"En halua olla mikään Einstein" - Harrastavien ja harrastamattomien tyttöjen ja poikien ajatuksia koulussa menestymisestä ja koulutehtävistä
Otranen, Sonja; Sovelius, Niina (2014)
Otranen, Sonja
Sovelius, Niina
2014
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2014-10-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410242253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201410242253
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden ajatuksia ja motiiveja liittyen koulumenestykseen ja koulutehtävien tekemiseen. Jaoimme oppilaat neljään ryhmään heidän sukupuolensa ja mahdollisen musiikki- tai liikuntaharrastuksen mukaan. Tavoitteenamme oli vertailla ja ymmärtää näiden eri ryhmien ajatuksia ja etsiä mahdollisia selityksiä tyttöjen ja musiikkia tai liikuntaa harrastavien oppilaiden paremmalle koulumenestykselle.
Tutkimuksemme on luonteeltaan tapaustutkimus, joka toteutettiin Hämeenlinnan normaalikoululla keväällä 2012. Tutkimuksemme on pääpainoltaan laadullinen, mutta sitä täydentämään käytimme myös määrällistä aineistoa. Keräsimme aineiston kyselylomakkeilla, joihin vastasi yhteensä 112 oppilasta. Analyysin suoritimme pääosin aineistolähtöisenä, osin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Käytimme aineiston teemoittelua hahmottaaksemme paremmin oppilaiden ajatuksia koulunkäynnistä.
Tutkimustuloksemme osoittavat ennakko-oletuksemme sekä tyttöjen että harrastavien oppilaiden paremmasta koulumenestyksestä toteutuvan myös omassa aineistossamme. Mahdollisiksi selityksiksi tähän pohdimme tyttöjen ja harrastavien oppilaiden kaukokatseisuutta ja päämääräorientoituneisuutta koulunkäyntiin liittyen, ja toisaalta harrastamattomien oppilaiden ja näistä erityisesti poikien välinpitämättömyyttä koulunkäyntiä ja kouluun liittyviä tehtäviä kohtaan sekä harrastamattomien oppilaiden kyvyttömyyttä nähdä koulumenestyksen merkitystä muuten kuin arvosanojen kannalta. Tärkeänä selityksenä näimme myös harrastavien oppilaiden paremman ajankäytön priorisoinnin ja tätä kautta ehkä oman elämän hallinnan.
Vaikka kyseessä on tapaustutkimus ja tutkimme vain yhden koulun viides- ja kuudesluokkalaisia, uskomme tutkimustulostemme voivan antaa viitteitä yleisestä suuntauksesta oppilaiden erilaisten ajatusten ja taustojen korostumisesta koulumaailmassa nykypäivänä. Opettajan on hyvä muistaa, että oppilaat tulevat erilaisista lähtökohdista ja syyt oppilaiden erilaisten ajatusmaailmojen takana ovat moninaisia.
Tutkimuksemme on luonteeltaan tapaustutkimus, joka toteutettiin Hämeenlinnan normaalikoululla keväällä 2012. Tutkimuksemme on pääpainoltaan laadullinen, mutta sitä täydentämään käytimme myös määrällistä aineistoa. Keräsimme aineiston kyselylomakkeilla, joihin vastasi yhteensä 112 oppilasta. Analyysin suoritimme pääosin aineistolähtöisenä, osin teoriaohjaavana sisällönanalyysina. Käytimme aineiston teemoittelua hahmottaaksemme paremmin oppilaiden ajatuksia koulunkäynnistä.
Tutkimustuloksemme osoittavat ennakko-oletuksemme sekä tyttöjen että harrastavien oppilaiden paremmasta koulumenestyksestä toteutuvan myös omassa aineistossamme. Mahdollisiksi selityksiksi tähän pohdimme tyttöjen ja harrastavien oppilaiden kaukokatseisuutta ja päämääräorientoituneisuutta koulunkäyntiin liittyen, ja toisaalta harrastamattomien oppilaiden ja näistä erityisesti poikien välinpitämättömyyttä koulunkäyntiä ja kouluun liittyviä tehtäviä kohtaan sekä harrastamattomien oppilaiden kyvyttömyyttä nähdä koulumenestyksen merkitystä muuten kuin arvosanojen kannalta. Tärkeänä selityksenä näimme myös harrastavien oppilaiden paremman ajankäytön priorisoinnin ja tätä kautta ehkä oman elämän hallinnan.
Vaikka kyseessä on tapaustutkimus ja tutkimme vain yhden koulun viides- ja kuudesluokkalaisia, uskomme tutkimustulostemme voivan antaa viitteitä yleisestä suuntauksesta oppilaiden erilaisten ajatusten ja taustojen korostumisesta koulumaailmassa nykypäivänä. Opettajan on hyvä muistaa, että oppilaat tulevat erilaisista lähtökohdista ja syyt oppilaiden erilaisten ajatusmaailmojen takana ovat moninaisia.