2014)
Pääkkönen, Taru
2014
Sosiaalityön maisteriopinnot - Master's Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-11-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411122305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201411122305
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani kohteena on Sopimusvuoren Tilke-toimintaan osallistuneiden nuorten voimaantumisen prosessi. Erityisesti tavoitteenani on selvittää, mitkä tekijät ovat edistäneet nuorten voimaantumista. Voimaantumista edistävien tekijöiden lisäksi olen kiinnostunut myös nuorten osattomuuden kokemuksista.
Tutkimusympäristöksi valikoitui kolmannen sektorin mielenterveyskuntoutustoimija Sopimusvuori ry:n nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu Tilke-päivätoiminta, jonka itse tulkitsen olevan luonteeltaan sosiaalista kuntoutusta. Tilke toimii matalan kynnyksen periaatteella. Tilkkeen asiakkaat koostuvat pääasiassa nuorista, joilla on mielenterveyden tai päihteidenkäytön ongelmia, työttömyyttä sekä riski syrjäytyä yhteiskunnasta.
Aineistoni olen kerännyt haastattelemalla kuutta Tilkkeellä käyvää nuorta teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti. Analyysimenetelmänä käytän laadullista sisällönanalyysia sekä tätä tukevana metodina kategoria-analyysia. Tutkielmani keskeisin taustateoria on voimaantuminen, ja tutkielman muotoutumiseen on vaikuttanut suuresti kasvatustieteilijä Juha Siitosen (1999) väitöskirja Voimaantumisteorian perusteiden hahmottelua.
Tulosten mukaan nuoret ovat saaneet voimaantumisen kokemuksia. Aineistosta löytyi 140 mainintaa, joiden tulkitsen liittyvän voimaantumiseen. Nuorten voimaantumista edistäviä tekijöitä ovat 1) tavoitteiden asettaminen ja motivoituminen muutokseen, 2) toimintaympäristön vaikutus, 3) arjen muutokset ja onnistumisen kokemukset sekä 4) minäkäsityksen muutokset. Erityisesti elämänhallinnan vahvistuminen sekä muiden nuorten tarjoama vertaistuki koettiin voimaannuttaviksi asioiksi. Nuorten osattomuuden kokemukset puolestaan liittyvät 1) vajaakuntoisuuteen, 2) elämänhallintaan, 3) kohteluun sekä 4) leimautumiseen.
Tulokset kertovat, että Tilke on tuonut positiivista muutosta nuorten elämään monin eri tavoin. Suunta on ollut osattomuuden kokemuksista voimaantumiseen. Siksi Tilkkeen kaltainen matalan kynnyksen päivätoiminta on tärkeää siellä käyville mielenterveysongelmista kärsiville nuorille. Vastaavanlaista toimintaa ei juuri löydy julkiselta sektorilta.
Abstract
From experiences of marginalization to empowerment. The factors supporting empowerment at Tilke day activity center depicted by young people
The objective of this master s thesis is the empowerment process of participants of Sopimusvuori s Tilke day-activity. My goal in particular is to find the factors that have supported the empowerment of young people. In addition to these main research questions I m also interested in the participants experiences of marginalization.
As a research environment I selected a third sector mental health association Sopimusvuori and its activity called Tilke, which is aimed at young people. Tilke is a low threshold service, and I would describe the activity of Tilke as a social rehabilitation. The participants of Tilke are mainly young people with mental health or substance abuse problems, unemployment and an increased risk of social exclusion.
The material of this thesis consists of six interviews of the young people involved in the activity of Tilke. The method is focused interview. The analysis method is a qualitative content analysis, and the supporting method is category analysis. The theoretical framework of the study is empowerment, and educationalist Juha Siitonen´s dissertation Conceptualisation of empowerment fundamentals (1999) has highly influenced the formation of this thesis.
Results of this study show that young people have gained experiences of empowerment. There were 140 references of empowerment in the material. The factors promoting the empowerment of young people are 1) goal setting and motivation for change 2) influence of the environment, 3) changes in everyday life and experiences of success and 4) changes in self-image. Especially the strengthening of one s life management and peer support were considered empowering. The experiences of marginalization are connected to 1) disability, 2) life management, 3) maltreatment and 4) stigmatization.
Results indicate that Tilke has brought a positive change to young peoples lives in many ways. The course has been from experiences of marginalization to state of empowerment. That s the reason low threshold day-activity like Tilke is important for the participants with mental health problems. Similar service is not likely to be found in public sector.
Tutkimusympäristöksi valikoitui kolmannen sektorin mielenterveyskuntoutustoimija Sopimusvuori ry:n nuorille ja nuorille aikuisille suunnattu Tilke-päivätoiminta, jonka itse tulkitsen olevan luonteeltaan sosiaalista kuntoutusta. Tilke toimii matalan kynnyksen periaatteella. Tilkkeen asiakkaat koostuvat pääasiassa nuorista, joilla on mielenterveyden tai päihteidenkäytön ongelmia, työttömyyttä sekä riski syrjäytyä yhteiskunnasta.
Aineistoni olen kerännyt haastattelemalla kuutta Tilkkeellä käyvää nuorta teemahaastattelun periaatteiden mukaisesti. Analyysimenetelmänä käytän laadullista sisällönanalyysia sekä tätä tukevana metodina kategoria-analyysia. Tutkielmani keskeisin taustateoria on voimaantuminen, ja tutkielman muotoutumiseen on vaikuttanut suuresti kasvatustieteilijä Juha Siitosen (1999) väitöskirja Voimaantumisteorian perusteiden hahmottelua.
Tulosten mukaan nuoret ovat saaneet voimaantumisen kokemuksia. Aineistosta löytyi 140 mainintaa, joiden tulkitsen liittyvän voimaantumiseen. Nuorten voimaantumista edistäviä tekijöitä ovat 1) tavoitteiden asettaminen ja motivoituminen muutokseen, 2) toimintaympäristön vaikutus, 3) arjen muutokset ja onnistumisen kokemukset sekä 4) minäkäsityksen muutokset. Erityisesti elämänhallinnan vahvistuminen sekä muiden nuorten tarjoama vertaistuki koettiin voimaannuttaviksi asioiksi. Nuorten osattomuuden kokemukset puolestaan liittyvät 1) vajaakuntoisuuteen, 2) elämänhallintaan, 3) kohteluun sekä 4) leimautumiseen.
Tulokset kertovat, että Tilke on tuonut positiivista muutosta nuorten elämään monin eri tavoin. Suunta on ollut osattomuuden kokemuksista voimaantumiseen. Siksi Tilkkeen kaltainen matalan kynnyksen päivätoiminta on tärkeää siellä käyville mielenterveysongelmista kärsiville nuorille. Vastaavanlaista toimintaa ei juuri löydy julkiselta sektorilta.
Abstract
From experiences of marginalization to empowerment. The factors supporting empowerment at Tilke day activity center depicted by young people
The objective of this master s thesis is the empowerment process of participants of Sopimusvuori s Tilke day-activity. My goal in particular is to find the factors that have supported the empowerment of young people. In addition to these main research questions I m also interested in the participants experiences of marginalization.
As a research environment I selected a third sector mental health association Sopimusvuori and its activity called Tilke, which is aimed at young people. Tilke is a low threshold service, and I would describe the activity of Tilke as a social rehabilitation. The participants of Tilke are mainly young people with mental health or substance abuse problems, unemployment and an increased risk of social exclusion.
The material of this thesis consists of six interviews of the young people involved in the activity of Tilke. The method is focused interview. The analysis method is a qualitative content analysis, and the supporting method is category analysis. The theoretical framework of the study is empowerment, and educationalist Juha Siitonen´s dissertation Conceptualisation of empowerment fundamentals (1999) has highly influenced the formation of this thesis.
Results of this study show that young people have gained experiences of empowerment. There were 140 references of empowerment in the material. The factors promoting the empowerment of young people are 1) goal setting and motivation for change 2) influence of the environment, 3) changes in everyday life and experiences of success and 4) changes in self-image. Especially the strengthening of one s life management and peer support were considered empowering. The experiences of marginalization are connected to 1) disability, 2) life management, 3) maltreatment and 4) stigmatization.
Results indicate that Tilke has brought a positive change to young peoples lives in many ways. The course has been from experiences of marginalization to state of empowerment. That s the reason low threshold day-activity like Tilke is important for the participants with mental health problems. Similar service is not likely to be found in public sector.