Oral proficiency in the workplace context: Computer-simulated language testing and self-assessment
Salo, Tiina (2014)
Salo, Tiina
2014
Englantilainen filologia - English Philology
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410282262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410282262
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee suullisen kielitaidon testaamista ja arvioimista työelämäkontekstissa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, miten suullisen kielitaidon testaamista voisi toteuttaa käytännöllisellä tavalla työelämässä. Tutkimus on luonteeltaan pilottitutkimus ja sen tavoite on kaksiosainen. Ensinnäkin tutkimus tarkastelee kahta arviointimenetelmää (itsearviointia ja ulkoista arviointia) suullisen kielitaidon arvioimisessa. Toiseksi tutkimus arvioi LangPerform -konseptiin perustuvaa elokuvapohjaista kielisimulaatiotestiä suullisen kielitaidon testaamisessa ja arvioimisessa.
Tutkimusta varten suunniteltiin ja toteutettiin kielisimulaatiotesti, johon osallistui seitsemän englannin kielen aikuisopiskelijaa. Osallistujien tekemää itsearviointia verrattiin kielisimulaation testisuorituksiin sekä ulkoiseen arviointiin. Suoritukset arvioitiin Eurooppalaisen viitekehyksen puitteissa.
Tutkimuksen mukaan itsearviointia voidaan pitää melko luotettavana arviointimenetelmänä jopa siinä määrin, että sitä voitaisiin käyttää ulkoisen arvioinnin rinnalla kielitaidon arvioimisprosessissa, erityisesti juuri edistyneempien opiskelijoiden parissa. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että arvioinnissa käytetyillä arviointitaulukoilla ja niiden tulkinnalla on keskeinen rooli arvioitiprosessissa. Kielisimulaatiotesti osoittautui hyödylliseksi välineeksi suullisen kielitaidon testaamisessa helppokäyttöisyyden, joustavuuden ja monipuolisuuden ansiosta. Simulaatiokonsepti myös lisää suullisen kielitaidon testaamisen luotettavuutta ja tasapuolisuutta, sekä mahdollistaa autenttisen kielimateriaalin sisällyttämisen testiin. Simulaation haasteena ovat tekniset rajoitteet sekä aidon vuorovaikutuksen luominen keskustelutilanteissa.
Tutkimusta varten suunniteltiin ja toteutettiin kielisimulaatiotesti, johon osallistui seitsemän englannin kielen aikuisopiskelijaa. Osallistujien tekemää itsearviointia verrattiin kielisimulaation testisuorituksiin sekä ulkoiseen arviointiin. Suoritukset arvioitiin Eurooppalaisen viitekehyksen puitteissa.
Tutkimuksen mukaan itsearviointia voidaan pitää melko luotettavana arviointimenetelmänä jopa siinä määrin, että sitä voitaisiin käyttää ulkoisen arvioinnin rinnalla kielitaidon arvioimisprosessissa, erityisesti juuri edistyneempien opiskelijoiden parissa. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että arvioinnissa käytetyillä arviointitaulukoilla ja niiden tulkinnalla on keskeinen rooli arvioitiprosessissa. Kielisimulaatiotesti osoittautui hyödylliseksi välineeksi suullisen kielitaidon testaamisessa helppokäyttöisyyden, joustavuuden ja monipuolisuuden ansiosta. Simulaatiokonsepti myös lisää suullisen kielitaidon testaamisen luotettavuutta ja tasapuolisuutta, sekä mahdollistaa autenttisen kielimateriaalin sisällyttämisen testiin. Simulaation haasteena ovat tekniset rajoitteet sekä aidon vuorovaikutuksen luominen keskustelutilanteissa.